• Anonym (T.S)

Lätt invalidierad efter sjukdom. Söka ersättning?

Frågar åt en kamrat. Han har fått strålningsskador efter tumörbehandling och fått balansnerven skadad på ena sidan så han kan inte cykla eller köra moppe. Blir yr och ostadig. Dessutom blir han hjärntrött efter ett tag. Det finns övningar och de har han hållit på med men det fungerar inte riktigt. Det är 3 år sedan han fick behandlingen.
    Finns det pengar att söka för honom? Nån försäkring eller nån invaliditetsersättning? Han kan ta bilen men hade lika gärna kunnat cykla om han kunnat. Det blir fördyrande för honom.

• Svar på tråden Lätt invalidierad efter sjukdom. Söka ersättning?
  • EpicF

Beror på om han har olycksfall-sjukförsäkring och vad som isåfall står för regler där. 

• Aniiee

Det jag kan tänka mig om han inte har en sjuk- och olycksfallsförsäkring är att han eventuellt skulle kunna få merkostnadsersättning från försäkringskassan. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (T.S)
    EpicF skrev 2023-10-08 16:12:32 följande:

Beror på om han har olycksfall-sjukförsäkring och vad som isåfall står för regler där. 

Jag tror inte olycksfallsförsäkringar tar hand om ökade kostnader efter sjukdom. Har egen erfarenhet av det.
  • Anonym (T.S)
    Aniiee skrev 2023-10-08 16:12:55 följande:

Det jag kan tänka mig om han inte har en sjuk- och olycksfallsförsäkring är att han eventuellt skulle kunna få merkostnadsersättning från försäkringskassan. 

Han får höra med FK. Lite otur att han inte kan cykla utan måste ha bil om han ska lite utanför centrum.
  • EpicF
    Anonym (T.S) skrev 2023-10-08 20:39:16 följande:
    Han får höra med FK. Lite otur att han inte kan cykla utan måste ha bil om han ska lite utanför centrum.
    Jo, man kan få ersättning för ökade merkostnader och även invalidersättning från sitt försäkringsbolag om man har det i sin sjuk- och olycksfallsförsäkring. 

Jag tror dock inte fk gå något. Men han kan alltid höra. 

Går det inga bussar? Taxi? 
    Han kanske kvalificerad för färdtjänst? 
  • Anonym (D)

Om han har balansproblem kanske han skulle kunna få en cykel med fler hjul som hjälpmedel. Kan vara värt att kolla upp. 

• Anonym (T.S)
    EpicF skrev 2023-10-08 20:43:23 följande:
    Jo, man kan få ersättning för ökade merkostnader och även invalidersättning från sitt försäkringsbolag om man har det i sin sjuk- och olycksfallsförsäkring. 

Jag tror dock inte fk gå något. Men han kan alltid höra. 

Går det inga bussar? Taxi? 
    Han kanske kvalificerad för färdtjänst? 
    Tyvärr. Det är en s.k håla så taxi försvann för 15 år sedan. Bussar? En om dagen. Hans jobb ligger typ 3 km hemifrån å det vore perfekt för cykel men....kanske en 3 hjuling med el men de är inte gratis. 
  • Anonym (A)
    Anonym (T.S) skrev 2023-10-08 21:20:44 följande:
    Tyvärr. Det är en s.k håla så taxi försvann för 15 år sedan. Bussar? En om dagen. Hans jobb ligger typ 3 km hemifrån å det vore perfekt för cykel men....kanske en 3 hjuling med el men de är inte gratis. 
    Om han säljer bilen så får han väl råd?
  • Anonym (T.S)
    Anonym (A) skrev 2023-10-08 21:48:34 följande:
    Om han säljer bilen så får han väl råd?
    Man kan tycka det men i glesbygd behövs även bilen. Hur som helst har denna tråd gett lite mer information åt honom. Jag tackar för de tips jag fått.
Svar på tråden Lätt invalidierad efter sjukdom. Söka ersättning?