• Anonym (Dålig på detta)

Vilken parfym har du svårt för?

Tycker att många parfymer som är ganska dyra luktar billigt... black opium tex luktar ju typ godis??? Blev besviken, hade en fördom om att den skulle vara lite tung och fin. Provade en annan som heter Angel, billigt är väl inte det jag tänkte där utan den luktade rentav jätteilla. Efter ett par timmar på huden blev den dock OK för det äckliga som var i början försvann. Märkligt

Vilken parfym gillar inte du och varför? (Frågan är till både män och kvinnor, angående kvinnoparfymer)

• Svar på tråden Vilken parfym har du svårt för?
  • Anonym (Patricia)

Min bästa parfym var nån billig anonym flaska från Dollar jag fick i julklapp i nån sån här presentbox med en likadan duschcreme men alla som kände doften var övertygad om att det var nån dyr lyxparfym från Chanel  eller YSL ...  Den kändes verkligen lyxig att använda och doftade så gott. Lite som ett fruktigt te .  Hade den i många år tills den försvann. 

I mitt yrke har jag fått en del parfymprover från de dyrare märkena och tyvärr tycker jag alla dessa dyra bara luktar illa och som ett billigt franskt horhus. Det är dyra doftnoter och exklusiva råvaror som gör att det kostar men för mig spelar det ingen roll så länge det har fel doft.  

• felicityporter

Jag avskyr Cleanparfymerna, de där äppleparfymerna från DKNY och har svårt för nästan alla parfymer som ska lukta lätt, fräscht och fruktigt. Tycker det luktar så tråkigt, intetsägande och vissa fruktiga luktar dessutom extremt billigt även om de är dyra.

Jag älskar Black Opium och Armani She. Tycker inte alls Black Opium luktar godis, tvärtom. Det doftar lite högklassig bordell, men på ett bra sätt! 😉

• Tihi

Jag tycker tyvärr att nästan alla parfymer luktar illa men om jag ska slänga ur mig några på rak arm så är Angel, Black Opium, La vie est Belle, Idolé och Chanel No5 hemska.

En som jag skulle vilja ha tillbaka är Aqua di Gio för kvinnor men den tillverkas inte längre.

Patchouli är vidrigt och jasmin har jag upptäckt på senare tid att det börjar lukta hemskt efter ett tag men majoriteten av parfymer verkar ha båda två tyvärr.

Jag har jättesvårt att hitta en doft jag trivs med och som jag inte får migrän av.

• Anonym (Gnutten)

Den enda parfymen jag gillar är från Robert Piquets Fracas, luktar så fruktansvärt gott, jag är som besatt. Tycker all annan damparfym luktar som kattpiss eller gamla tanter med kiss i byxorna.

• Alessia

Tycker att Chanel nr 5 är en grovt överskattad doft. Luktar gammalt och avslaget.  Samma med ett par av Tom Ford t ex Black Orchid. Svindyr, tung och migränframkallande. Jag brukar tycka om "gröna" dofter men Chanel nr 19 är direkt hemsk tycker jag. Skarp och bitter.

• Linnie

Jag gillar bäst lätta parfymer i mycket sparsam mängd. Clean Rain och Shower fresh, den turkosa Ralph by Ralph Lauren. Issey Miakey L'eu D Issey (stavning?) och Kenzo i genomskinlig, rektangulär flaska med lite vågor/böljande former. Oceanus från Body Shop (har inte funnits på länge).
    Den från Calvin Klein med ögat på, men den är stark, ytterst lite behövs. Luktar mer som en fräsch herrparfym.

De jag inte gillar; Obsession av Calvin Klein, hemsk. Chanel no 5 är fruktansvärd! 
    Britney i någon rosa och grön flaska. Verkar som den fått någon fruktansvärd uppsving eller så har det kommit ut någon liknande doft. Känner ofta i kollektivtrafiken att det "gör ont" i näsan av fjortisar som precis överdoserat den eller något nytt som liknar den.
    Vanlijparfymer som är tunga är inte heller trevligt. 

Fixar verkligen inte att sitta bredvid någon äldre dam som verkar ha tyckt att ett bad i Chanel no 5 nog var en bra ide. Eller någon fjortis av båda kön som tagit 14 sprut av något tungt, sött och hemskt.
    Hellre då någon som luktar rök, eller stor blöt hund tom. ; )

• Mandel

Slutade använda parfym när jag fick barn och har numera 20 år senare väldigt svårt för de flest dofter. 
    Förstår inte varför så många människor måste dränka sig i parfym så det stinker. Finns mängder av dofter jag får huvudvärk av och hur folk kan ha dem på sig själva är en gåta.
    Jag som inte ens är konstaterat allergisk mår så mycket bättre och nyser mycket mindre om dagarna sedan jag byte arbetsplats till ett ställe med parfymfri policy för personal.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (urrk)

Tung och kväljande och när man känner svettdoften under Kräks

• Anonym (Elina)
    Anonym skrev 2023-10-15 21:21:33 följande:

Avskyr allt  med myskdoft
    Tvi vale

Håller med fullständigt
Svar på tråden Vilken parfym har du svårt för?