Vad som troddes vara gallstensanfall kan vara allvarligare sjukdom.
Det är alltid en chock att få ett allvarligt sjukdomsbesked. Har varit i den sitsen ett par gånger. De har en strategi när de berättar och det börjar ofta med att man precis som din läkare gjorde, berättar vad de tror (fast de kanske egentligen vet) och bara lite ytlig information. De vet nämligen att det kan vara svårt att ta till sig mycket och allvarlig information på en gång. Därför kommer du få komma tillbaka till din läkare många gånger och ha chansen att ställa alla frågor du har. De förbereder dig mentalt för att du ska kunna smälta sjukdomsbeskedet.
Jag brukar göra så att jag skriver ner alla frågor i mobilen när jag kommer på dem, och tar med dem till läkaren sen. Det kan ju vara allt mellan himmel och jord. Jag drar mig inte för att fråga något om en operation som hände för 5 år sen eller så. Det är ju deras jobb att komma med svar - om de kan.
Läs inte för mycket om överlevnad hit och dit, många sådana fakta baseras på studier som gjordes för 10-15 år sedan och sedan dess har förhoppningsvis mycket förbättrats med behandlingen osv. Tänk bara här och nu.
Leta upp någon facebookgrupp för sjukdomen och ställ frågor och läs information.