• Anonym (Undrar)

Planeringsdagar på föris och skola

Jag vill börja med att säga att jag har full respekt för att skolan och förskolan behöver ha sina planeringsdagar. 

Men, jag funderar lite kring planering av dessa. Vecka 44 är det höstlov. På måndagen, direkt efter, är skolan stängd på grund av studiedag. Jourfritids erbjuds på en skola en bra bit bort. Ingen känd personal. På fredagen samma vecka, alltså veckan EFTER lovet, har förskolan planeringsdag. Ingen ersättningsförskola erbjuds. Möjligen, möjligen vid egen begravning, kan man få gå på en annan förskola på andra sidan stan. Men det är som sagt inget som ens erbjuds öppet. Förskolan är liten. Ingen personal har själva barn i skolålder. 

Många småsyskon går däremot på förskolan. I princip alla syskon, med undantag för ett ytterst fåtal, går på skolan som har stängt på måndagen. 

Hjälp mig att försåt här - är det helt omöjligt för förskolan att försöka följa skolan? Eller att lägga sin planeringsdag på lovet, där det påverkar som minst? Jag har möjlighet att arbeta hemma, i alla fall med skolbarnet, men många föräldrar har inte den möjligheten och är nu jättestressade över lov, och två lediga dagar veckan efter. 

• Svar på tråden Planeringsdagar på föris och skola
  • Anonym (A)

Nu drabbar inte detta mig längre då jag har ett äldre barn men jag håller med. Varför denna urbota dumma planering av stängda dagar? Alltid förundrats över det. Precis i anslutning till ett lov må vara skönt för barnen men mindre bra för de som har ett jobb att sköta.

• Friger

Har tre stycken ungar på heltid och är ensamstående. Ingen möjlighet till avlastning och barnvakt eller dylika.

Lägger man i hopp dagis, fritids och skola så är det ca 2 veckor och stigande på ett läsår som försvinner på planeringsdagar och annat som resulterar i att verksamheten är stängd en normal vardag.

Jag har hittills haft 6st sådana dagar den här terminen. Helt sjukt.

När äldsta grabben var liten var det i stort sett aldrig något sådant. Inte när jag var liten heller. Vad har hänt?

• Anonym (känns)
    Anonym (A) skrev 2023-09-29 11:13:52 följande:

Nu drabbar inte detta mig längre då jag har ett äldre barn men jag håller med. Varför denna urbota dumma planering av stängda dagar? Alltid förundrats över det. Precis i anslutning till ett lov må vara skönt för barnen men mindre bra för de som har ett jobb att sköta.

Känns ju snarare som att det är för personalen som dagarna läggs vid loven. 

Men håller helt med, det är orimligt många stängda dagar både i förskolan och skolan. Plus att vi fick hämta tidigare när de hade APT en gång i månaden, då skulle alla barn hämtas senast kl 15 eller vad det var. Jag hade arbetstid till kl 16.30 så det fungerade inte superbra. 
  • Anonym (Love)

Det är ju supermärkligt att skolan ens behöver en planeringsdag efter lovet, dom har ju just haft en hel vecka?!

Sen är det självklart urbota dumt att skolan och förskolan inte kan samordna lite. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (känns) skrev 2023-09-29 11:24:48 följande:
    Känns ju snarare som att det är för personalen som dagarna läggs vid loven. 

Men håller helt med, det är orimligt många stängda dagar både i förskolan och skolan. Plus att vi fick hämta tidigare när de hade APT en gång i månaden, då skulle alla barn hämtas senast kl 15 eller vad det var. Jag hade arbetstid till kl 16.30 så det fungerade inte superbra. 
    Just det, dagen innan förskolan har stängt, stänger de tidigare för APT också. 
  • Anonym (A)
    Plus att vi fick hämta tidigare när de hade APT en gång i månaden, då skulle alla barn hämtas senast kl 15 eller vad det var. Jag hade arbetstid till kl 16.30 så det fungerade inte superbra. 

ATP hade jag glömt bort men såna dagar var det också att ha i åtanke.
  • Friger
    Anonym (Love) skrev 2023-09-29 11:25:12 följande:

Det är ju supermärkligt att skolan ens behöver en planeringsdag efter lovet, dom har ju just haft en hel vecka?!

Sen är det självklart urbota dumt att skolan och förskolan inte kan samordna lite. 

Jag hade två planeringsdagar första veckan efter lovet. De ville väl mjukstarta efter bara 12 veckors semester.
  • olof 45
    Anonym (Love) skrev 2023-09-29 11:25:12 följande:

Många lärare (också skolpsykologer, vilket är min källa på detta), får välja; full lön eller lite mindre lön MEN alla skollov ledigt!

Så det är itne alla som jobbar/planerar under den lediga veckan...
  • Anonym (Planering)

Svaret på frågan som du egentligen ställer är för att det är två skilda verksamheter. 

Högstadiet har inte samma föreläsningar som förskolan och vice versa. En studiedag (planeringsdag) brukar ofta innehålla en föreläsning av något slag som riktar sig till akutell målgrupp. . 

Skojar man till det ordentligt så har man barn i privat förskola och i friskola då är det riktigt lajbans med dagar hit och dit som defnitivt inte är samspelta. Men de har fortfarande sin fulla rätt att ta 2 planeringsdagar/termin som man får planera för med semesterledighet/föräldradagar. Snart ska väl "familjedagarna" komma och de var ju öronmärkta till sådant här även om folk förmodligen kommer åka på extra semester med de dagarna istället. 

• Anonym (Love)
    olof 45 skrev 2023-09-29 11:40:08 följande:
    Många lärare (också skolpsykologer, vilket är min källa på detta), får välja; full lön eller lite mindre lön MEN alla skollov ledigt!

Så det är itne alla som jobbar/planerar under den lediga veckan...

Och det är ju det som är konstigt. Att man inte tar planeringsdagarna när barnen ändå är lediga. 

Svar på tråden Planeringsdagar på föris och skola