• Anonym (ålder)

Han är 14 år äldre.. är det för mycket ?

Har träffat en man som blir 47 år nu i November, jag är 33, blir 34 i Februari. 

Jag har två barn som är 7 och 15 år.  Han har också två barn som är 13 och 16 år. Båda är klara med barn.

Vi har samma tankesätt på mycket, Vi klickar och otroligt roligt i hop. Fungerar bra med barnen, även om vi fortfarande tar det väldigt lugnt med de. Jag är nog lite äldre i sinnet, medan han är yngre, så vi möts på så vis.

Ser själv egentligen inga hinder, men någonstans gnager det mig med ålderskillnaden, speciellt vad andra tycker om det.

Tycker ni att det låter konstigt med denna ålderskillnad ?

• Svar på tråden Han är 14 år äldre.. är det för mycket ?
  • Anonym (Totalt ointresserad är jag)

Ni är båda vuxna med råge och jag ser inte problemet. 
    Om ni är kära så ska väl inte andra bestämma om ni ska vara ihop? 

• Anonym (Absolut!)

Klart att ni ska det en chans och se ifall det kan bli något.
    Nu är ni ju i samma situation med två barn var och ingen vill ha fler.
    Hade han varit klart med barn och du velat ha barn hade situationen varit annorlunda. Dvs om han inte skulle vilja fler barn och det hade varit din högsta önskan om du inte hade haft barn. Nu har ni också ungefär jämngamla barn, eller en 7 åring men inget småbarn någon av er utan ni kan göra saker på en annan nivå med era barn som familj som inte går med småbarn.
    Ni verkar vara på samma nivå med familjeliv mm så finns kärlek har ni stor chans.

• Anonym (Tror inte på det)

Oj, nästan en 50 årig gubbe...han lär bli gammal snabbt medan du är ung längre. Blir ingen bra match i längden. Min syster hade en man som var 10 år äldre där han blev gammal gubbe snabbt efter 40 så det blev skilsmässa där. 

• Anonym (Noo)

Nej, jag tycker inte det. Är väldigt attraherad av en 14 år yngre kvinna, tyvärr så matchade vi inte på Tinder. 

• Hjelm

14 års åldersskillnad låter inte särskilt mycket i just ert fall, då ni befinner er j liknande fas i livet. Jämngamla barn och ingen av er vill ha fler. Och ni är bägge över 30, då man brukar vara ganska klar med vem man är (så mycket klar man nu blir) och hur man vill leva.

• Anonym (Jenny)

Nja, ni är ju båda vuxna. Det är ju inte som att du nyss gått ut gymnasiet direkt. Skulle inte ens fundera på om en snart 35-åring är ?äldre i sinnet?, för det blir ju faktiskt lite larvigt. Man skulle ju inte kalla dig lillgammal direkt. Ni är ju på mer eller mindre samma plan i livet.

Tycker egentligen bara stora ålderskillnader spelar roll om någon vill ha barn eller om den yngre faktiskt är rätt ung, typ under 25. För er spelar det ju ingen roll. Det enda är ju att det nog kommer märkas när han är redo för pensionen, om ni fortfarande är ett par då.

• Anonym (Noo)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-10-03 10:17:23 följande:

Nja, ni är ju båda vuxna. Det är ju inte som att du nyss gått ut gymnasiet direkt. 

Som 24-åringen jag var förälskad i.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, ni är båda vuxna med råge och åldersskillnaden är inte jättestor. Ni är klara med barn. Det finns ingen anledning att avstå från detta om ni trivs ihop. Vad andra tycker är helt irrelevant, ingen av er är ju tonåring direkt. 

Vad som händer om 20 år, när han börjar bli gammal och du fortfarande är relativt ung, kan ingen veta nu. Man kan inte planera sitt liv efter det. 

Pappa var 14 år äldre än mamma. Hon var 25 när de träffades, han 39. Han var över 40 när jag och min syster föddes, men det har aldrig stört oss.

Deras relation höll i drygt tio år. Det var inte åldersskillnaden som ledde till uppbrott, utan annat. Par som är närmare i ålder, håller ju inte alltid ihop heller.

• Mentat

Vad andra tycker måste väl vara fullkomligt irrelevant?
    Om ni fungerar bra ihop är det strålande.

Vad jag tycker att du bör tänka på är att planera ordentligt för din pension. Du vill inte vara tvungen att jobba till 66 när han är 80 utan behöver en stabil ekonomisk grund för att sluta jobba vid kanske 56 i stället så att ni kan ha ett antal bra år innan åldern gör sig alltför gällande. Kan du klara det? Det är en aspekt att fundera på.

• Anonym (Laila)

Åldersskillnaden mellan mig och sambon  är "bara" 12 år, dessutom är han yngre än mig. Förhållandet har fungerat alldeles utmärkt i 8 år. Om andra skulle ha åsikter  så är det deras problem. 

Svar på tråden Han är 14 år äldre.. är det för mycket ?