NPF som "gåva"...
Ofta när NPF-diagnoser tas upp i media beskriver föräldrar det ofta som en gåva, en särskild begåvning, superkraft och att de inte skulle vilja ha sina barn på något annat sätt.
Är jag en hemsk mamma som inte alls kan hålla med om detta?
Min äldste son har både aspergers och adhd, och hans pappa och jag misstänker att det även finns drag av tourettes även om han inte utretts för det.
Jag älskar min son över allt annat. Men jag hatar hans diagnoser. Jag kan inte se "gåvan" i hur de har påverkat våra liv, 100 procent negativt. Jag ser ingen "superkraft" i att han är som en treåring fast han är åtta, inte kan kommunicera alls med andra människor, aldrig kan bete sig och sannolikt kommer att behöva stöd av oss föräldrar hela livet.
Hans pappa och jag gick isär för några år sedan och jag tror inte att det hade hänt om vi inte fått ett barn med NPF. Det har tagit för mycket kraft och glädje ifrån oss.
Jag älskar som sagt min son så att jag skulle kunna dö för honom. Men fick jag möjligheten att ta bort hans diagnoser skulle jag göra det till vilket pris som helst. Det är ingen gåva, tvärtom.
Är vi fler som känner så? Jag känner mig så fruktansvärt ensam.