• Anonym (Frihet?)

    Att vara singel

    På vilket sätt tycker du det är att vara singel jämfört med att leva i en relation? Har du blivit annorlunda behandlad på grund av att du är singel? 

  • Svar på tråden Att vara singel
  • Anonym (M)

    Vad menar du med behandlad? Av folk utanför eller av partner? Det partner åsyftas finns ju inget att relatera till utanför en relation.

  • KristofferO

    Antar du tänker av människor generellt. jag har inte märkt någon skillnad nu jämfört med före jag träffade min nuvarande sambo.

    det är väl inte så att folk ser ner på folk som är singel idag?. Ganska vanligt att folk levar utanför förhållande?.


    Kristoffer Öhrn / Mår kroppen bra - så mår knoppen bra!
  • Anonym (Frihet?)

    Om man är singel har man ju ingen partner. Jag undrade om människor omkring dig (inte partner då det inte finns någon) behandlar dig annorlunda som singel jämfört med när du varit i en relation?

  • Anonym (M)
    Anonym (Frihet?) skrev 2023-10-02 22:32:20 följande:

    Om man är singel har man ju ingen partner. Jag undrade om människor omkring dig (inte partner då det inte finns någon) behandlar dig annorlunda som singel jämfört med när du varit i en relation?


    Vad menar du med behandlad annorlunda? Jag blir ju inte lika mycket tillfrågad att följa med på krogen tex men det är ju naturligt. Kommer inte på nåt annat.
  • Anonym (Frihet?)

    Min erfarenhet är att par gärna bjuder in par. Inte lika populärt att bjuda in en singel på parmiddagar t ex. Dessutom kan vissa uppleva singlar som ett hot. 

  • Anonym (Självvalt)

    Varit utan partner i hela mitt liv och trivs med det.

    De enda som behandlat mig illa för detta har varit konservativt lagda män och kvinnor som saknat vettet att respektera det faktum att vissa trivs bättre i sitt eget sällskap. 

  • Anonym (Yes)

    Jag märker stor skillnad. Tydligen är det obekvämt att ha singlar med på middagar och annat (även om jag är samma person som innan). 
    jag kan också märka att vissa gifta män i samma ålder på jobbet tagit ett visst avstånd som de inte gjorde förr när jag var gift (jag är som sagt samma person som innan och flörtar absolut inte med någon). Vissa verkar tro att skilsmässa smittar helt enkelt.

    kändes jättejobbigt i början, när man kände sig som mest ensam och behövde de sociala kontakterna så drogs sig folk undan. Men nu har jag vant mig och hittat lite andra att umgås med. Men det gjorde ont och skadade självkänslan en del. 


    kanske ska tillägga att de inte umgås med exet heller.

  • Anonym (M)
    Anonym (Frihet?) skrev 2023-10-02 22:37:14 följande:

    Min erfarenhet är att par gärna bjuder in par. Inte lika populärt att bjuda in en singel på parmiddagar t ex. Dessutom kan vissa uppleva singlar som ett hot. 


    Ja det kan jag delvis hålla med om. I alla fall det där med parmiddagar. Att man ser singlar som hot är jag inte säker på dock.
  • Anonym (Frihet?)

    Till #7
    Det blir lite som en dubbel smäll?först går man igenom och kämpar med en separation och sen tar folk avstånd från en. Det är som att man blir straffad, även om man blivit lämnad. Människor kan vara märkliga, de sviker en när man som mest behöver dom. Fast såna är ju inga riktiga vänner. 

  • Anonym (Yes)
    Anonym (Frihet?) skrev 2023-10-02 23:36:30 följande:

    Till #7
    Det blir lite som en dubbel smäll?först går man igenom och kämpar med en separation och sen tar folk avstånd från en. Det är som att man blir straffad, även om man blivit lämnad. Människor kan vara märkliga, de sviker en när man som mest behöver dom. Fast såna är ju inga riktiga vänner. 


    Nej jag vet. Det är nog bara en tillgjord värld där man inte vill släppa in tanken att man kan vara stark och leva ensam. Jag vet ju att inte alla dom paren har det så där jättebra i sina relationer som det ser ut på fb och instagram.

    men det smärtar ändå när man blir bortvald i en situation där man hade behövt lite värme och skratt och till en viss del drabbade det barnen som också tappade umgänget med vännernas barn.
Svar på tråden Att vara singel