• Anonym (What?)

Köttbullar och makaroner varje dag i skolan

Jag tycker det är helt sjuka föreslag nu som kommer fram i debatten nu om att skolor varje dag ska servera köttbullar och makaroner som komplement till den vanliga skollunchen. Självklart fabrikstillverkat då också. 

Det jag ställer mig kritisk till är argumentet med selektiv ätstörning, jag respekterar och förstår att dessa barn har det tufft. Men alla dessa äter faktiskt inte köttbullar och makaroner heller. Det finns andra rätter dessa barn kan tänkas vilja ha istället. Typ barn som bara äter fiskpinnar. 
    Då är det ju bättre att ENBART ge dessa barn önskekost där de barnen som har just selektiv ätstörning får välja själva vad de vill ha. För det kanske är någon som bara vill ha hamburgare eller som vill varva mellan pannkakor, hamburgare och korv. 

Om man bara serverar köttbullar och makaroner så kommer ju inte problemet vara löst. Dessa barn kommer ju fortfarande behöva önskekost. 

Sedan tänker jag att den övriga maten kommer bli sämre. För rent krasst, vilken matälskande kock vill laga köttbullar och makaroner varje dag? Hela upplevelsen med att laga mat är ju att få experimentera och utforska olika smaker. 

Att vissa skolor faktiskt lagar riktigt äcklig mat är faktiskt ett problem. Det kan vara så stora skillnader mellan skolor. Men det bästa skulle väl ändå vara att sluta med catering på skolorna och laga maten på plats, att genuint engagerade kockar som älskar att laga mat och som kan skapa en sådan variation så att det alltid finns något att äta förutom för de barnen med selektiv ätstörning då. Dessa barn ska självklart erbjudas särskilt anpassad mat, men dessa barn är inte i majoritet.

Varför dessa hysteriska förslag? 

• Svar på tråden Köttbullar och makaroner varje dag i skolan
  • RaYzLeR

I Linköping så är skolmaten av hög kvalité och god. Däremot så är jag känslig för kött då jag får kväljningar av fett och brosk.

Jag äter inte köttfärssås, pannbiffar och köttbullar av den anledningen. Men jag älskar kyckling och fisk. 🙂

• Anonym (Realistisk)

Jag undrar hur många "matälskande" kockar jobbar i en skolmatsal? 
    Hur många kockar får ens laga mat där? Den kommer ju ofta dit från ett centralkök och värms på skolan. 

Förslaget skulle innebära att min son fick lite tjofritt från en annars  jobbig situation och att han faktiskt åt lunch oftare. 

• Anonym (Lelani)

Jag kommer ihåg när jag gick i skolan i sverige på 70 och 80 talet att käket var jättegott.

• RaYzLeR
    Anonym (Lelani) skrev 2023-10-03 02:25:53 följande:

Jag kommer ihåg när jag gick i skolan i sverige på 70 och 80 talet att käket var jättegott.

Käket är fortfarande gott. Jag jobbar på en daglig verksamhet där vi hämtar käket från den lokala skolan. 🙂
  • Anonym (Elize)

om du läser på TS så är stinne enbart köttbullar och makaroner som serveras utan en rätt av flera. Ibland är det bra att läsa in sig innan man startar en arg tråd

• Anonym (Totte)

Jag tycker personligen att det är ett jättebra förslag.
    Att ha en rätt vid sidan om varje dag som de flesta barn gillar och kan äta av.

Jag har aldrig förstått denna iver att ha skolmåltiderna som nåt slags fält för kreativt ätande. Barn behöver energi och många är ganska enkelspåriga i mellanstadieåldern. Det är inte konstigt, de har tid på sig att äta annat hemma eller senare i livet.
    Jag menar tomatfylld torsk? Fisk Björkeby?
    Konstiga grytor som ser ut som ja...

Ta fram 15 rätter och rotera dem. Ha en fredag i månaden då kocken kan gå lite crazy. Jag lovar att svinnet kommer minska och barnen får en bättre dag.

• Studentpappa

Liknande har funnits på barnens skola länge. Dom får olika rätter varje dag men det finns alltid pasta och stort salladsbord. Dom väljer nästan alltid den ?riktiga? maten ändå. Men är det något de inte gillar så är det ju bra att alternativ finns. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (gourmet)
    Anonym (What?) skrev 2023-10-02 23:31:21 följande:

Sedan tänker jag att den övriga maten kommer bli sämre. För rent krasst, vilken matälskande kock vill laga köttbullar och makaroner varje dag? Hela upplevelsen med att laga mat är ju att få experimentera och utforska olika smaker. 

Man kanske inte ska jobba i ett storkök då?
    hehe
  • Anonym (Totte)
    Anonym (gourmet) skrev 2023-10-03 07:23:14 följande:
    Man kanske inte ska jobba i ett storkök då?
    hehe
    Håller med. Klart att barn ska ha bra och vällagad mat men skolkök är nog inte rätt miljö då som du säger. 
Svar på tråden Köttbullar och makaroner varje dag i skolan