• Anonym (Vikt)

Går inte ner i vikt

Jag är 156 cm och väger 65 kg. Vill ner iallafall 5-6 kg. Jag är i konstant rörelse på mitt jobb, och sen går jag 7-8 km med hunden så det blir nära 30k steg om dagen. Jag styrketränar 3 gånger per vecka, och joggar 2 gånger. Jag äter sällan onyttigheter. Jag äter inte frukost då jag börjar jobba så tidigt så det brukar bli lunch runt 11-12 och då kan det vara exempelvis en Karins lasagne, sen äter jag middag vid 18 hemlagad mat exempelvis ris och kycklinggryta, pasta och köttfärssås, kalops etc och då äter jag en normal portion och tar inte fler gånger, ofta blir det mat över på tallriken också då jag brukar bli mätt fort. Jag tycker att jag rör mig mycket, och äter inte så mycket men ändå står jag still i vikt. Jag tar p-piller sen 4 år tillbaka, kan det påverka förmågan att tappa vikt? 

• Svar på tråden Går inte ner i vikt
  • Anonym (Sorla)

P piller kan öka hungerskänslorna, men om man inte agerar på det så brukar det inte spela roll. Har du kollat sköldkörteln? Har du normal funktion där så handlar det om kalorier in. Vad skulle du säga är en normal portion? Karins lasagne innehåller 635,7 kalorier - ganska kalorität lunch m.a.o. Dessutom störst del kolhydrater, sedan fett, sist protein. Jag hade nog försökt äta en mindre kalorität lunch och med en högre andel protein (samt mer grönt).

• Anonym (Mia)

Hur gammal är du? Jag är 40 år, och nästan över en natt så är det svinsvårt att gå ner i vikt, medan jag går upp i vikt snabbt som attan. Tidigare räckte det att äta nyttigt i veckan tillsammans med promenader för att hålla vikten, men icke nu. Jag kämpar och kämpar med kost och motion men det enda som hjälper tycks vara en mindre svält. Så kan man ju inte leva. 

• Anonym (Vikt)

Ja men det blir inte mycket om man bara äter 2 måltider. Middagen ligger på kanske 700 kalorier så det blir inte ens 1500 kalorier. Sen gör jag ju av med mycket av det. Jag har räknat kalorier förut men slutade då jag blev besatt. Jag är i 20-årsåldern.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Vikt) skrev 2023-10-12 08:41:38 följande:

Ja men det blir inte mycket om man bara äter 2 måltider. Middagen ligger på kanske 700 kalorier så det blir inte ens 1500 kalorier. Sen gör jag ju av med mycket av det. Jag har räknat kalorier förut men slutade då jag blev besatt. Jag är i 20-årsåldern.

Det är surt när man verkligen anstränger sig allt man kan. Men troligtvis är det hormonellt. Jag funderar på en form av fasta i veckorna som innebär ett mål om dagen, fasta överlag verkar ju ett bra sätt att ställa om kroppen. 
  • Lynx123

Jag skulle testa sköldkörteln men troligast är ett kaloriöverskott. Det går egentligen bara att kolla med kaloriräkning...varenda liten grej du stoppar i munnen. När jag gjorde det insåg jag hur många extrakalorier jag faktiskt fick i mig varje dag. Lycka till

• Agda90

Det finns flera olika alternativ. 
    1. Du äter för lite (vilket du gör med två måltider per dag. 
    2. Du tränar mycket alltså behöver du mer mat av bra kvalité. Det du äter till lunch är skräp
    3. Du har satt din kropp i ett stress läge som gör att du inte kan gå ner i vikt då du äter för lite och är ganska fysiskt aktiv. 

• Anonym (J)

Stämmer det verkligen dock. Äter du ej något mellanmål? 

• Anonym (Vikt)
    Anonym (J) skrev 2023-10-12 11:08:46 följande:

Stämmer det verkligen dock. Äter du ej något mellanmål? 

Väldigt sällan men då är det kvarg, frukt eller knäckebröd 
  • Anonym (Fett eller muskler)

Du säger att du styrketränar. Vill du gå ner i fett eller muskler? Har du mycket muskler när du tränar så mycket? Kan förstå att det är väldigt svårt att gå ner i fett om du redan har låg fettprocent men mycket muskler. Blir dina muskler större och fett mindre så att det på något vänster blir +-0 ?

Jag var ungefär som dig och lyckades gå ner 6 kg genom att gå 10k steg om dagen, äta lunch och middag och dra ner på storleken på portionen. Dessutom unnade jag mig vin på helgerna. Det tog mig ca 5 månader, så det låter oerhört konstigt att du som tränar och rör dig så mycket inte ser resultat. Det kan även vara bra att kolla upp sköldkörteln!

• Anonym (...)

TS, du ligger inom normalviktsspannet om man ska tro WW's hemsida.
    Varför vill du bli ännu smalare?

Annars är det att röra på sig, tänka på att äta mindre socker och onyttigheter och dricka mycket vatten...

Svar på tråden Går inte ner i vikt