Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

gejmingdator, vad skulle ni gjort?

Har storebror en gamingdator kan du inte förvägra honom en, och om han kan tänka sig köpa storebrors kommer ni billigt undan. separera datorn och födelsedagspresenter från hushållssysslor. 

• Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 10:00:00 följande:

En vettig laptop kan man få för några tusenlappar, utan "handpåläggning". Om sonen som fyller år vill köpa storebrors dator skulle jag lägga max hälften, så får han spara ihop till resten själv. Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen. Den måste gå först, oavsett om han har egen dator eller inte. Det betyder att sådant som läxor och hushållssysslor ska göras först och efter det ändå begränsad skärmtid.

Låter som man inte kan köpa en bok i present till sin late tonåring som helst sitter och läser istället för att spela fotboll eller sporta?

Allt i lagom dos, men jag tycker man måste kunna hantera det på annat sätt än att förvägra barnet något de mycket gärna vill ha, om det är det de helst vill ha, och kanske det enda de önskar sig. 
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 15:13:20 följande:
    Var fick du det ifrån....? Ta det med ts istället, det är ju deras familj som ska köpa böcker isf, men just nu diskuterar vi just datorer så du behöver inte klaga på andras inlägg.
    Jag kommenetrade eftersom du sa Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen.

Vad har du emot min kommentar? Jag jämforde det med en bok; ingen skulle väl komma på tanken att inte ge en bok i present for att ungdomens intresse for läsande kanske går ut over att ta hand om disken, eller vad som nu är ungdomens uppgift.

Trodde det var ett diskussionsforum.
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 22:26:40 följande:
    Om det är ditt utgångsläge så är det ingen vits att diskutera. Det är milsvid skillnad mellan böcker och datorer.
    Båda kan vara stora intressen hos barn. Båda har både fordelar och nackdelar. Båda är bra i rimlig mängd, och båda är mindre bra att spendera all fritid med. Ser inte varfor du verkar vara så ensidigt negativ till just datorer.

Vill du inte diskutera slipper du.
Svar på tråden gejmingdator, vad skulle ni gjort?