Inlägg från: Anonya |Visa alla inlägg
  • Anonya

Robinson 2023 Höst

Har inte hört någon säga något om cancer. 

Har inte läst annat än sista sidan då jag först nu kommit ikapp. Gillar inte Peder. Theres är lite väl rak och hård, men tycker en del hon säger stämmer, tex att inte bästa förhandlaren som skickades. 

• Anonya

Nu har jag sett de två senaste programmen. Lågt med läggmatch så att en oinvigd kör helt slut på sig. Tyckte Johan och Wilmer var vettiga, men det gör jag inte längre. Ken tyckte jag bra om i början, men det var ett tag sedan. 
    Johans snack om att Emilio inte var värdig vinnare för att alla röstade på honom... han var ju enda från sitt gamla lag så var ju naturligt, andra gånger röstar alla på den som är ett stort hot. 

Emilia, Emilio och Ylva är mina favoriter. 

Angående Gränslandet var det konstigt att Alex verkade ha fingrarna åtminstone mycket nära klossen. De andra deltagarna stod på andra sidan om och kunde inte se det, men konstigt att ingen från produktionen reagerade på det. 
    Jag har inte sett det senaste programmet från Gränslandet.

• Anonya

Jag såg programmet redan strax efter midnatt och hade velat komma in och diskutera genast. :) 

Det Charlie skrikit finns inte filmat, för det var när de åkte båt från tävlingen/örådet tillbaka till lägren och förflyttningarna visas ju aldrig. I början av dagens avsnitt sade Ylva till Charlie att hon inte gillade att han skrikit lappjävel till Wilmer, att så säger man inte. Någon frågade Charlie om det faktiskt stämmer och han bekräftade att han skrikit så när de båda båtarna åkte iväg och Wilmer och Charlie visade långfingren till varandra.

Jag gillar inte Charlie, men tyckte först det var konstigt och strängt. Lapp är ju ett gammalt ord för same och anses nuförtiden nedsättande, men jag tänkte att Wilmer väl inte är same, att Charlie kanske använde lappjävel för att Wilmer är från Lappland och att det inte var annorlunda än "jävla stockholmare" eller "skånejävel". Nu läste jag ändå att Wilmer är same, så det ställer det lite i annan dager. Personligen tycker jag det är stor skillnad på om det var som nedsättande för same eller som ett uttryck för någon från en viss landsdel. Även det sistnämnda är onödigt och mindre trevligt, men inte diskriminering eller kränkning. Eller, att kalla någon för jävel är väl alltid en kränkning på sätt och vis, men det är sedan en annan diskussion. Jag tror ju inte att någon skulle blivit avstängd för att den sagt skånejävel.

Lite konstigt att en utröstad kommer tillbaka, men det har hänt förut och är förståeligt. Med både Charlie och Johan borta när sammanslagningen började hade blivit besvärligt med hur allt ska gå till under resten av tiden. 

Toves utspel när Charlie åkte hem var oväntat och onödigt.

• Anonya

Ingen fick immunitetsförgöraren. Den låg i den nionde lådan, den som blev kvar hos Petra. Man såg också hur hon öppnade lådan och konstaterade att denna missade ni. 

• Anonya

Nu har jag tittat ikapp! Hoppades att det skulle vara Maria eller Sara som kom in från gränslandet. 

Tänk att Tove vågade låta bli att använda immuniteten. Måste ha grämt sig sjukt, men hon visste ju att hon tog en risk. 

Kul med partävling. Undrar varför Karolina inte hjälpte Franz? Hon sade ju i och för sig att hon antog att han ville fixa det själv. 

Mina favoriter är Emilia, Ylva och Emilio. Den jag gärna skulle se åka är Karolina. Tycker inte hon är så schyst mot andra. 

• Anonya

Men det var ju helt knäppt att Vilmer som en protestaktion mot Magnus sparande kokade så mycket ris att de inte ens orkade äta utan måste slänga det följande dag för att inte riskera matförgiftning. När man har så lite så är det ju helknäppt.

Jag gillade när Magnus berättade om sitt tuffa liv och hur han fått det på rätt köl igen. Det gav en lite annorlunda syn. 

• Anonya
    Nandez skrev 2023-11-30 18:14:52 följande:
    Dom har ju klarat det utan Magnus varför ska han styra och ställa

Robinson handlar väl inte om mitt livs historia

Nej, jag tycker inte en person ska styra och ställa, utan att man bestämmer sånt gemensamt. Att de gjorde så mycket så att de behövde slänga tycker jag är omoget då man har så lite råvaror. Att de gjorde det på nytt för att provocera Magnus att bli sur och få folk att rösta på honom därför gillar jag inte heller. 

Jag tycker inte att Robinson handlar om någons livshistoria, men jag tyckte det var intressant att höra den. 

Jag är glad över att Emilia och Emilio klarade sig kvar. Jag gillar inte Karolinas raljerande över andra så jag är nöjd med att hon åkte ut. 
    Ylva, Emilio och Emilia skulle jag gärna se i finalen. 

Jag har för övrigt inte läst vad ni skrivit om dagens program. Trodde det var något fel när det stod att det var 135 olästa inlägg i tråden idag, men det visade sig stämma. Så många orkade jag inte igenom. 

• Anonya
    Jhannis skrev 2023-11-30 22:57:15 följande:
    Det fanns ingen oro att Magnus skulle röstas ut oavsett att han varit Mat polis. Det är inget provocerande mot han utan sanning. Magnus kan inte bestämma över alla andra utan att begära en diskussion om mat förandet. Men Magnus har visat efter att han kommit från Gränslandet att ska styra alla med handen så helt klart blir han i andra deltagarnas mun matpolis...

Jag kan förtydliga med att jag inte alls tycker att Magnus ska bestämma över maten, utan att man gemensamt bestämmer sådana saker. Däremot tycker jag att rätt sätt då är att ta upp det till diskussion och helt enkelt säga att man tycker att han agerar polis. Att laga så mycket ris att det måste kastas och följande morgon göra om det med flit för att provocera Magnus (tyckte Karolina med ett flin talade om att de skulle provocera honom) tycker jag inte är schyst. 

Ska bli spännande med finalvecka!

Vilka vill ni se i finalen och vem allra helst som vinnare?

• Anonya

Jag ser inte det som något negativt att någon tränat på saker hemma. Tvärtom tycker jag det visar på seriositet. Simning, dykning och göra upp eld är sånt som alla vet att kommer, men ändå är det många som aldrig gjort upp eld förut. Att man inte gjort det dittills i sitt liv är inte konstigt, men att man inte övar på det när man vet att man ska vara med i Robinson tycker jag däremot är konstigt. Pussel och uppskatta tid är annat man kan träna på. 

Ylva blev väldigt mycket efter, men var inte långt ifrån att ändå klara sig. Tycker hon är otroligt stark och duktig för sin ålder, dessutom en bra person. Imponerande att klara sig till finalveckan.

När tre deltagare hade ett stort "stående" pussel för en tid sedan, ropade Franz flera gånger att han var färdig, men det var fel. Det var inte så konstigt, men att han gjorde samma nu när det bara var att titta att alla siffrorna var i rätt ordning var förvånande. Han måste ha varit väldigt stressad.

• Anonya

Apropå nya tävlingar, så är det flera länder i rad som spelar in sina Robinsonprogram på samma plats, men olika tider. Hur vanligt det är att länderna också väljer att ha egna tävlingar har jag ingen aning om, men misstänker att man långt väljer det som redan finns. För bara en produktion skulle man inte kunna bygga så många och invecklade tävlingar. Att planera en tävling, rita skisser, bygga konstruktionerna, testa dem och justera, allt det kräver väldigt mycket tid och resurser. De ska vara välgjorda och trygga, se bra ut och vara exakt gjorda så att förutsättningarna blir lika för varje deltagare. 

För ett par säsonger sedan läste jag om och tittade på klipp från allt bakom kamerorna. Det var mycket intressant. Vilken apparat! 

Allt är inte heller som det ser ut att vara. Kokosnötterna skeppades tex någon säsong ut till stränderna och där fanns de sedan i hög, för det helt enkelt inte växte kokosnötterna på lagens stränder. När någon kom och sade att den hittat tex palmhjärta, var det inte för att han varit längre bort än förut eller letat bättre, utan för att produktionen då "planterat" sådana. Eftersom platserna användes av flera länder efter varandra var sådant nämligen redan använt.

• Anonya

Oj, vad det svängde i finalen. Gäller ha nerverna under kontroll när man blir efter. Pelle verkade ha problem med det i början av tävlingen, men han tog ju det till slut ändå. Tänk att två av de tre i finalen började i Gränslandet. 

• Anonya
    molly50 skrev 2023-12-08 13:17:01 följande:
    Jag läste i Aftonbladet eller om det avar i Expressen igår (eller om det var idag) att de tydligen inte fick fiska eller leta mat.
    Enligt deltagaren Johan.
    De fick kokosnötter och sådant ditkört så det låg redan i högar där när de kom.
    Antagligen för att produktionen ville att de skulle svälta och bli griniga så det skulle bli mer introger.
    Enligt Johan då.
    Vill minnas att jag läst att fiskarna inte fanns nära stranden (tävlingar kan vara på andra öar) och att det var förbjudet att ge sig längre ut pga starka strömmar. Johan var ju verkligen den som ville fiska och hade koll på överlevnadsgrejer. Frustrerande för honom kan jag tänka.

Eftersom många länders produktioner spelas in på samma ställe så är det ätbara i närheten slut. Dessutom växer det inte alltid kokosnötter heller och därför transporteras de dit. Jag kan också tänka att det blivit strängare regler kring vad naturen ger efter föregående säsong. Då var det en överlevnadsmänniska som bodde på någon ö i Stilla havet som kände igen en bra växt att äta. Det visade sig att denna sort var oätlig och en annan deltagare blev så dålig att tungan svällde upp rejält så den knappt fick plats i munnen. Från det till att halsen sväller upp så man inte kan andas är det knappast ett långt steg, så kan tänka att produktionen inte är så pigg på att man experimenterar för mycket. När det hände slog deltagaren upp i ett häfte där det stod att en del var ätliga, andra giftiga. Kanske hade de fått någon guide.
  • Anonya
    molly50 skrev 2023-12-09 18:35:03 följande:
    Ok. Förlåt. Det var där jag hittade det som Johan hade sagt.
    Jag ska se om jag kan kopiera in texten här.

"Frilufts- och naturvårdsprofilen Johan Gärtner blev headhuntad till ?Robinson?, men inspelningen blev inte som han hade föreställt sig.

? Jag har inte tittat på ?Robinson? och hade missuppfattat att det handlade mer om överlevnad, att det var därför de kontaktat mig och uppmanat mig att söka.

? Jag var ganska besviken, både över att vi fick vatten och över de begränsningar vi fick. Vi fick inte jaga landlevande djur, det var väldigt begränsat var och hur vi fick fiska. Det blev att fokusera mer på vad man kunde hitta för ätliga växter i stället.

Men Johan kände också att produktionen kom med fler och fler restriktioner ju mer mat han och de andra deltagarna ändå lyckades hitta.

? Vi fick hålla oss på en väldigt begränsad yta. Vi hittade ganska mycket mat som de i efterhand förbjöd oss att ta av, det fanns väldigt mycket ätliga växter och rötter men de fick vi sen inte äta av.

Han upplevde det som att produktionen inte gillade att han hittade mat.

? Det kändes som att de ville att man skulle svälta och börja bråka med varandra.

Han är också besviken över vad som har visats upp i tv:

? Jag har inte tittat så mycket på det, men jag har sett några avsnitt. Jag tycker att det är tråkigt att de inte valt att visa mer av det vi kämpade med att hitta mat, alla rötter vi åt. Fiskar, insekter med mera. Vi var väldigt länge utan eldstål och gjorde upp eld med bambu. Det hade varit roligare om de visat mer sånt och mindre intriger.

Till slut lämnade Johan Gärtner inspelningen frivilligt på grund av en knäskada.

? Men en stor anledning till varför jag lämnade var att jag var så jävla less på att det fanns mat att ta, men att vi inte fick det. De ville skapa intriger och det passade inte mig. Det känns som att de har klippt ihop mig efter att de blev irriterade på mig. Man ska inte jiddra med produktionen, säger han och skrattar.

Så du sa till dem vad du tyckte?

? Ja, jag sa att jag tyckte att det var ett skojarprogram, men det har de så klart inte med i tv. Visst hade jag ont i knät och behöver min kropp här hemma, men det var mer att varför ska jag sitta här och svälta och reta mig på hur de skapar intriger som jag inte vill vara med på? Men nu är det kapitlet stängt. Nu blickar vi framåt.

Har du hållit kontakten med några av de andra deltagarna?

? Ja, med flera, det är mest att vi skriver till varandra för vi bor ju på olika platser, men jag och Karolina har varit ute i skogen ihop och gjort varsin Youtube-film.

Vad har du för planer framåt?

? Jag fortsätter att satsa på min Youtube-kanal och ska försökta ta med mer folk ut i naturen, visa upp friluftslivet och fokusera på hur man kan överleva av naturen."

Tack! Intressant läsning.
  • Anonya

Förr i tiden fick de mycket ris, inte obegränsat men så att de typ alltid hade det. Det gjorde inte att de längtade mindre efter mat, de pratade minst lika mycket om det och gick ner mycket i vikt. Däremot var de inte så trötta. Jag tycker de borde få så att de inte svälter. Kan inte vara hälsosamt att hålla på så länge som de gör, att äta så lite och sedan ta ut sig så på tävlingar. Verkar ibland nästan omöjligt.

Jag har sett första avsnittet av finska Robinson, 1,5 h långt inkl reklam. De hade ingen immunitetstävling! Det saknade jag. Vet inte om jag kommer titta vidare, blev liksom inte så engagerad. Programledaren upplevde jag rätt stel. Förutom på tävlingarna, då var han livekommentator och berättade allt som hände. Det verkade vara kändis-Robinson, men jag har inte koll på finska kändisar, framför allt inte från Farmen, influencers osv så för min del hade det kunnat vara "vanliga" finländare. Inga äldre med. Killar mot tjejer var lagen, det gillar jag inte, lite lite som de äldre mot de yngre som Sveriges hade nyligen. 
    (Jag tittade på finska Robinson härifrån Sverige, men sänds inte här så man behöver alltså kunna finska för att titta.)

• Anonya
    Jhannis skrev 2023-12-12 20:57:00 följande:
    Jag har tittat på Finska Robinson dock inte från början  där killarna och tjejerna var för sig, men började titta från det alla var tillsammans. Dom tävlar på lika villkor både tjejer och killar och vad jag har sett så har dom haft immunitetstävlingar. Att programmet är 1,5 timmar är för att dem har Robinson tävlingen och senare i samma program immunitets tävlingen och varje gång Örådet. Programledaren är inte alls tråkig för han hörs när det är tävlingar. Han peppar hela tiden. Menar du att Finska kändisar på ett eller annat sätt inte är vanliga Finländare. jag tycker att dom har uppträtt som vanliga människor varken mer eller mindre. Jag bor också i Sverige och tittar på Finska kanalerna (jaa jo mie ossan Suomea. (Jag kan finska)
    Trodde inte riktigt jag skulle börja följa finska Robinson, men redan idag (dagen efter) ville jag se, så kollade del två. Gillade det bättre idag, även programledaren. Antingen var han mindre stel iom att det var program två och inte det första eller så hade jag vant mig lite vid honom eller båda. 
    Såg du alltså från sammanslutningen? Det som i Sverige kallas Robinsontävling kallar de här immunitetstävling. Förlorande laget hamnar i öråd och ingen tävling så någon får immunitet. Däremot frågade programledaren om någon hade en hemlig immunitet som den vill spela. Tjejlaget vann veckans pristävling och fick då varsin lyckonyckel. Den kan användas för att plocka bort en röst från sig själv eller från någon annan. Skulle meddelas mellan röstning och uppläsning.

Tycker det är stor skillnad här på om det är kändissäsong eller vanlig. Eftersom jag inte kände till dessa kändisar så påverkar det inte mig. Jag tycker också de är "vanliga". 

Dagens program var 67 min. 1,5 h kändes mycket långt. Förr i tiden när Robinson visades en gång i veckan var det 1h långt. 
  • Anonya

Kul med ny säsong, men ogillar indelningen män-kvinnor. Brukar alltid bli så orättvist, för män är i medeltal betydligt starkare och snabbare. Dessutom är de fyra äldsta i damlaget 44, 48, 49 och 59 år mot herrarnas 36, 40, 45 och 58. Det är också stor skillnad, vilket man ju såg när de nyligen hade de äldre mot de yngre. 

Svar på tråden Robinson 2023 Höst