Inlägg från: Anonym (Luttrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Luttrad)

Hurdan kontakt med barnbarn och vuxna barn

Barnens farmor och farfar är skilda och bor 50 respektive 80 mil bort. Farfar fick barn samtidigt som oss och har aldrig fattat att han är farfar också. Farmor blev aldrig riktigt intresserad av barnen. 
    Morfar dog när barnen var 4, 10, 14 och 15. Bodde 4 mil från oss men nån kontakt fick de aldrig. Mindes aldrig vad de hette. 
    Mormor bor 500 m bort och efter 30 år har hon inte fattat att hon har barnbarn
    Inte en enda gång har hon tagit ut nåt barn i vagn, umgåtts med, "lånat" eller lärt känna, avlastat/hjälpt oss med någonting. 
    Och jag menar aldrig. 
    Min mormor och morfar var tvärtom. Det är så synd att mina barn aldrig får veta hur fint det kan vara att umgås med mormor och morfar som jag gjorde. Min man har samma erfarenheter. Våra föräldrar fick enorm stöttning med oss men det tycks ha fallit bort någonstans. 

• Anonym (Luttrad)

Oxå uppväxt på -60 med mm/mf som jobbade men hade lust och tid att umgås med oss. Mormor var dessutom  lärare och hade ungar omkring sig på jobbet. 
    Mina föräldrar jobbade plus att de fick stöttning men de själva saknar vilja att umgås med sina barnbarn. 
    Jag undrar hur de tänker? Minns de inte att deras föräldrar umgicks med oss? Hur ofta vi sprang över och sov där bara för att det var roligt? 
    Alla gångerna vi åkte med till deras stuga och det blev barnfria veckor hemma? 
    Jag fattar inte....

• Anonym (Luttrad)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2023-09-29 12:38:12 följande:

En sak som man inte ska glömma är att orken tryter när man blir äldre. Det är alltid lättare att hjälpa till och hjälpas åt med barn när båda två är med på det. Syftar på mor- eller farföräldrar som bor ihop och ska ta hand om små barn. Det krävs mycket mer om man som äldre, som ensam pensionär t ex, ska ta hand om små barn. Sen beror det givetvis på hur lång tid. Det är skillnad på att hjälpa till ett par timmar eller en halv dag, ist f en hel dag. Men även ett par timmar kan vara en stor avlastning ibland och otroligt värdefull tid för barnbarn och mor- eller farföräldrar. Viktigt för barn att umgås över generationsgränserna.

Det beror absolut på allas åldrar. Jag skulle gissa att de flesta 65+ har troligen tonåriga, stora barnbarn och inte små trots allt. Min mamma blev mormor vid 46 och inte hjälpte det. Hon kan inte skylla på nån hög ålder.
  • Anonym (Luttrad)
    Aina03 skrev 2023-09-29 12:48:56 följande:

Tack så mycket för alla inlägg. Intressant att få ta del av era upplevelser och erfarenheter. Tror att dessa kanske kan hjälpa andra och vi kan få insikt i hur det kan vara för många. Inte så lätt alla gånger. Tror att föräldrar, mor- och farföräldrar kan nog ganska ofta känna sig ensamma och maktlösa i vissa situationer. Kan då nog kanske hjälpa och trösta en lite när man inser att man faktiskt inte är ensam med dessa problem. Är övertygad om att alla normala föräldrar vill ha en bra kontakt med sina barn och barnbarn. //

Tyvärr är de "onormala" väldigt många och barn som inte har en fungerande kontakt ännu fler. 
  • Anonym (Luttrad)
    sextiotalist skrev 2023-09-29 13:06:24 följande:
    Troligen inte.
    Eftersom snittåldern för första barnet rätt länge varit närmare 30, så är det nog så att de flesta 65-åringar har barnbarn som är ganska små.
    Dagens 65-åringar har själva många gånger fått barn när de nästan var 30 och deras barn vid 30
    Vi är inte längre kvar i 70-talet då föräldrarna födde barn tidigt 
    Nu talar jag utifrån min erfarenhet och ålder och på -60- talet var inte snitt närmare 30 för barndebut. 
    Jag förstod inte att det endast var -90-talister eller de med mm/mf/fm/ff på 65+ med diabetes, högt blodtryck och hjärtbesvär som skulle svara.
    Vi andra finns inte. 
    Bortse från min gissning. Det är ok att radera. 
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (båda) skrev 2023-09-29 13:33:36 följande:
    Nu är jag inte "luttrad" men mina föräldrar, som inte heller bryr sig om varken barn eller barnbarn, är pigga och alerta. De är nu i 80-årsåldern, var i 60-årsåldern när de fick barnbarn. Först nu när de är över 80 år börjar de vara lite skröpliga, inte när barnbarnen föddes.

I deras fall har det snarare handlat om vad de är intresserade av att lägga sin tid på. Och de vill inte lägga tiden på barn och barnbarn. Ork och pengar finns och har funnits. 

De lämpade ju också gärna över sina egna barn (mig och syskonen) på mina mor- och farföräldrar när vi var små, och tog då ingen hänsyn varken till hur mormor/farmor orkade passa oss eller om de kanske velat göra nåt annat än passa oss varenda lov. 
    I mitt fall är det också bristande intresse. Tid, ork och goda förebilder fanns. Men har man svårt att uppskatta sina egna barn så är det inte konstigt att barnbarnen är lika ointressanta. 
  • Anonym (Luttrad)
    sextiotalist skrev 2023-09-29 14:03:29 följande:
    Jag pratar om min erfarenhet och det stämmer att under 60-talet var det inte så sent.
    Men 30 år senare  (dvs vi som börjar närma oss 65 började få barn), så var det betydligt senare.
    Jag är 63 och de flesta av mina jämnåriga har precis börjat få barnbarn. 
    Sedan är det självklart en spridning i landet
    Där det är vanligt att få barn tidigt, så kommer ju även det finnas de som får barnbarn tidigt och där man föder barn sent så blir självklart även de kommande far/morföräldrar äldre 
    Skulle nog även påstå att de flesta 65-åringar är rätt friska.
    Jag är 57 och mina jämnåriga har barnbarn och många har flera. Det börjar bli så att jag är en av de få som inte har det än. 
    Mina barn är 20-30.
Svar på tråden Hurdan kontakt med barnbarn och vuxna barn