• Anonym (All i need is lowe)

Tycker du det är svårt att säga "Jag älskar dig"

Har funderat över det här med hur svårt jag har för att säga dessa ord. När jag en gäng sade det till min partner så blev han så överraskad att han utbrast "va sa du?" Han skrattade och bad mig säga det en gång till. Har nog inte sagt det sedan dess. 

Å. visst jag älskar verkligen min man men att säga det tar liksom emot. Varför är det så?

Finns det fler som jag? eller är det bara jag som ät så här?

• Svar på tråden Tycker du det är svårt att säga "Jag älskar dig"
  • Anonym (Vår)

Det är nog olika kan jag tänka mig. Jag tycker inte att det är svårt.

• Auditanne

Ja, lite. Finner orden så högtidliga och allvarsamma på nåt sätt. Skapar en lite tryckt stämning.

Brukar messa orden "I löv ju" till modern vid godnattmess. Ofta med en bild på ett löv ditsatt istället för själva ordet. Lättar upp lite. 

• Anonym (Nja)

De ät känns lite konstigt på Svenska, men är mycket mer naturligt på Engelska. Vi pratar engelska hemma (USA) och säger ?I love you@ flera gånger om dagen. 

Det har bör kännas mer naturligt på Svenska nu också. Jag säger till min son att jag älskar honom (försöker prata svenska med honom). 

• Auditanne
    Anonym (Nja) skrev 2023-09-30 23:28:09 följande:

De ät känns lite konstigt på Svenska, men är mycket mer naturligt på Engelska. Vi pratar engelska hemma (USA) och säger ?I love you@ flera gånger om dagen. 

Det har bör kännas mer naturligt på Svenska nu också. Jag säger till min son att jag älskar honom (försöker prata svenska med honom). 

Du kanske kollar mer på engelskspråkiga program än svenska? Det man är mer van vid att höra känns mer bekvämt att uttala själv?
  • Anonym (.)

Det går ju att säga det med olika klang, mer så att det får olika, olika betydelser liksom..

Säger till hela min familj ibland; "Jag Älskar er!" Och det har en helt annan betydelse än när jag pratar med min sambo och säger "älskar dig, till henne."
    Då är det mycket kraftigare på något sätt. Älskar inte min familj på samma sätt som min sambo, men familjen är ett annat band/connection.
    osv osv. Ni förstår.

Men nu när jag tänker på det.. det är svårt att säga det genuint. och att man verkligen menar det'

• Anonym (USA)

Bor i USA och säger I love you flera gånger varje dag till min fru. 

Om någon på jobbet har gjort något som underlättar för mig kan jag också säga I love you (eller ett hjärta i text kommunikation) men då är det för handlingen och inget annat. 

• Anonym (Kärlek?)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2023-09-30 23:04:08 följande:
    Tycker du det är svårt att säga "Jag älskar dig"

Har funderat över det här med hur svårt jag har för att säga dessa ord. När jag en gäng sade det till min partner så blev han så överraskad att han utbrast "va sa du?" Han skrattade och bad mig säga det en gång till. Har nog inte sagt det sedan dess. 

Å. visst jag älskar verkligen min man men att säga det tar liksom emot. Varför är det så?

Finns det fler som jag? eller är det bara jag som ät så här?

Det lät lite konstigt att han skrattade åt DET. Sa han jag älskar dej tillbaka? Om en säger nåt sånt så vill en ha bekräftelse tillbaka- att nån älskar en. Kanske älskar ni inte varandra. I så fall känns orden fel.
  • Anonym (Kl)

Det är inte lätt för mig.

Till mitt barn säger jag det varje dag när han går till skolan och han säger det till mig. Så har det varit så länge jag kan minnas. 

Men med min partner händer det otroligt sällan, flera års mellanrum. Det kommer lättare när jag svämmar över av kärlek och det verkar alltså inte hända mig så ofta. Tog säkert tre år innan det hände första gången.

• Anonym (Inte_svårt_alls)

Inte svårt alls. Om man verkligen älskar en person så visar man det både i ord och handling.

Har man svårt för att säga det kanske man inte älskar personen.

Svar på tråden Tycker du det är svårt att säga "Jag älskar dig"