• Anonym (Stressad)

Om man får underkänt i slutbetyg gymnasiet???

Vad händer om man blir underkänd i ett eller flera av sina ämnen när man går ut gymnasiet? Får man inte ta studenten då? Är man sen inte behörig att söka vidare på universitetet? Finns det nåt annat dåligt som kan hända? Jag menar inte kärnämnen utan andra ämnen.

Hoppas nån vet och vill svara...

• Svar på tråden Om man får underkänt i slutbetyg gymnasiet???
  • 567890

Om du inte går ut med examen måste du läsa på Komvux eller Folkhögskola för att ordna till de betyg som inte blev godkända. Man kan inte söka till högskolan/universitetet utan examen.

Kontakta skolans syv och be om ett samtal, de kan hjälpa till med alla frågor runt examen.

• 567890

Tillägg: du får ha 250 p F men det finns olika krav på vilka kurser det gäller. Syv kan hjälpa dig!

• Anonym (Totte)

Det sker ju ingen riktig examination längre. Förut var det verkligen så att man "tog studenten", du fick typ inte någon studentmössa och vara med på utspringet om du inte fixade de sista tentamen där på våren.
    Idag får alla vara med men du får ju inget slutbetyg utan jag tror det kallas samlat betygsdokument.

Men det är som ovan skriver, du kommer sällan någon vart med det utan får komplettera på komvux tills du har en komplett uppsättning kurser på gymnasienivå.

Om du inte söker folkhögskola eller liknande där det liksom ingår att läsa gymnasiekurser. Folkhögskola ska ju vara ett sidospår. Vissa KY/YH kanske också funkar så, de har sin egen antagning, att det bara krävs godkänt i ämnet AA eller BB, inte ett fullständigt slutbetyg.

Jag brukar råda alla unga jag träffar på att försöka ta gymnasiet seriöst. Man har tid att göra annat sen men man VILL verkligen inte sitta och läsa samma kurser en gång till sen bara för att man inte orkade i gymnasiet. Det tar tid och kostar pengar.

• Anonym (saa)
    Anonym (Stressad) skrev 2023-10-03 01:19:00 följande:
    Om man får underkänt i slutbetyg gymnasiet???

Vad händer om man blir underkänd i ett eller flera av sina ämnen när man går ut gymnasiet? Får man inte ta studenten då? Är man sen inte behörig att söka vidare på universitetet? Finns det nåt annat dåligt som kan hända? Jag menar inte kärnämnen utan andra ämnen.

Hoppas nån vet och vill svara...

Du får boka tid för ett samtal med din skolas SYV så kommer denna förklara allt för dig. 

Det vanliga är dock att man är med på studenten med sin klass. Sen får man planera för ev komvux, folkhögskola etc, senare. SYV kan hjälpa dig med att se över alternativen och också hjälpa dig att söka in på något till nästa höst, om det är det du vill göra. 

Behörig kan du vara med några F, men man får inte ha F i vad som helst för att få ut examen. Har du mer än 250 P F får du inte ut examen. 

Däremot ska du givetvis försöka nå så många godkända betyg som möjligt. Läsåret har i princip bara börjat. Du har mycket tid på dig men ta hjälp av specialpedagog om du känner att du inte kommer klara det själv. Skolan är skyldig att göra en plan och sätta in stöd på olika vis, om en elev riskerar att inte kunna nå examen. Skolans yttersta mål är att så många elever som möjligt ska nå examen. 
  • Anonym (Stressad)

Tack för alla svar! Jag får nog helt enkelt prata med syv... bara att hon är helt störd i huvet så hade helt undvikit det, men jag har väl inte så mycket val antar jag. Aja, tack allihop i alla fall!

• RaYzLeR

Studenten får man ju ta ändå. Jag hade IG i svenska, engelska och matte.

Jag gick en KY-utbildning efter gymnasiet och utbildade mig till CNC-operatör/tekniker.

• Anonym (Hjärta)

Grunden är som flera sagt, att du får max ha 250 p F, och du får inte ha F i vissa viktiga kurser, tex Sv 1 och  Ma 1. 

Har du för många F får du fortfarande vara med på skolans studentfirande, köpa mössa och springa ut, men du får inget slutbetyg, utan ett samlat betygsdokument med de kurser du klarat. Det innebär att det finns många kurser och program på universitetet som du inte kan söka. 

Exakt vilka kurser du kan söka och vilka val du har (tex läsa på komvux? ) måste du prata med syv med.

• Anonym (afagfahg)
    Anonym (Stressad) skrev 2023-10-04 01:55:27 följande:

Tack för alla svar! Jag får nog helt enkelt prata med syv... bara att hon är helt störd i huvet så hade helt undvikit det, men jag har väl inte så mycket val antar jag. Aja, tack allihop i alla fall!

Kolla om kommunen har en annan studievägledare då är väl ett förslag. Sök på studievägledare och din kommuns namn och se vad du får upp. 
  • Anonym (Stressad)
    RaYzLeR skrev 2023-10-04 02:00:54 följande:

Studenten får man ju ta ändå. Jag hade IG i svenska, engelska och matte.

Jag gick en KY-utbildning efter gymnasiet och utbildade mig till CNC-operatör/tekniker.

Men åh, tack för att du delade med dig av detta! Känns mycket mer hoppfullt när jag läser detta. Känner mig ju som världens idiot som inte kommer att ha nån framtid...
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (Hjärta) skrev 2023-10-04 05:39:15 följande:

Grunden är som flera sagt, att du får max ha 250 p F, och du får inte ha F i vissa viktiga kurser, tex Sv 1 och  Ma 1. 

Har du för många F får du fortfarande vara med på skolans studentfirande, köpa mössa och springa ut, men du får inget slutbetyg, utan ett samlat betygsdokument med de kurser du klarat. Det innebär att det finns många kurser och program på universitetet som du inte kan söka. 

Exakt vilka kurser du kan söka och vilka val du har (tex läsa på komvux? ) måste du prata med syv med.

Tack!
  • Anonym (saa)
    Anonym (Stressad) skrev 2023-10-04 01:55:27 följande:

Om just den personen inte är så bra så prata med rektorn och din mentor. Det viktiga är att du vet vilka betyg som ligger inom räckhåll och vad du ska göra om du inte får ihop till examen. 
Svar på tråden Om man får underkänt i slutbetyg gymnasiet???