Agda90 skrev 2023-10-18 08:33:23 följande:
Jag säger bara TERAPI!
ALLA par borde gå i terapi tillsammans, gärna innan problemen blir för stora.
Jag och min man har levt ihop i över 20 år. Utåt sett har vårt äktenskap alltid sett perfekt ut. Ett tag kallade en vän till mig min man för den perfekta mannen. Och visst, vi har haft det oförskämt bra. Vi tyckte att vi kommunicerade så himla bra osv osv osv. Tills en dag när vi inte gjorde det längre. Vi mådde båda två skit med oss själva och i vårt förhållande. Det ena ledde till det andra och vi pratade inte längre. Tills en dag när jag satte ner foten och sa att antingen så gör vi något åt vår situation- dvs parterapi - eller så blir skilsmässa ett faktum inom ett år.
Visade sig att mannen inte alls var intresserad av skillsmässa. Det fanns ju känslor och en önskan att leva tillsammans men vi hade kört fast på många plan.
Vi gick i terpai tillsammans och var för sig. Det var det bästa vi har gjort!
Vi la ner ett jäkla jobb på oss själva och vårt äktenskap. Vi lät det ta tid också så att vi inte skulle stressa fram något. Fem år senare står vi starkare tillsammans. Vi kommunicerar på ett helt annat sätt. Vi älskar varandra mycket djupare än vad vi gjorde innan. Eller rättare sagt, vi har dammat av den kärleken som vi kände och underhållt den mycket mer noggrant.
Vi gjorde en deal att om någon av oss känner att något skaver och att vi behöver hjälp utifrån så bokar den personen tiden.
Så terpi är mitt råd. Du verkar själv lite tveksam till vad som pågår med dig själv. Då är terapi verkligen att rekommendera!
Man kan söka hjälp via sin kommun att komma till familjerådgivning. Man kan söka hjälp via svenska kyrkan (det var det vi gjorde trots att vi båda två är ateister men den personen var den bästa att prata med och kemin måste stämma).
Jag tror ej att hon vill gå skilda vägar.
Detta kanske låter konstigt men de senaste året så har vi kommunicerat mycket mer än alla år innan.
Jag har bättrat mig med att lyssna på henne.jag har blivit en bättre pappa med.
Det enda som gnager mig är det som hände för ca 1 år sen då jag fick reda på att hon hade fått känslor för en kollega men dessa känslor är nu borta .
Efter detta blev jag väldigt osäker på mig själv..
Men har märkt att tilliten på henne är ej som förr.