• Anonym (Äppelträd)

Måste man "brinna" för sitt jobb?

Jag har en lägre chefs/arbetsledarroll på ett mellanstort företag i en mellanstor svensk kommun. Jag tjänar helt okej, lite över snittet för landet men ändå ganska lågt för min arbetsbefattning - och belastning.

Jag har trevliga och bra medarbetare, och jobbet känns hyfsat stimulerande även om det som för de flesta arbetsplatser är för mycket att göra på för få personer. Jag är också ganska bra på mitt jobb.

Men. Inte för en sekund kan jag säga att jag "brinner" för mitt jobb.

Jag bryr mig inte om hur det går för företaget så länge jag och mina medarbetare får lön för mödan och trivs på jobbet. Jag ser det absolut inte som mitt kall i livet eller något som jag ser en större mening i än att det är mitt levebröd och tillräckligt trevligt för att tillbringa större delen av livet där.

Jag jobbar i en bransch där det känns som att man "ska" just brinna för jobbet. Att det är en dröm för många att hålla på med och att man förknippar yrket tätt med sin identitet. Jag känner mig hela tiden falsk och fejk som inte känner så. Det är bara ett jobb för mig, som jag gör bra men inte låter livet snurra runt.

Jag funderar ofta på om jag borde byts yrke till något annat som inte har samma prestigekultur runt sig. Samtidigt kan jag inte komma på något annat. Jag kan inte tänka mig något jobb som jag skulle "brinna" för. Det är fritiden och relationer som är viktiga för mig.

Är det fler som känner igen den här "fejk-känslan" och hur man hanterar den?

• Svar på tråden Måste man "brinna" för sitt jobb?
  • Anonym (R)

Absolut inte.

Jag trivs enormt med mitt jobb men skulle aldrig våga hävda att jag brinner för det. Ett jobb kommer alltid bara vara ett jobb för mig, inget mer. Men jag är också en person som älskar att inte jobba, hur mycket jag än trivts med mitt jobb. Jag älskar min fritid och att umgås med mina nära och kära och att lulla runt hemma, vara på gymmet eller ute i skogen. 

Men nej, jag tycker absolut inte att man måste brinna för sitt jobb. Jag brukar tänka att jag jobbar för att kunna leva och inte tvärtom :)

• Hjelm

Har nog inget tips direkt, men jag tror att du egentligen har en väldigt sund inställning till ditt jobb. Det är synd om du känner att den inte räcker.

• Anonym (S)

Vad är det för bransch?

Tror de flesta känner som du, de flesta värderar privatlivet högre än arbetet.

Däremot är det konstigt att du inte bryr dig om företagets överlevnad. Men du kanske lätt kan få ett liknande jobb?
  • Anonym (Beror på...)

Jag är så pass gammal att jag mer ser till lugn och ro och andra förmåner.

Bytte ett "actionjobb" med nya utmaningar i princip varje dag där jag lärde mig massor dagligen, men galet stressigt, stelbent och oflexibelt.
    Har nu högre lön, flex, ledig klämdagar, 7 veckors semester, styr i princip helt över mina dagar och tider och kan komma och gå som jag vill i princip.
    Noll stress, men uppgifterna är väl tämligen osexiga... Ingen daglig utmaning här.
    Hoppas jag klarar det tills jag ska gå i pension för bättre rent hälsomässigt går nog inte att få det!

• Tecum

Huvudsaken är att du trivs och sköter jobbet efter bästa förmåga, pliktkänsla går före entusiasm alla dar i veckan. 

• Jårdi

Tycker bara det låter sunt TS, jag strävar efter liknande arbetssituation. 

• Anonym (Gaffel)
    Anonym (Beror på...) skrev 2023-10-02 13:45:27 följande:

Jag är så pass gammal att jag mer ser till lugn och ro och andra förmåner.

Bytte ett "actionjobb" med nya utmaningar i princip varje dag där jag lärde mig massor dagligen, men galet stressigt, stelbent och oflexibelt.
    Har nu högre lön, flex, ledig klämdagar, 7 veckors semester, styr i princip helt över mina dagar och tider och kan komma och gå som jag vill i princip.
    Noll stress, men uppgifterna är väl tämligen osexiga... Ingen daglig utmaning här.
    Hoppas jag klarar det tills jag ska gå i pension för bättre rent hälsomässigt går nog inte att få det!

Låter som en dröm? Vad har du för yrke/roll?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (R) skrev 2023-10-02 13:29:59 följande:

Absolut inte.

Jag trivs enormt med mitt jobb men skulle aldrig våga hävda att jag brinner för det. Ett jobb kommer alltid bara vara ett jobb för mig, inget mer. Men jag är också en person som älskar att inte jobba, hur mycket jag än trivts med mitt jobb. Jag älskar min fritid och att umgås med mina nära och kära och att lulla runt hemma, vara på gymmet eller ute i skogen. 

Men nej, jag tycker absolut inte att man måste brinna för sitt jobb. Jag brukar tänka att jag jobbar för att kunna leva och inte tvärtom :)

Men jobbet ger ju så mycket mer än pengar? 

Utveckling, stimulans, gemenskap och gärna nya kontakter.
    Trist om alla bara jobbar för lönen. 

• Anonym (hahanej)

Gud nej, jag har aldrig brunnit för nåt jobb jag haft. Kan fejka det, men är totalt ointresserad. Jag är välutbildad men har aldrig haft nåt längre fast jobb dock, liksom inom nån "riktig bransch" eller hur man ska säga. Flytt, barn och sånt har kommit emellan. Men har ändå haft jobb där man ska vara lite på, typ.  

Har aldrig brytt mig om hur det går för företagen heller. 
    Tror inte det märks på mig dock då jag ären riktig jävla kameleont när det behövs. 

Om jag vann mycket pengar skulle jag aldrig jobba en dag. Jag behver inte jobb för utveckling, gemenskap och allt vad folk pratar om. 

Svar på tråden Måste man "brinna" för sitt jobb?