• Anonym (grön)

Hjälpa syrran & barn med bostad?

Obs att vissa saker är lite ändrade för anonymisering.

Min syster med 3 barn har hoppat runt i bostadskarusellen i nästan 4 år. Korttidskontrakt, korta andrahandskontrakt, akutboenden, osv. Även i min avskyvärda lilla studentetta har de landat några gånger. Detta har pågått sedan hon var gravid med sin yngsta. Barnen har alla samma pappa som tyvärr gått bort.

Eftersom de flesta bostäder hon fått/hittat tagits på desperation många gånger har det skett kors och tvärs över kommungränser har barnen fått byta skola/förskola flera gånger. Det är så klart inte bra liv för någon av dem.

Nu har jag råkat vinna en summa pengar. Inte en jättesumma men ändå för att jag skulle kunna köpa ett litet hus eller lägenhet i någon småstad eller landsbygden. Förmodligen mest renoveringsobjekt men min partner säger att om det inte är totalt söndermöglat så går det att fixa inte alltför dyrt. Min partner jobbar med renovering och byggnadsvård så det mesta skulle vi kunna fixa själva isf.

Jag vet att det kanske inte är optimalt och syrran skulle kanske hamna en bra bit ifrån mig och vår pappa, som är sjukpensionär och inte heller direkt kunnat hjälpa, men jag tänker att det kan hjälpa både syrran och barnen att få lite stabilitet. Hon har också en, just nu avställd, bil, så även om hon hamnar en bit ifrån civilisationen så har hon i alla fall.

Tänker jag rätt?

• Svar på tråden Hjälpa syrran & barn med bostad?
  • Agda90

Du har verkligen ett stort hjärta som tänker så här. Men vad säger din syster?
    Vill hon ta emot pengar på det viset?

Det finns praktiska saker också att tänka på. Det händer ofta att pengar förstör relationer. Ni måste sätta allt på pränt och vara väldigt tydliga med vad som gäller. 

Jag har en anhörig som fick hjälp från en nära släkting på samma vis som du tänker. Allt har gått åt skogen både med huset och med relationen. Efter renoveringen började taket att läcka. Byggherren gjorde ändringar som man borde ha informerat bygglov om för att korrigera bygglovet men det gjordes inte. Sen visade det sig också att renoveringen blev mycket dyrare än planerat. 
    Vad händer om ni köper ett hus och tänker renovera för säg 500 000 men det visar sig kräva mycket mer och skenar iväg till det dubbla. Vem ska stå för det?

Du måste fundera lite mer kring det här och ni måste ha en dialog alla tre.

• Anonym (Po)

Det jag tänker är att på småorter är det ofta lätt att få en hyresrätt, så vill hon bo på ett sånt ställe så är det redan fullt möjligt. 

• Anonym (grön)
    Agda90 skrev 2023-10-03 12:54:43 följande:

Du har verkligen ett stort hjärta som tänker så här. Men vad säger din syster?
    Vill hon ta emot pengar på det viset?

Det finns praktiska saker också att tänka på. Det händer ofta att pengar förstör relationer. Ni måste sätta allt på pränt och vara väldigt tydliga med vad som gäller. 

Jag har en anhörig som fick hjälp från en nära släkting på samma vis som du tänker. Allt har gått åt skogen både med huset och med relationen. Efter renoveringen började taket att läcka. Byggherren gjorde ändringar som man borde ha informerat bygglov om för att korrigera bygglovet men det gjordes inte. Sen visade det sig också att renoveringen blev mycket dyrare än planerat. 
    Vad händer om ni köper ett hus och tänker renovera för säg 500 000 men det visar sig kräva mycket mer och skenar iväg till det dubbla. Vem ska stå för det?

Du måste fundera lite mer kring det här och ni måste ha en dialog alla tre.

Jag har inte tagit upp det med henne än. Jag vill hinna fundera över lite olika alternativ, till exempel kom min partner med tanken att framställa det som att vi köper för våran skull och hyra ut till henne, just för samma som du säger, vill hon ta emot en sån gåva. Och hämta in åsikter och tankar som jag/vi inte kommit på.
  • Anonym (grön)
    Anonym (Po) skrev 2023-10-03 12:55:45 följande:

Det jag tänker är att på småorter är det ofta lätt att få en hyresrätt, så vill hon bo på ett sånt ställe så är det redan fullt möjligt. 

Om du bara visste hur fel du har. Det är inte lätt att få en hyresrätt någonstans i Sverige.
  • Anonym (Liv)

Nej det är inte lätt att få en hyresrätt om man inte har en anställning. Jag antar att systern fått hjälp av soc. Det viktigaste är väl att systern hittar en fast anställning och har en stabil inkomst, sen köpa bostad eller hyra. Tror du kan hjälpa din syster på många sätt Ts men att köpa ett renoveringsobjekt på vishan låter inte som bästa lösningen. 

• Anonym (Po)
    Anonym (grön) skrev 2023-10-03 13:04:34 följande:
    Om du bara visste hur fel du har. Det är inte lätt att få en hyresrätt någonstans i Sverige.
    Jo, visst går det. Jag har småorter kring där vi bor i Småland där hyreshus står halvtomma. 
  • Agda90
    Anonym (grön) skrev 2023-10-03 13:03:18 följande:
    Jag har inte tagit upp det med henne än. Jag vill hinna fundera över lite olika alternativ, till exempel kom min partner med tanken att framställa det som att vi köper för våran skull och hyra ut till henne, just för samma som du säger, vill hon ta emot en sån gåva. Och hämta in åsikter och tankar som jag/vi inte kommit på.
    Efter 6 månader har man besittningsrätt när man hyr. Om det skär sig mellan er så kan du inte bli av med henne.
    Inte för att måla fan på väggen men man vet aldrig vad som händer i ens liv. 
    Funderar du på att hyra ut ta då reda på hur hyresavtalet ska skrivas. 

Vad händer om något går sönder. Vem ska betala för det? En ny kyl brukar hyresvärden få stå för t.ex. 

Som sagt, tänk flera varv kring detta 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (grön) skrev 2023-10-03 12:41:15 följande:
    Hjälpa syrran & barn med bostad?

Obs att vissa saker är lite ändrade för anonymisering.

Min syster med 3 barn har hoppat runt i bostadskarusellen i nästan 4 år. Korttidskontrakt, korta andrahandskontrakt, akutboenden, osv. Även i min avskyvärda lilla studentetta har de landat några gånger. Detta har pågått sedan hon var gravid med sin yngsta. Barnen har alla samma pappa som tyvärr gått bort.

Eftersom de flesta bostäder hon fått/hittat tagits på desperation många gånger har det skett kors och tvärs över kommungränser har barnen fått byta skola/förskola flera gånger. Det är så klart inte bra liv för någon av dem.

Nu har jag råkat vinna en summa pengar. Inte en jättesumma men ändå för att jag skulle kunna köpa ett litet hus eller lägenhet i någon småstad eller landsbygden. Förmodligen mest renoveringsobjekt men min partner säger att om det inte är totalt söndermöglat så går det att fixa inte alltför dyrt. Min partner jobbar med renovering och byggnadsvård så det mesta skulle vi kunna fixa själva isf.

Jag vet att det kanske inte är optimalt och syrran skulle kanske hamna en bra bit ifrån mig och vår pappa, som är sjukpensionär och inte heller direkt kunnat hjälpa, men jag tänker att det kan hjälpa både syrran och barnen att få lite stabilitet. Hon har också en, just nu avställd, bil, så även om hon hamnar en bit ifrån civilisationen så har hon i alla fall.

Tänker jag rätt?

Hur fungerar det med soc då? Får hon pengar därifrån när hon äger ett hus? Eller hur försörjer hon sig?

Varför arbetar hon inte? Tror att du du ska lägga energin där, hjälpa henne så hon kan försörja sig och barnen. 

• Anonym (L)

Det känns inte som att detta är så genomtänkt.

Vad säger din partner (sambo?) om detta? Har ni vunnit pengarna gemensamt? Kommer det påverka din/er ekonomi negativt om du ger bort pengarna? Jobbar din syster eller vad gör hon?

Håller med första skribenten, ni måste tänka över detta noga  och var förberedd på att det kan dyka upp oväntade kostnader och extrautgifter. Vad händer till exempel om ni då har tänkt renovera bostaden för en viss summa men det sedan visar sig bli mycket dyrare än planerat? 

Din syster är vuxen och det är inte din eller någon annans ansvar att lösa hennes problem. Du har ju redan hjälpt henne på olika sätt. Att fixa en bostad åt henne är bara för mycket, enligt mig. Jag hade då inte ens tagit emot en sådan gåva. 

• Anonym (L)
    Anonym (grön) skrev 2023-10-03 13:04:34 följande:

Du har uppenbarligen ingen koll alls.
    Testa leta runt bland hyresrätter i Norrbotten och liknande, där finns det många ställen där det inte är särskilt svårt att få en hyresrätt. 

Svar på tråden Hjälpa syrran & barn med bostad?