molly50 skrev 2023-12-09 18:35:03 följande:
Ok. Förlåt. Det var där jag hittade det som Johan hade sagt.
Jag ska se om jag kan kopiera in texten här.
"Frilufts- och naturvårdsprofilen Johan Gärtner blev headhuntad till ?Robinson?, men inspelningen blev inte som han hade föreställt sig.
? Jag har inte tittat på ?Robinson? och hade missuppfattat att det handlade mer om överlevnad, att det var därför de kontaktat mig och uppmanat mig att söka.
? Jag var ganska besviken, både över att vi fick vatten och över de begränsningar vi fick. Vi fick inte jaga landlevande djur, det var väldigt begränsat var och hur vi fick fiska. Det blev att fokusera mer på vad man kunde hitta för ätliga växter i stället.
Men Johan kände också att produktionen kom med fler och fler restriktioner ju mer mat han och de andra deltagarna ändå lyckades hitta.
? Vi fick hålla oss på en väldigt begränsad yta. Vi hittade ganska mycket mat som de i efterhand förbjöd oss att ta av, det fanns väldigt mycket ätliga växter och rötter men de fick vi sen inte äta av.
Han upplevde det som att produktionen inte gillade att han hittade mat.
? Det kändes som att de ville att man skulle svälta och börja bråka med varandra.
Han är också besviken över vad som har visats upp i tv:
? Jag har inte tittat så mycket på det, men jag har sett några avsnitt. Jag tycker att det är tråkigt att de inte valt att visa mer av det vi kämpade med att hitta mat, alla rötter vi åt. Fiskar, insekter med mera. Vi var väldigt länge utan eldstål och gjorde upp eld med bambu. Det hade varit roligare om de visat mer sånt och mindre intriger.
Till slut lämnade Johan Gärtner inspelningen frivilligt på grund av en knäskada.
? Men en stor anledning till varför jag lämnade var att jag var så jävla less på att det fanns mat att ta, men att vi inte fick det. De ville skapa intriger och det passade inte mig. Det känns som att de har klippt ihop mig efter att de blev irriterade på mig. Man ska inte jiddra med produktionen, säger han och skrattar.
Så du sa till dem vad du tyckte?
? Ja, jag sa att jag tyckte att det var ett skojarprogram, men det har de så klart inte med i tv. Visst hade jag ont i knät och behöver min kropp här hemma, men det var mer att varför ska jag sitta här och svälta och reta mig på hur de skapar intriger som jag inte vill vara med på? Men nu är det kapitlet stängt. Nu blickar vi framåt.
Har du hållit kontakten med några av de andra deltagarna?
? Ja, med flera, det är mest att vi skriver till varandra för vi bor ju på olika platser, men jag och Karolina har varit ute i skogen ihop och gjort varsin Youtube-film.
Vad har du för planer framåt?
? Jag fortsätter att satsa på min Youtube-kanal och ska försökta ta med mer folk ut i naturen, visa upp friluftslivet och fokusera på hur man kan överleva av naturen."