Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Robinson 2023 Höst

Jhannis skrev 2023-12-07 23:50:02 följande:
    Ja precis och i såna program passar hon bättre.
    Ja.
  • molly50
    Anonya skrev 2023-12-08 16:47:32 följande:
    Vill minnas att jag läst att fiskarna inte fanns nära stranden (tävlingar kan vara på andra öar) och att det var förbjudet att ge sig längre ut pga starka strömmar. Johan var ju verkligen den som ville fiska och hade koll på överlevnadsgrejer. Frustrerande för honom kan jag tänka.

Eftersom många länders produktioner spelas in på samma ställe så är det ätbara i närheten slut. Dessutom växer det inte alltid kokosnötter heller och därför transporteras de dit. Jag kan också tänka att det blivit strängare regler kring vad naturen ger efter föregående säsong. Då var det en överlevnadsmänniska som bodde på någon ö i Stilla havet som kände igen en bra växt att äta. Det visade sig att denna sort var oätlig och en annan deltagare blev så dålig att tungan svällde upp rejält så den knappt fick plats i munnen. Från det till att halsen sväller upp så man inte kan andas är det knappast ett långt steg, så kan tänka att produktionen inte är så pigg på att man experimenterar för mycket. När det hände slog deltagaren upp i ett häfte där det stod att en del var ätliga, andra giftiga. Kanske hade de fått någon guide.
    Ok. Ja,så kan det ju mycket möjligt vara också. Det låter ju rimligt.
    Jag läste bara det Johan hade sagt.
    Sen om det stämmer eller inte vet jag inte.
  • molly50
    Anonya skrev 2023-12-09 00:31:01 följande:
    Något intressant där du vill dela med dig av? Har inte Aftonbladet Plus.
    Ok. Förlåt. Det var där jag hittade det som Johan hade sagt.
    Jag ska se om jag kan kopiera in texten här.

"Frilufts- och naturvårdsprofilen Johan Gärtner blev headhuntad till ?Robinson?, men inspelningen blev inte som han hade föreställt sig.

? Jag har inte tittat på ?Robinson? och hade missuppfattat att det handlade mer om överlevnad, att det var därför de kontaktat mig och uppmanat mig att söka.

? Jag var ganska besviken, både över att vi fick vatten och över de begränsningar vi fick. Vi fick inte jaga landlevande djur, det var väldigt begränsat var och hur vi fick fiska. Det blev att fokusera mer på vad man kunde hitta för ätliga växter i stället.

Men Johan kände också att produktionen kom med fler och fler restriktioner ju mer mat han och de andra deltagarna ändå lyckades hitta.

? Vi fick hålla oss på en väldigt begränsad yta. Vi hittade ganska mycket mat som de i efterhand förbjöd oss att ta av, det fanns väldigt mycket ätliga växter och rötter men de fick vi sen inte äta av.

Han upplevde det som att produktionen inte gillade att han hittade mat.

? Det kändes som att de ville att man skulle svälta och börja bråka med varandra.

Han är också besviken över vad som har visats upp i tv:

? Jag har inte tittat så mycket på det, men jag har sett några avsnitt. Jag tycker att det är tråkigt att de inte valt att visa mer av det vi kämpade med att hitta mat, alla rötter vi åt. Fiskar, insekter med mera. Vi var väldigt länge utan eldstål och gjorde upp eld med bambu. Det hade varit roligare om de visat mer sånt och mindre intriger.

Till slut lämnade Johan Gärtner inspelningen frivilligt på grund av en knäskada.

? Men en stor anledning till varför jag lämnade var att jag var så jävla less på att det fanns mat att ta, men att vi inte fick det. De ville skapa intriger och det passade inte mig. Det känns som att de har klippt ihop mig efter att de blev irriterade på mig. Man ska inte jiddra med produktionen, säger han och skrattar.

Så du sa till dem vad du tyckte?

? Ja, jag sa att jag tyckte att det var ett skojarprogram, men det har de så klart inte med i tv. Visst hade jag ont i knät och behöver min kropp här hemma, men det var mer att varför ska jag sitta här och svälta och reta mig på hur de skapar intriger som jag inte vill vara med på? Men nu är det kapitlet stängt. Nu blickar vi framåt.

Har du hållit kontakten med några av de andra deltagarna?

? Ja, med flera, det är mest att vi skriver till varandra för vi bor ju på olika platser, men jag och Karolina har varit ute i skogen ihop och gjort varsin Youtube-film.

Vad har du för planer framåt?

? Jag fortsätter att satsa på min Youtube-kanal och ska försökta ta med mer folk ut i naturen, visa upp friluftslivet och fokusera på hur man kan överleva av naturen."

• molly50
    Jhannis skrev 2023-12-11 15:11:14 följande:
    Det var intressant läsning, men man blir ju nästan förbannad på produktionen. Programmet handlar väl om Överlevnad. Australeien Robinson kallas Survivor samma sak heter Finlands Robinson. Om detta är sant att dem inte får fiska eller leta mat i djungeln då kanske man skiter i och titta på Robinson hädanefter. Och programmet borde byta namn till Intriger och Mobbare utomlands ska lära sig att svälta. 

Usch jag är irriterad hur det daltas med Svenska deltagare.
    Ja,om det han säger 'r dant så överväger man ju nästan att sluta titta.
    Att folk slutar titta på programmet är kanske då det enda sättet att få produktionen att inse att det måste ändra konceptet. 
  • molly50
    Jhannis skrev 2023-12-11 17:46:33 följande:
    Jag jag hoppas många har läst detta som du lade ut och tänker att det är inte någon ide att titta på ett program som Producenterna styr helt och hållet. Vet inte hur produktionen eller tv 4 läkare som är med tänker då deltagarna bara äter kokos och vatten. Deltagarna bör ha ordentlig näringsbrist när det åker hem. Eller så får dem vanlig mat som inte vi får se på tv eftersom dem inte får fiska eller jaga mat.....Fattar inte ens varför dem får fiskenät och fiskedon om det inte får användas.....Robinson har förlorat mitt intresse efter denna artikel...Undrar varför det andra deltagarna inte berättar sanningen hur programmet är.
    Vi vet ju inte heller om det är hela sanningen det som Johan har sagt.
    De kan ju ha upplevt saker lite olika också.
    Därför hade det varit intressant om fler deltagare kunde träda fram och berätta hur de har upplevt saker och ting under inspelningen.
  • molly50
    Nandez skrev 2023-12-11 18:50:48 följande:
    Om det ska påverka produktionen så måste tittarsiffrorna sjunka väldigt mycket
    Ja,precis.
Svar på tråden Robinson 2023 Höst