Hur kan man göra ett bröllop så billigt som möjligt?

Jag håller med ovanstående. Detta brudpar - eller kanske mest bridezillan - verkar fantisera om ett drömbröllop som de helt enkelt inte har råd med. Där måste skäras mycket; jag orkar inte ens börja... Det är helt feldimensionerat ifrån början med så många gäster, om de inte kan tänka sig antingen knytkalas eller att brudparet endast bjuder på kaffe och bröllopstårta. Och ETT glas champagne var att skåla i!
Om de ska gifta sig i kyrkan, kan de kanske få använda församlingshemmets lokal gratis, kolla det.
Godmorron...
Förlåt, felformulerat av mig, "SKA ha" är det som de VERKLIGEN vill ska vara med,det som kommer strykas sist.
De ska åka limousine till vigseln, sedan åka till fotoplatsen och tillbaks samt på kvällen bli körda till hotellet (plus att limmon ska köra tillbaks efter hotellet) så det kommer bli längre än 15 mil, plus att chauffören kommer få vara med från 12 till 23 och det är ingen vän utan mer en bekant, så jag har svårt att tänka att chauffören inte vill ha bränsleersättning?
När de kom på att de skulle gifta sig så hade de bra inkomst, men de första 6 månaderna sparades inga pengar, och sedan blev bruden uppsagd på direkten, så nu är hon utan jobb vilket försvårar läget.
Hon skulle kunna skippa skidresan, men han vägrar, han åker varje år.
Fotograf hade de kunnat skippa rent ekonomiskt, men de vill ha fina kort, det är det som kommer finnas kvar som minnen senare. Det är också en bekant som ställer upp och har halverat priset.
Det är inte kyrkbröllop utan ute i en bygdestuga.
Jag har också gett förslaget om mindre gäster, men de vill ha med alla.
Redan från början sa jag att det blir tight ekonomiskt och försökte att de skulle vänta 1,5 år för att spara ihop pengar men de vill ha det 2024.
Tårtorna är 4 st prinsesstårta från Ica och så gör jag dekorationerna. Det finns inget ställe att förvara tårtorna på så de behövs hämtas direkt från affären så de kan stå kallt där.
Korv och snittar är för att gästerna inte ska vara jättehungrig, hälften av sällskapet har 2 timmar att åka och blir inte maten förrens 5-6-7 timmar efter de haft chans att äta lunch så kommer de vara vrålhungrig och barnen kommer bli griniga. Men vi kanske får tänka om där, tack.
Secondhand kan de absolut tänka sig, gäller bara att hitta rätt storlekar.
Buffén är det några vänner som har catring som ska hjälpa dem med, men hon har inte fått något pris än.
Jag veeet att det är självförvållat, men tycker så synd om bruden, hennes utgångspunkt var ett sagobröllop som var jättevackert och alla saker som kommer med ett prinsessbröllop till att reduceras ner till absolut minimum.... Men hennes klänning är underbart vacker, så hon kommer ändå vara lite prinsessa... Han hade kunnat gifta sig i snickarbyxorna utanför garaget och skålat i en kopp kaffe...
100 kr för kaffe till 55 personer?dessa siffror är helt uppåt väggarna.
De borde inte bjuda 55 personer, bättre att bjuda 10 och bjuda lite finare och ha råd med blommor och mat.
45000 kr kommer inte räcka. Så är det bara.
500:- till öl och vin för kvällen till 55 gäster? Är det felskrivet?
200:- glas att skåla i, ska de köpa glas? hur många?
509:- till korv med bröd för 55 pers låter också väldigt billigt. Generellt tror jag att de kommer ha svårt att få bröllopet billigare än vad de räknat på, känns som om kostaderna kommer att skena
Det kommer inte att gå med så lite pengar. Det blir nog ett dyrt lån i slutändan, detta verkar inte vara ett par som har koll på ekonomin.
Det är väl bara att skippa skidresan? Är det kort om pengar kan man ju inte bara fortsätta spendera? De får välja om de hellre vill ha en resa eller bröllop, då de verkar inte kunna få båda.
Sen skulle jag stryka rätt många saker från den där listan. Plastblommor från wish? Är det blommorna som ska fångas på bilder de vill titta på resten av livet? Bättre i så fall att strunta helt i det eller hitta några växter utomhus kvällen innan. Männen kan få ett par kvistar rosmarin eller liknande. Skippa snittarna och limousinen. Sen måste de såklart överväga att dra ner på antal gäster. Det kommer bli väldigt mycket billigare om de bara går ner till t.ex. 30.
Jag håller med ovanstående. Detta brudpar - eller kanske mest bridezillan - verkar fantisera om ett drömbröllop som de helt enkelt inte har råd med. Där måste skäras mycket; jag orkar inte ens börja... Det är helt feldimensionerat ifrån början med så många gäster, om de inte kan tänka sig antingen knytkalas eller att brudparet endast bjuder på kaffe och bröllopstårta. Och ETT glas champagne var att skåla i!
Om de ska gifta sig i kyrkan, kan de kanske få använda församlingshemmets lokal gratis, kolla det.
Mycket konstiga siffror här!
Kaffe,mjöl och socker för 100 kr? Aldrig i livet
Samma med vin och öl till maten för 500 kr.
Sen till kvällen.
500 för lokalen? Nej tycker inget verkar vettigt direkt
Sen skippa plast blommor från wish. Om nått så borde riktiga blommor prioriteras. Men det är min åsikt. Sen är det på sommaren så kan ni plocka blommorna gratis från naturen.
Som andra säger dom får skippa skid semestern eller bjuda in mindre folk