• fjanten

2 under 2 när blev det lättare?

Mellan första och andra barnet är det 12,5 månader. Var jobbigt kanske de första två veckorna, sedan kom vi in i det. Vi arbetade tidigt på att synka dem, så den tiden den äldre sov - då sov den yngre. Ammade alltid när den äldre åt, för att försöka synka det med. Hjälpte en del tyckte jag. Synkade t.o.m. potträningen så båda blev torra vid 1,5 resp. 2,5 år.

Efter det har vi fått tre barn till (trean kom när andra barnet var strax under 3 år, fyran kom när tredje barnet var 13 månader, femman kom när fjärde barnet var 1,5 år), och min erfarenhet är att inom tre månader från det att en ny bebis kommit till familjen - så är man inne i det nya. Då kom både fyran och femman prematurt, vilket innebär MER än när en bebis kommer fullgången (först neonatal period, följt av hemsjukvård, sondning dygnet runt med några timmars mellanrum m.m.).

Detta fixar ni! Viktigt att ni fortsätter vara ett PAR, och inte bara VD och suppleant i Familjen AB - om du är med på hur jag tänker. Extra viktigt när man får täta barn, så man inte tappar bort varandra. Det är ju inte ovanligt att separera just under småbarnsåren.

• fjanten
    Anonym (Puh) skrev 2023-09-30 20:47:47 följande:

Vi är bra att se varann och även att skratta åt det frustrerande jobbiga. Det är jag glad för. 

De problemen är väl
    - liten sover sällan tungt och ofta bara i rullande vagn eller knä
    - stor pratar inte än
    - liten har ett enormt amnings och närhetsbehov och är ofta bara nöjd med bröst i mun, ksn INTE ligga  själv vaken 

Ert "stora" barn är fortfarande ett väldigt litet barn, så att talet inte kommit igång är inte något uppseendeväckande, låt inte det kännas som ett problem. Barn är olika.

Hur skulle det vara med en sele eller sjal? Mina bebisar har ofta bott i selen dagtid de första månaderna... Ammat där, sovit där, och jag har fått händerna fria för syskon, mat, städ, tvätt, jobb m.m. Nej, alla bebisar gillar inte att bli burna, men ofta gillar bebisen det om den blir buren ergonomiskt och inte i en obekväm babybjörn. När de blir burna får de värme, närhet, hör förälderns hjärtslag, får rörelse, får "white noice" från hemmet... 
  • fjanten
    Anonym (Puh) skrev 2023-10-01 09:12:26 följande:
    har testat en sån blandning sele/sjal och en babybjörn och ingen var en hit. Är för dålig med sånt för att själv kunna knyta en bärsjal, försökte lära mig med första barnet men det slutade med att vi båda grät av frustration :)
    Då rekommenderar jag ergobabys eller tulas selar, ergonomiska - till skillnad mot babybjörns skräp till selar 😊
  • fjanten
    Anonym (N) skrev 2023-10-01 11:54:52 följande:
    Jag förstår inte varför man väljer en oergonomisk barnsele, så inte är bra varken för barnens ryggar eller mammans ryggar när det idag finns mycket bättre och ergonomiska selar? 

Är det ekonomi? Baby-björn är billigare? 
    Tvärtom är många av babybjörns selar dyrare.
Svar på tråden 2 under 2 när blev det lättare?