Inlägg från: Anonym (Mentalt förberedd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mentalt förberedd)

Vad som troddes vara gallstensanfall kan vara allvarligare sjukdom.

Anonym (chock) skrev 2023-10-05 06:25:08 följande:

Jo, det där hittade jag med men hade önskat att läkaren förklarat mer om det där och då. Fick ett namn på vad det förmodades vara vilket kändes hux flux då alla innan talat om gallan. 

Gallsten dör man inte direkt av, detta är ju en betydligt värre sjukdom. För mig vore det logiskt att undersöka om jag har den här sjukdomen INNAN man börjar tala om det på ett, för mig, meningslöst läkarbesök. 

Vad har jag för glädje av att veta att jag kanske ev har en sjukdom som gör att jag i slutändan behöver en levertransplantation när jag ändå inte kan göra något för att förbättra min hälsa? Det enda jag lyckades googla fram är att man ska sluta med alkohol och med tanke på att jag möjligen dricker alkohol var femte år så känns inte det som något som hjälper. 

Det enda som hände var att jag började fundera på om de diffusa smärtor jag då och då har upplevt är nåt ändå. Jag har konstaterad hög smärttröskel så det kan ju vara värre än jag tror då. 

En anledning att faktiskt berätta för en patient att det skulle kunna vara något allvarligt är att patienter som faktiskt kommer på nästa läkarbesök faktiskt har högre sannolikhet att överleva längre, än patienter som är helt övertygade om att de har något man faktiskt kan avvakta med.

Naturligtvis är det inte kul för det allmänna välbefinnandet att faktiskt plötsligt ha liite, eller mycket oro, men det är väldigt mycket bättre än att faktiskt vänta på symptom innan man söker hjälp igen.

Självklart kan du precis som alla andra förbättra din hälsa. Du kan ju inte bota dig själv, men du kan sluta dricka totalt, äta nyttigare och faktiskt göra det där som man faktiskt vet är bra för kroppen. Och sen bevaka din remiss.
  • Anonym (Mentalt förberedd)
    Anonym (chock) skrev 2023-10-05 18:56:08 följande:

Ja, nu väntade jag ju ändå på besök för att besluta om man skulle operera bort gallan eller inte så jag hade kommit på nästa besök ändå. Enda gången jag avbokat är när jag hade covid. Men jag märkte nu att de inte verkar läsa andras anteckningar, inte ens när det handlar om det de själva ska tala om. 

Sluta dricka helt? Som jag skrev, OM jag dricker så sker det kanske vart femte år som mest. Givetvis kommer jag inte att dricka alkohol om sisådär ett år eller så nu när jag vet om detta.

Jag menar inte att låta grinig men jag märker att jag låter så ändå, sorry, detta kom bara som en chock rent ut sagt. 

Det är fullständigt rimligt att vara lite grinig och full med känslor i samband med diagnoser och det är ju precis som Mrs. Moneybag en process att få en "slutgiltig" diagnos. 

Ju fler sjukdommar man faktiskt fångar upp tidigt, desto färre sjukdommar upptäcks sådär sen att det liksom inte finns något att göra. Vi är många som fått tuffa besked och som många år senare faktiskt lever och mår (förhållandevis) utmärkt. 

Jag beklagar din diagnos. Naturligtvis är du i chock. Fullständigt rimligt och naturligt. På det stora hela tror jag dock att det faktiskt är bättre att få en diagnos, än att faktiskt inte veta. Så hur trist det än är har du ju nu väldigt mycket bättre förutsättningar än om detta diagnostiseras som något "ofarligt".
Svar på tråden Vad som troddes vara gallstensanfall kan vara allvarligare sjukdom.