• sweetsoul

Boende/underhåll/växelvist

hejsan 

jag har 2 små flickor på 8 och 10 år. 
    dem har nyss fyllt år båda förra månaden.
    Flickorna har varit boende med mig i över 1 år nu.
    på senare tid har skolan gjort orosanmälningar då tjejerna inte vill och har ont i magen för att ha umgänge med sin pappa.
    Finner rädda för honom och hans nya kvinna.

jag "tror" det hela bottnar i att han börjat prata med flickorna att han vill ha dem mer hos sig ( förmodligen då underhållet blev jobbigt när allt är dyrare) han har också sagt till mig att ger jag inte efter går han upp i rätten.
    vi har idag det uppdelat att han har töserna torsdag-måndag v.v. för att ha kvar boendet och underhållet vad kan man minska ner dagarna för mig med som lägst? dvs om han får onsdag morgon till måndag morgon.är det för lite att ha kvar för att stå som boendeförälder? han vill inte enas om ngt underhåll o jag vet hur saker va tidigare när vi körde växelvis. ingenting fungerade o detta vill jag gärna slippa. samt upp i rätten😒

• Svar på tråden Boende/underhåll/växelvist
  • sweetsoul

jo jag har förstått att mycket talar för min del. eller som jag säger för vad barnen vill. vi har idag gemensam vårdnad o jag boendet.

kommunikation funkar ej 
    psykisk ohälsa
    barnen budbärare
    hot( svårt o bevisa)
    orosanmälningar om ev våld och rädsla. 
    boendet varit en längre tid
    sen vad barnen har uttryckt i barnsamtal (4st) 
    sms till mig under umgänge som inte är så kul.

går FR in o gör en utredning kmr de se hur dålig/ingen kommunikation han har med skola osv.

men jag är ändå bara människa/kvinna och orolig för mina barn. för att det ska gå tillbaka till ngt som va skit.
    egentligen skit för pappan med som inte orkade.

tacksam att gå lufta o bolla med er🙏🤗

• Anonym (aaa)

Du behöver jurist. Du klarar inte detta själv. Du ska inte gå med på något av det han vill om barnen är rädda! Du får ställa in dig på en lång process för det är alltid så, men de olika orosanmälningarna är en start. 

Strunta i soc - det blir en annan grej när man går via jurist och tingsrätt. Däremot behövs givetvis allt du kan samla på dig av bevis för vad barnen uttrycker och visar samt om pappan skriver eller ringer och framför saker till dig som inte är ok. 

• sweetsoul

Hur då blir en annan sak?
    orkar du skriva lite mer?
    vad bör jag tänka på,osv?

jag har en jurist som jag har pratat lite med.
    men hon har "bjudit"på 1 timme i telefon.
    jag har inget rättsskydd i min hemförsäkring.
    samt tjänar mer än 260 000 så jag kmr få stå för detta själv.

• Drottningen1970
    sweetsoul skrev 2023-10-09 22:10:28 följande:

Hur då blir en annan sak?
    orkar du skriva lite mer?
    vad bör jag tänka på,osv?

jag har en jurist som jag har pratat lite med.
    men hon har "bjudit"på 1 timme i telefon.
    jag har inget rättsskydd i min hemförsäkring.
    samt tjänar mer än 260 000 så jag kmr få stå för detta själv.

Dags att byta hemförsäkring. INNAN det blir en tvist i domstolen. Varför har du inte redan gjort det. Du måste bli mer aktiv istället för att sitta och vara rädd och passiv.
  • Agda90
    sweetsoul skrev 2023-10-09 19:31:14 följande:

jag tar dem på allvar o har god kontakt med skolan,kuratorn. men jag blir hotad på flera vis av barnens pappa vilket också gör mig rädd.😔
    kommer tingsrätten lyssna på mina barn?deras vilja framför ett upptrappning umgänge... suck ibland är det bara skit

Har du polisanmält att han har hotat dig?
    Har du det dokumenterat på något vis? SMS? Mail?
  • Agda90
    Anonym (aaa) skrev 2023-10-09 21:06:37 följande:

Du behöver jurist. Du klarar inte detta själv. Du ska inte gå med på något av det han vill om barnen är rädda! Du får ställa in dig på en lång process för det är alltid så, men de olika orosanmälningarna är en start. 

Strunta i soc - det blir en annan grej när man går via jurist och tingsrätt. Däremot behövs givetvis allt du kan samla på dig av bevis för vad barnen uttrycker och visar samt om pappan skriver eller ringer och framför saker till dig som inte är ok. 

Man kan inte "strunta i soc". Det är redan gjort anmälningar och de kommer att tas upp för eventuell utredning. 
    Vilket korkat råd att ge!
  • Agda90

TS enlig svensk lag får man lov att spela in samtal som man själv deltar i utan motpartens vetskap!
    Så kolla upp om du kan spela in samtal på din telefon. På så sätt skaffar du dig bevis om han skulle hota dig verbalt. 

"Mindre trevliga" sms kan i självaverket vara ofredande. Det kan man också anmäla. 

Så längde det inte finns något svart på vitt att din fd missköter sig blir det svårt att få till en förändring gällande boendet till din fördel. 

• LFF
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-10-09 20:04:14 följande:
    Och du tillåter att dina barn åker dit....? Fundera på att soc kan anse att du inte tar ditt föräldraansvar i det här läget.

Tyvärr kommer tingsrätten inte ta till sig särskilt mycket av vad dina barn önskar när de är så här små. Jag önskar dig iaf lycka till så klart. Var ärlig mot soc, sök hjälp av dem hur du ska göra med detta. Dokumentera alla hot, så klart. Förbered en polisanmälan mot pappan.

Men det är ju där det blir väldigt komplicerat. För enligt Soc ska du skydda ditt barn och hålla det hemma om du känner att barnet inte är säkert hos den andre föräldern. Men, håller du barnet hemma och ser inte till att främja umgänge mellan barnet och dess andre förälder så är risken stor att du åker dit på umgängessabotage i rätten och kan riskera att förlora både boende och vårdnad. Det är mer än en förälder som hamnat i sitsen att barnet är rädd för den andre föräldern men som måste lämna ifrån sig barnet eftersom de annars riskerar att bli av med vårdnad och boende (och begränsat umgänge). 
  • Anonym (Google is your friend)
    LFF skrev 2023-10-10 13:43:40 följande:

Men det är ju där det blir väldigt komplicerat. För enligt Soc ska du skydda ditt barn och hålla det hemma om du känner att barnet inte är säkert hos den andre föräldern. Men, håller du barnet hemma och ser inte till att främja umgänge mellan barnet och dess andre förälder så är risken stor att du åker dit på umgängessabotage i rätten och kan riskera att förlora både boende och vårdnad. Det är mer än en förälder som hamnat i sitsen att barnet är rädd för den andre föräldern men som måste lämna ifrån sig barnet eftersom de annars riskerar att bli av med vårdnad och boende (och begränsat umgänge). 
    Det finns mellanvägar att gå. Man måste inte släppa barnen hem oskyddat till pappan, umgänge går att få till ändå genom att mamman är med då, t ex. Andra kanske har fler idéer kring hur man löser det. Är man på riktigt orolig för att ens barn kan bli skadade hos den andra föräldern så ser man till att hitta lösningar.
  • Agda90
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-10-10 14:05:52 följande:
    Det finns mellanvägar att gå. Man måste inte släppa barnen hem oskyddat till pappan, umgänge går att få till ändå genom att mamman är med då, t ex. Andra kanske har fler idéer kring hur man löser det. Är man på riktigt orolig för att ens barn kan bli skadade hos den andra föräldern så ser man till att hitta lösningar.
    Och om mamman är rädd för pappan så funkar ju inte den ideen. 
    Däremot kan man ta kontakt med soc och försöka få till övervakat umgänge. Då sker umgänget mellan pappan och barnen övervakat av personal från soc
Svar på tråden Boende/underhåll/växelvist