• Anonym (Kluven01)

Hur många av er önskar att ni hade ett mer välbetalt jobb?

Själv har jag ett jobb "på golvet" i ett medieföretag. Har tänkt på att vidareutbilda mig men är osäker på om jag är beredd att "slänga bort" ett antal år på utbildningar eftersom jag ändå kanske inte lyckas få de mer välbetalda jobb jag önskar. De flesta säger ju att vidareutbilda sig är det bästa man kan göra.

Hur är det för er? Trivs ni med era jobb och löner eller vill ni också "klättra"?

• Svar på tråden Hur många av er önskar att ni hade ett mer välbetalt jobb?
  • Anonym (m.  ljb *)

Jag hade inte tackat nej till bättre betalt, men att utbilda mig under ett antal år och därmed leva på minimalt med pengar är inte aktuellt. 

Hellre att jag får behålla den lön jag har och få arbeta fyra dagar i veckan istället. 

• Anonym (Nja)

Nä min arbetskamrat får tjäna 20.000kr mer än mig. Mer stress och ansvar för honom. Mer fritid och avkoppling för mig.

• Anonym (Kick)

Jag jobbar ett government jobb i USA som state classified och fick 5 procent löneförhöjning i Juli tack vare facket. Men det är ändå inte nog att täcka den vansinniga inflation som pågår här efter Covid. Hade behövt 20 procents förhöjning, minst. Det känns, och ens köpkraft är betydligt begränsad. Det jag fokuserar på nu är att gå för en högre position.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ja och nej. Jag tjänar hyggligt, men vet att jag skulle kunna få upp min lön ganska rejält om jag sökte någon annan tjänst inom samma yrke. Det är nämligen så det fungerar tyvärr. Vill du ha större löneökning ska du inte stanna för länge på samma arbetsplats, särskilt inte om du jobbar i offentlig sektor.

Men jag trivs på mitt jobb, har nära till arbetsplatsen och kan delvis jobba hemifrån. Därför vill jag inte byta jobb nu. Kanske om några år, när barnen är tonåringar och mer självgående. Jag vill inte bara jobba hemifrån, jag vill ha en arbetsplats att gå till. Men byter jag jobb blir det garanterat pendling, då vi inte direkt bor mitt i smeten. Närmaste liknande jobb ligger ca 30 min bort med bil eller buss, många andra tjänster ligger 60 min bort eller mer. Nu har jag gångavstånd.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Man kan förstås bli befordrad och därmed få upp sin lön. Men det är inte möjligt i mitt fall. Jag har redan en chefstjänst och det är en liten kommun. Och jag vill jobba med det jag gör. Jag har ett bra jobb, men enda sättet att få ett ännu bättre jobb med liknande arbetsuppgifter fast högre lön, är att söka sig till en annan (större) kommun.

• Freddie K

Jag önskar inte att jag hade ett mer välbetalt jobb. Jag trivs med det jag har, men jag önskar att jag kunde tjäna mer på det jag gör.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Rivjärnet92

Tjänar väldigt bra. Tillhör toppskiktet av den socioekonomiska stegen och lever otroligt bra. Skulle må skit om jag tjänade som de flesta andra då jag älskar att resa och uppleva saker.

• Anonym (dunno)

Nja, vet inte jag. På det sätt jag tjänar pengar, frilans på uppdragsbasis, är jag fri att både jobba så mycket eller lite jag vill och tjäna så mycket eller lite jag vill. Jag har tjänat en liten månadslön på en dag och jag har tjänat en bra dagslön på en vecka.

• Calippo78

Jag önskar men dv är slappt och bra

• Anonym (dunno)
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-30 15:19:41 följande:

Tjänar väldigt bra. Tillhör toppskiktet av den socioekonomiska stegen och lever otroligt bra. Skulle må skit om jag tjänade som de flesta andra då jag älskar att resa och uppleva saker.

Jag kunde resa och uppleva när jag tjänade "som de flesta andra", dvs svensk medellön. Det handlar ju mycket om prioriteringar och hur man reser. Jag brukade vara utomlands 15 veckor om året då under några år.
Svar på tråden Hur många av er önskar att ni hade ett mer välbetalt jobb?