Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Min4åring längtar efter sin pappa

Lång historia kort!
    Har en 3åring och 4 åring som har en pappa som skiter i dem :(
    Har funnits i deras liv till och från. Men så fort det blir skit mellan oss så struntar han även i barnen?.. Så jag har fått nog!! Men hur förklarar man för en 4 åring? 3åring han säger inte så mycket?
    Har snart gått 2 månader sen han såg dem , 4 åringen säger väl egentligen mindre och mindre om honom.. Men ibland så kommer de saker ifrån den lilla munnen och jag vet inte vad jag ska säga mer. Har sagt denna tid att pappa jobbar..
    Hur är man psykotisk med sin 4 åring?

Ledsen mamma

• Svar på tråden Min4åring längtar efter sin pappa
  • Anonym (Ledsen)

Ja jag vill inte skuldbelägga honom, FAST att jag verkligen vill de! Men man är mer mogen än så.. Ja jag ska kanske ?erbjuda? det som förslag tilll honom att den videosamtala? Men undrar egentlogen om det blt bättre för de snå :( Ska tänka på  de :)

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hm) skrev 2023-10-06 23:46:31 följande:
    Klart man vill det, men det är de egna mammakänslorna som talar. Man är arg och förbannad och ledsen och upprörd när man ser hur de beter sig och hur ledsna ocj undrandes de små är. Gör det dock inte. Det kommer inget bra ur det. När barnen blir äldre kommer de att se vilka deras föräldrar är, precis som vi själva gjort I takt med att vi växte upp. Testa! Videosamtal kan vara bra när dom saknar men när man vet att den andra inte engagerar sig för att ses. 
    Nä men absolut det vet man.. Han har barn sen tidigare förhållande som han faktiskt har varannan vecka.. Men är inte känslomässigt engagerad alls. Men en förvaring varannan vecka och skjuts till träningar typ?.
    Så mitt ego så kan jag tycka det är ok att jag har de små men tycker synd om dem?
    Får se om jag tar och ringer honom på videosamtal nästa gång barnen pratar om honom. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-07 15:44:30 följande:

Det är ofattbart hur vissa kan bry sig så lite om sina barn. Var barnen oplanerade? Oönskade? 

Man bör varken svartmåla eller skönmåla den frånvarande föräldern. Svår balansgång. Men som någon skrev, när barnen blir äldre kommer de att förstå själva samt dra egna slutsatser.

Min svägerska har varit i en liknande situation. Hennes äldsta dotters pappa har bara funnits till och från i flickans liv. När hon var liten sade min svägerska att han inte mådde bra, vilket var sant, han har både missbruksproblem och andra problem. Dottern har dock inte frågat så mycket efter honom. De har aldrig haft en nära relation. Idag har de ingen kontakt alls.

Bägge barnen enligt honom ville han inte ha!
    Men det är en annan historia?.
    Men känner lite som du skriver. Mindre kontakt det har ju mindre kommer de tänka på honom eftersom det är det som HAN väljer tyvärr.. 
  • Anonym (Ledsen)
    Spucks skrev 2023-10-07 14:43:36 följande:

Jag tycker att du ska vara ärligt. Den principen har jag följt med min dotter och tycker att det fungerade bra. Att jag var ärlig betyder att när hon frågade om sin pappa, som helt sket i henne (hon såg honom några gånger i sitt liv), svarade jag "jag vet inte". För det är det som var sanningen. Jag visste inte varför han inte brydde sig och inte kom på besök. Visst, jag var 99,999999999% säker på att det är för att han är en jävla skitstövel, men 100% säker kan man inte vara. Kan ju vara så att han har en hjärnsjukdom som ingen vet om eller att han är en spion och valde att inte ha kontakt för att skydda henne. Inte särskilt troligt, men helt säkert kan man ju inte vara. 
    Därför betydde ärlighet att säga att jag inte visste.

Förstå! Men denna människa har kontakt och även varannan vecka på sina äldre barn. Så någonstans så har jag hopp om att han ska få insikt om dessa barn. Så därför jag känner mig extrem kluven hur jag ska hantera situationen.. Så jag vet inte alls vilken väg jag ska välja. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2023-10-07 22:39:38 följande:
    Det första du ska göra är att dumpa honom för gott! Sedan ska du så klart inte ljuga för barnen men du kan ju inte vara ärlig heller, så säg något som ändå är sant, något som att du faktiskt inte riktigt vet varför han inte har kontakt med dem men att du finns där för dem ändå.
    Har dumpat honom DELUXE! Han fick 3 År extra av mitt liv som JAG slängde bort. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2023-10-07 22:42:51 följande:
    Man står ALLTID upp för sina barn - oavsett om man valt "fel" mamman.
    Lämna aldrig någonsin dina barn. Ingen riktig man gör så! Punkt
    Men jag gör de! Så varför denna kommentar?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2023-10-07 23:54:54 följande:
    Bra  // Skål Nästa steg (svårare!) är att försöka skita i att han beter sig som en idiot. Var den bästa mamman du kan vara. Mer än så kan man inte göra. Försök att inte ha några som helst förväntningar på hur han ska bete sig så kan du bara bli glatt överraskad om det någonsin skulle hända något positivt.

Men AMEN på det. :) 

Har egentligen varit ensam sen minstingen kom. Klarade jag nyfödd och 1 åringen så kommer jag klara detta galant?
    Är faktiskt hans förlust att han inte vill vara med barnen.. Kanske hittar en bättre ?pappa? till dem framöver 

Men lovar mig själv att jag ska inte slänga skit på honom till barnen, karln har problem och det är väl ?synd? om honom egentlige. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Stella) skrev 2023-10-08 10:48:28 följande:

Jag tror på att vara ärlig med sina barn så de vet att de kan lita på att man säger sanningen till dem. Ljuger man för barnen när det är små blir det svårt att börja tala sanning när de är äldre. Dessutom tar barn efter och om du undviker att prata om  saker som är svårt att prata om så kommer dina barn också göra det. Då lämnar du dem ensamma med sina svåra tankar. 

Säg att deras pappa inte klarar av att vara en bra pappa till dem nu men förhoppningsvis så kommer han bli bättre. Just nu klarar han bara av att tänka på sig själv men han vet att barnen har det bra eftersom de är med dig. Han har inte lämnat dem på gatan utan i trygga händer och det behöver dina barn få höra. Deras pappa vet att de har det bra med sin mamma men klarar inte av att vara där själv just nu. 

Även om det är jobbigt så måste ju barnen få prata om hur ledsna och besvikna de är. Du ska bara lyssna och varken förstärka eller förminska deras känslor men visa att du hör dem och att det är ok att vara arg och ledsen. När de frågar saker du inte kan svara på är det ok att säga att du inte vet och att du själv undrar samma sak. 

Tyvärr kommer det här kanske bli ett samtal ni kommer fortsätta ha under deras uppväxt och det är lättare att få till ett öppet samtal med små barn än med stora

Tack du har sååå rätt! 

Ska verkligen tänka på detta! Åter igen tack :) 

Min 4 åring frågade idag, varför hämtar aldrig pappa oss på dagis.. Svarade att jag inte visste varför, då sa hon att jag vill ändå inte att pappa ska hämta för jag vill bara vara med dig mamma!

Han har inte sett barnen sen den 20/8 och från början kunde hon vara ledsen men nu dessa sista veckorna så verkar det nästan som de blivit en vana.. 

• Anonym (Ledsen)
    sture123 skrev 2023-10-08 10:27:20 följande:

Varför blir det så ofta "skit" mellan dig och pappan?
    Finns det verklingen inget du själv kan göra där för att det inte ska bli så?

Tro mig, jag har försökt allt! Jag har blundat för hans sätt att vara mot oss för att jag så gärna vill att vi ska ha det bra.
    Men att få det bra med en person som är så egocentrisk lagd det funkar inte? Mitt tålamod har lämnat mig nu! 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2023-10-08 10:14:21 följande:
    Ja du är nog som de flesta kvinnor; starkare än vi själva tror! Ibland undrar man hur sjutton man orkat med vissa perioder. Svaret? För att man var tvungen.

Helt klart hans förlust, couldn't care less. Synd för barnen så klart, men så länge de har andra vettiga manliga förebilder väldigt nära så kan det uppväga för mycket.

Precis, prata inte illa om honom inför dem. De kommer bara må sämre då och sanningen lär krypa sig på dem så småningom ändå när de blir äldre och inser att "hmm, pappa har faktiskt aldrig brytt sig egentligen....". Kan bli väldigt ledsamt då, men med en stark trygghet hos dig kommer de klara sig rätt bra ändå, särskilt om det som sagt finns andra bra män omkring dem.
    Ja vissa runt mig säger åt mig att det är väl bara att säga åt honom att ta barnen så du får avlastning!
    Men jag kommer aldrig göra det, han ska själv vilja ha barnen, kommer aldrig tvinga honom.

Det är extremt jobbigt ensam med dem och att få hela vardagen att gå runt! Men som du skriver jag har inget annat val och jag vet att jag kommer klara detta med bravur :)

Har begärt underhåll nu ifrån fk.. Skickade ett meddelande till honom och undrade hur han tänkte med barnen och deras relation, önskade att han kunde hjälpa till ekonomiskt så jag har mer möjlighet att hitta på sake med dem om han väljer att inte finnas här för dem? Fick inget svar. Så då blev de enkelt val för mig att söka via fk? 
  • Anonym (Ledsen)

Måste få hjälp igen av kloka människor.
    Farmorn till barnen hörde av sig och frågade om hon kunde ta med sig barnen till stugan.

Har inte haft någon hjälp på två månader så jag svarade Ja, utan att tänka.
    Vecka 44 är det lov så då kommer även deras pappa vara där uppe.
    Kan säga att farmorn står bakom sin son till 100%. Hon struntar heller i allt runt omkring så länge hon har en bra relation till sin son. Så hon bryr sig inte att han inte sett sina små barn på två månader.
    Men nu vet jag att farmorn kommer att ta hand om små barnen och han kommer glida runt där uppe bara utan ansvar.

Denna gång så får de bli så här, men om de kommer fler gånger. 
    Ska jag acceptera att hon är en mellan hand och får ta med sig barnen, eller ska jag faktiskt säga nej? För jag tror att de kommer bli jobbigt igen med barnen när de träffas och sen vet man inte när nästa gång blir.

Är så extrem kluven, vill bara barna det bästa men jag vet inte vad de bästa är?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Stella) skrev 2023-10-08 10:48:28 följande:

Jag tror på att vara ärlig med sina barn så de vet att de kan lita på att man säger sanningen till dem. Ljuger man för barnen när det är små blir det svårt att börja tala sanning när de är äldre. Dessutom tar barn efter och om du undviker att prata om  saker som är svårt att prata om så kommer dina barn också göra det. Då lämnar du dem ensamma med sina svåra tankar. 

Säg att deras pappa inte klarar av att vara en bra pappa till dem nu men förhoppningsvis så kommer han bli bättre. Just nu klarar han bara av att tänka på sig själv men han vet att barnen har det bra eftersom de är med dig. Han har inte lämnat dem på gatan utan i trygga händer och det behöver dina barn få höra. Deras pappa vet att de har det bra med sin mamma men klarar inte av att vara där själv just nu. 

Även om det är jobbigt så måste ju barnen få prata om hur ledsna och besvikna de är. Du ska bara lyssna och varken förstärka eller förminska deras känslor men visa att du hör dem och att det är ok att vara arg och ledsen. När de frågar saker du inte kan svara på är det ok att säga att du inte vet och att du själv undrar samma sak. 

Tyvärr kommer det här kanske bli ett samtal ni kommer fortsätta ha under deras uppväxt och det är lättare att få till ett öppet samtal med små barn än med stora

Måste få fråga dig, hur tusan ska jag tänka i denna situation framöver?
    Skrev ett inlägg men fick inget svar av någon så jag citerar dig och hoppas du kan svara :)

Måste få hjälp igen av kloka människor.
    Farmorn till barnen hörde av sig och frågade om hon kunde ta med sig barnen till stugan.

Har inte haft någon hjälp på två månader så jag svarade Ja, utan att tänka. 
    Vecka 44 är det lov så då kommer även deras pappa vara där uppe.
    Kan säga att farmorn står bakom sin son till 100%. Hon struntar heller i allt runt omkring så länge hon har en bra relation till sin son. Så hon bryr sig inte att han inte sett sina små barn på två månader.
    Men nu vet jag att farmorn kommer att ta hand om små barnen och han kommer glida runt där uppe bara utan ansvar.

Denna gång så får de bli så här, men om de kommer fler gånger. 
    Ska jag acceptera att hon är en mellan hand och får ta med sig barnen, eller ska jag faktiskt säga nej? För jag tror att de kommer bli jobbigt igen med barnen när de träffas och sen vet man inte när nästa gång blir.

Är så extrem kluven, vill bara barna det bästa men jag vet inte vad de bästa är?

• Anonym (Ledsen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-28 11:59:22 följande:

För barnen är det ju bra att de får träffa pappan och även farmor.
    För dig är det bra att få avlastning. Så det låter väl som att det är bra att de får vara med farmor? Och träffar de pappa är det en bonus. 

Ja jag hoppas de. Men tror även att de kan bli extremt jobbigt för de små nu efteråt. Pappan är ju inte involverad i dem, vill inte träffa dem. Så nu när de kommer hem så lär de säkert börja undra igen när de får träffa sin pappa 
  • Anonym (Ledsen)
    OlgaElvira skrev 2023-10-29 21:34:43 följande:
    psykotisk? Förstår inte.
    Herregud. Menade så klart psykologisk 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-10-29 21:23:50 följande:

Kanske du skulle ta av dig offerkoftan o bjuda in till samtal på riktigt? Är din ilska viktigare än barnens mående? 

Tror ofta att män tänker att barnen har det bättre med sin mamma. Men dom saknar sina barn jättemycket samtidigt. Men då ni inte kan kommunicera så blir barnen drabbade i längden. Försök att växa upp istället o buda in till ett riktigt samtal innan du beslutar dig för att vara ilsken för livet på han. 

Han känner sig säkert osäker o vet inte hur han någonsin kan rädda situationen utan bollen ligger hos dig. O han har samtidigt låtit dig få ansvaret över de han älskar mest. 

Va inte en kall kvinna utan försök rädda det hela istället. O fungerar det inte efter ett djupt samtal i lugn o ro, ingen stress (självklart fixar du barnvakt inför träffen t om kanske över natten) så gjorde du ett schysst försök iallafall. 

Men du ska inte göra det enbart för att leka den goda, utan gör det om du kan vara genuin. O fall inte för andra bittra kvinnors kommentarer. Deras svaghet lyser igenom då de hånar o baktalar. Sanningen är att de redan har misslyckats med sin make. Så tänk för dig själv, vad vill du egentligen? Går det inte att reparera alls eller finns det en möjlighet bara du är modig nog att vara genuin o bjuda in till en träff o strax därpå låta han få träffa sina barn? 

Tror många män fastnar i tankarna att de måste jobba ihjäl sig så att de kan ge ungarna ett bra vuxet liv senare. Så innan du säger att han skiter i dom helt.. se till att du är säker på vad du säger. 

Nej jag har inga egna barn. Men haft en del vänner som gråtit o saknat sina barn o känt att de inte får träffa dom. 

Lycka till. 

Ja jag vet inte riktigt i vart du får för dig att jag har en offerkofta på mig..
    Han får mer än gärna ha barnen. Men så fort vi har strul så struntar han även i barnen. Mitt mamma hjärta säger att jag kommer aldrig tvinga på han barnen. Vill han ha barnen så är han inte långt borta och kan komma och hämta barnen. Men han vill inte. Isf om han ville det så hade han nog redan gjort det, och inte låtit det gått så långtid.
Svar på tråden Min4åring längtar efter sin pappa