Planeringsdagar på föris och skola
Jag vill börja med att säga att jag har full respekt för att skolan och förskolan behöver ha sina planeringsdagar.
Men, jag funderar lite kring planering av dessa. Vecka 44 är det höstlov. På måndagen, direkt efter, är skolan stängd på grund av studiedag. Jourfritids erbjuds på en skola en bra bit bort. Ingen känd personal. På fredagen samma vecka, alltså veckan EFTER lovet, har förskolan planeringsdag. Ingen ersättningsförskola erbjuds. Möjligen, möjligen vid egen begravning, kan man få gå på en annan förskola på andra sidan stan. Men det är som sagt inget som ens erbjuds öppet. Förskolan är liten. Ingen personal har själva barn i skolålder.
Många småsyskon går däremot på förskolan. I princip alla syskon, med undantag för ett ytterst fåtal, går på skolan som har stängt på måndagen.
Hjälp mig att försåt här - är det helt omöjligt för förskolan att försöka följa skolan? Eller att lägga sin planeringsdag på lovet, där det påverkar som minst? Jag har möjlighet att arbeta hemma, i alla fall med skolbarnet, men många föräldrar har inte den möjligheten och är nu jättestressade över lov, och två lediga dagar veckan efter.