• Solgatan0

30% av vedröken fastnar i lungorna

Det dör årligen tusen människor i Sverige av vedrök, framförallt i bostadsområden där många eldar.

30% av den inandade röken fastnar i lungorna / sprids i kroppen och riskerar att trigga en rad sjukdomar såsom stroke, demens, missfall och cancer. 

Barn är tydligen särskilt känsliga. 

Se https://www.allergia.se/risk-for-mer-vedrok-i-vinter/

D
    et är nu oktober och utanför vårt hus luktar det redan eldrök dagligen och kommer så göra fram till i maj  

Är det nån mer än jag som är orolig för sig och sina barn?

• Svar på tråden 30% av vedröken fastnar i lungorna
  • Mortiscia80

Varför ser ni inte till att ordna så röken drar ut istället? Jag vill inte skrämma dig men det låter som att ni riskerar förgiftning. Det ska inte lukta rök inomhus om man eldar rätt.

• Ruter
    ingenstans på länken du länkar till står det att det skulle leda till stroke, demns, missfall och cancer. Det står att de med astma och kol kan få ökade besvär om de eldar på fel sett främst inomhus. Så ja om ni släpper in rök och eldar på fel sätt och dina barn har astma eller KOL hade jag varit mer försiktigt och orolig för dom. Men inte om barnen är fullt friska och att grannen eldar i sin kamin så röken släpps ut så länge ni inte tänker stå upp på deras skorsten och andas in röken. 
  • EmelieE1996

Det är väl dumsnåla personer som vill spara in på elen och eldar för fullt i kaminen som egentligen är till för att myselda i och så eldar dom med blöt ved. Dom får skylla sig själva om dom inte förstår bättre men det är synd att dom skiter i grannarna 

• Solgatan0

Ja ett missfall är ju rejält i förtid eller hur?

Även tex cancer kan ju drabba unga personer. 

Vedrök innehåller många cancerogena ämnen som kan vara farliga även i väldigt låga koncentrationer och är en stor utsläppskälla av dessa. 

• RaYzLeR

Hur vet man att dessa 1000 människorna dog av vedrök? Det kan ju lika gärna ha varit avgas från bilar dom dog av.

• November Rain

Sluta andas, det är giftig luft överallt. Sluta ät det är mycket som är farligt i det vi äter.

• Solgatan0

Vedeldare lever inte längre, var har du fått det ifrån? Den där länken är från 2002 och var kontroversiell redan då. 
    Vedrök innehåller tusentals giftiga ämnen, ungefär samma som i tobaksrök. (Båda innehåller reaktiva ämnen från förbränning av växtdelar.) En antioxidant bland alla dessa hjälper inte. Blanda gin i groggen gör den knappast nyttig. 

Angående bilavgaser så dör ungefär lika många av vedrök som av totala trafikutsläpp även i hårt trafikerade städer tex i Stockholm. 

Angående maten så försöker vi äta nyttigt och undviker direkt hälsofarliga produkter. Ett val man kan göra. Luftkvaliteten ligger helt i mina grannars händer. 

Svar på tråden 30% av vedröken fastnar i lungorna