Inlägg från: Kaede |Visa alla inlägg
  • Kaede

Trodde vi var redo

Sätt inte barn till världen med någon som ser er familj som ngt som ska fungera i milimeterrättvis innan det ens finns ngt att knöla om. Det är så mkt slitningar som kommer med barn. Städning, tvätt, rutiner, träningar och hobbies, vabb osv. Det är en ekonomiskt påfrestning att ha barn jämfört med att inte ha. Om han redan nu är besatt av att ni ska betala på öret lika mkt sen så kommer det blir problem. 

Han kan inte hämta på förskolan? Inte ens om du lämnar? Han kan alltså inte ens i teorin vara ensam med sitt barn en timme eller två? Han kan inte se ngn lösning där ni tillsammans klarar familjen? Han kan inte stå för alla pengar vilket han kommer göra för du tjänar mindre än honom? Hur har ni ens er ekonomi? 

Jag tjänar mindre än min man för alla i hans bransch  tjänar efter 15 år mer än alla i min bransch gör efter 15 år. Vi jobbar heltid båda två. Jobben ser olika ut och orken efter jobb likaså. Alternativet är alltså att han jobbar mindre så att vi drar in samma summa om vi skulle ha det rättvist. Eller så får jag ha mer än ett jobb. Eller?. Så ser man alla pengar in som allas pengar. Alltså. Har VI tillräckligt för att klara VÅR familj? Ytterligare ett alternativ är ju att inte ha högre utgifter än att du kan gå runt på 60% procent av din inkomst varje månad och att boende och allt annat inte får kosta mer än dina 60 gånger två. Då kan du alltid stå för hälften av alla merkostnader. Han kommer dock ändå att ha mer pengar jämt och antagligen knöka om det också. 

För mig vore det en otrygghet att skaffa barn med en man som inte såg mig och barnen som prio ett. Som jag gör med honom och barnen. Dvs jag skulle aldrig sätta Jarl till världen med någon som 
    1. inte ville ha barn vilket han signalerar just nu
    2. inte ser familjen och barnen som prio utan istället bara tänker på dig själv och sitt perspektiv. 
    3. som bara ser problem med livet som ska komma. 
    4. är snål. Folk som räknar ören är så osexiga. Full respekt för att inte vilja försörja ngn annan men en partner som har ett vanligt jobb med genomsnittlig lön och som man älskar är INGET PROBLEM att gå genom livet med. Ngn som tycker det kommer aldrig vara nöjd. 

Svar på tråden Trodde vi var redo