Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Jag blev biten ikväll…

Junibarn skrev 2023-10-01 08:58:28 följande:

Jag klappade medvetet inte hunden eftersom jag ville att den skulle få nosa själv. Efter att den nosat några sekunder så blir den uppenbart aggressiv och hugger till. Inget lekfullt utan den var arg. Jag hade inte rört mig eller gjort nåt. Försökte att prata med ägaren och vara avslappnad. Den har träffat mig förut och har ett vaktigt sätt. Ägaren är förstagångs ägare till hund, känns lite nervös ibland? hunden har inte blivit attackerad eller varit med om något. Men spänd o vaktig. 

tänkte att jag gjorde allt för att agera ?rätt? trodde jag men ändå blev det fel?. 

Du måste prata med ägaren. Förklara att hen MÅSTE ta hunden på kurs, annars kommer den att bli farlig för alla i dess omgivning och kanske måste avlivas. Du kan också lägga till att om det hade varit någon annan person än du så hade den som blivit biten kunnat anmäla ägaren till Länsstyrelsen för att vara olämplig med djur och dessutom till polisen för att ha blivit attackerad av hunden, och att även det hade kunnat sluta med avlivning om hunden anses för farlig. Det kanske får personen att fatta allvaret. Du kan också lägga till att om hen INTE tar hunden på kurs så kan det hända att du faktiskt måste kontakta Länsstyrelsen ändå, eftersom hen är olämplig som ägare om hen vet att hunden hugger efter andra men inte försöker rätta till beteendet. Och nej, det kan hen inte göra på egen hand. Hen måste gå en hundkurs för att lära sig hantera djuret!
Svar på tråden Jag blev biten ikväll…