• Anonym (Giftfritt tack)

Hur lever du mer giftfritt för dig själv och miljön?

Idag finns så många giftiga kemikalier och ingredienser som påverkar både människors kroppar, djur och miljön. Hur lever du med tanke på det här? Tänker du ens på det eller lallar du bara på och hoppas på det bästa?

Jag hoppas på att få råd och förslag av andra hur ni minskar er kemikaliepåverkan.

Som exempel kan jag ge att jag själv försöker undvika plast så långt jag kan. Inga teflonpannor hemma.
    Städar med mer miljövänliga produkter och använder parfymfria städartiklar och även tvättmedel.
    Funderar på att övergå till hårdtvål från duschcreme pga att den senare kommer i plastförpackningar som säkert läcker plast i produkten för att inte tala om att den sedan hamnar på soptippen i några hundra år framåt vilket inte är bra. Det som stoppat mig hittills är att det verkar så krångligt och ohygieniskt med hårdtvål och att den ju kommer att bli så blöt i duschen jämt.

Jag äter så gott som bara ekologisk mat och sällan halvfabrikat.
    Mina hygienprodukter försöker jag välja så "rena" och miljövänliga som möjligt.

Berätta lite om dig nu.

• Svar på tråden Hur lever du mer giftfritt för dig själv och miljön?
  • Anonym (J)

Ekologisk mat, undviker microplast, pfas osv (det jag kan), köper främst begagnat och minskar min konsumtion, städar med såpa etc, inga bekämpningsmedel på egna växter och odlingar, tvättar utan sköljmedel?

Jobbar delvis med detta också.
  • Anonym (Poison)

Förstår ditt resonemang, men kemikalier är inte detsamma som gift.

När det gäller livsmedel försöker jag också handla så ekologiskt som möjligt. Bekämpningsmedel är ju faktiskt giftiga och inget man vill ha i maten. Är mest noga med grönsaker och frukt som man vet är hårt besprutade, samt kaffe och mjölk. Dricker sellerijuice varje morgon för att hålla patogener borta från kroppen.

När det gäller skönhet/hygien-produkter så kan jag inte ha ekologiska produkter. Även om de inte innehåller några tillsatser så är inget borttaget heller och naturen är inte alltid så snäll. Vissa eko-produkter har jag fått allergiska reaktioner av och andra har jag upplevt som verkningslösa. Handlar det mesta på apoteket.

Miljövänliga städprodukter litar jag inte på, eftersom jag vill städa antibakteriellt. Särskilt i kök och badrum. Där är det Lysol som gäller. Tvättmedel kör jag dock med Neutrals parfymfria kapslar + Lysol sköljmedel.

Undviker doftljus och "luftfräschare" till varje pris. Tror man riskerar att utveckla allergier av att ständigt andas in det.

• Anonym (Giftfritt tack)
    Anonym (J) skrev 2023-10-13 17:48:39 följande:

Ekologisk mat, undviker microplast, pfas osv (det jag kan), köper främst begagnat och minskar min konsumtion, städar med såpa etc, inga bekämpningsmedel på egna växter och odlingar, tvättar utan sköljmedel?

Jobbar delvis med detta också.
    Ungefär som jag då med undantag att jag inte köper begagnat. Vad jobbar du med som är delvis det här? Då vet du säkert mycket om bra och dåliga alternativ.
    Anonym (Poison) skrev 2023-10-13 17:49:03 följande:

Förstår ditt resonemang, men kemikalier är inte detsamma som gift.

När det gäller livsmedel försöker jag också handla så ekologiskt som möjligt. Bekämpningsmedel är ju faktiskt giftiga och inget man vill ha i maten. Är mest noga med grönsaker och frukt som man vet är hårt besprutade, samt kaffe och mjölk. Dricker sellerijuice varje morgon för att hålla patogener borta från kroppen.

När det gäller skönhet/hygien-produkter så kan jag inte ha ekologiska produkter. Även om de inte innehåller några tillsatser så är inget borttaget heller och naturen är inte alltid så snäll. Vissa eko-produkter har jag fått allergiska reaktioner av och andra har jag upplevt som verkningslösa. Handlar det mesta på apoteket.

Miljövänliga städprodukter litar jag inte på, eftersom jag vill städa antibakteriellt. Särskilt i kök och badrum. Där är det Lysol som gäller. Tvättmedel kör jag dock med Neutrals parfymfria kapslar + Lysol sköljmedel.

Undviker doftljus och "luftfräschare" till varje pris. Tror man riskerar att utveckla allergier av att ständigt andas in det.

Jag skrev inte att kemikalier är detsamma som gift rakt av. Jag skrev giftiga kemikalier.

Naturliga hygienprodukter funkar inte alltid och för alla men man kan om man vill använda "vanliga" produkter som har mer eller mindre giftiga ingredienser i sig. Jag köper de med mindre farliga ingredienser även när jag köper vanliga produkter på apoteket t ex som silikonfria schampon och balsam exempelvis.

• Tecum

Köper närproducerad och svenskproducerad mat, vet att ekologiskt inte är bättre då mycket är importerat. Försöker handla på second hand, vilket är svårt som man då 90% av kläderna är för kvinnor/barn. Håller ner konsumtionen rent allmänt, försöker laga istf att slänga. Flyger inte. Är försiktig med kemiska produkter på huden då det är det organ som är mest känsligt för främmande ämnen.

• Anonym (Delvis)

Jag lever delvis som på 1800-talet så jag funderar ständigt på vad som hade funkat och man hade fått tag i då. Jag tillverkar även så mycket jag kan själv. Jag gör egen tvål, vissa egna skönhetsprodukter, använder såpa och alkohol för rengöring, äter ekologiskt och närodlat, osv.

Sen som en sa ovan, kemikalier är inte nödvändigtvis dåliga eller giftiga. Ofta handlar det om mängd. 

• Anonym (J)
    Tecum skrev 2023-10-13 18:59:05 följande:

Köper närproducerad och svenskproducerad mat, vet att ekologiskt inte är bättre då mycket är importerat. Försöker handla på second hand, vilket är svårt som man då 90% av kläderna är för kvinnor/barn. Håller ner konsumtionen rent allmänt, försöker laga istf att slänga. Flyger inte. Är försiktig med kemiska produkter på huden då det är det organ som är mest känsligt för främmande ämnen.

Gällande ekomat: Vad spelar det för roll med import ur kemikaliesynpunkt menar du? Varför inte svenskt och eko? 
  • Tecum
    Anonym (J) skrev 2023-10-13 19:15:37 följande:
    Gällande ekomat: Vad spelar det för roll med import ur kemikaliesynpunkt menar du? Varför inte svenskt och eko? 
    Transport ur miljösynpunkt, det krävs energi att frakta varor hit som vi kanske inte behöver. Sen litar jag inte riktigt på att regelverket för eko följs till punkt och pricka utomlands.

Visst, svenskt och eko är helt okej om det är närproducerat. Men värdet av eko motiverar inte det högre priset, konventionellt är lika miljövänligt om man ser till helheten.
  • Anonym (...)

Jag har väldigt dålig ekonomi och måste väga in den när jag gör val.
    Om jag bara skulle köpa allt ekologiskt skulle jag inte ha råd att äta och leva förmodligen.

Jag tänker till på en del produkter, men oftast köper jag billigt eller "mellanprisklass" för att inte svälta ihjäl.

• Anonym (J)
    Tecum skrev 2023-10-13 20:05:40 följande:
    Transport ur miljösynpunkt, det krävs energi att frakta varor hit som vi kanske inte behöver. Sen litar jag inte riktigt på att regelverket för eko följs till punkt och pricka utomlands.

Visst, svenskt och eko är helt okej om det är närproducerat. Men värdet av eko motiverar inte det högre priset, konventionellt är lika miljövänligt om man ser till helheten.
    Transporterna är en liten del, den stora miljöpåverkan är produktionssättet så jag håller inte med alls tyvärr. 
  • TvillingmammaVästgöte

Köper en hel delekologisk mat. Undviker produkter med onödiga kemikalier.Undviker plast, särskilt i samband med varm mat. Föredrar naturmaterial i hemmet i möjligaste mån, även för kläder. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Delvis) skrev 2023-10-13 19:12:43 följande:

Jag lever delvis som på 1800-talet så jag funderar ständigt på vad som hade funkat och man hade fått tag i då. Jag tillverkar även så mycket jag kan själv. Jag gör egen tvål, vissa egna skönhetsprodukter, använder såpa och alkohol för rengöring, äter ekologiskt och närodlat, osv.

Sen som en sa ovan, kemikalier är inte nödvändigtvis dåliga eller giftiga. Ofta handlar det om mängd. 

Såpa är jöttebra att städa med! 
  • Tecum
    Anonym (J) skrev 2023-10-14 13:01:31 följande:
    Transporterna är en liten del, den stora miljöpåverkan är produktionssättet så jag håller inte med alls tyvärr. 
    Skillnaden i produktionssätt mellan eko och konventionellt är försumbar om man ser till helheten. Eko använder inte kemiska medel, å andra sidan förbrukar de mer diesel per producerad enhet. Djurvälfärden är högre i konventionell produktion då de behandlar sjuka djur medan eko avlivar dem.
Svar på tråden Hur lever du mer giftfritt för dig själv och miljön?