• Kaninhalet

Postafen - För att lugna jobbiga barn

Jag överhörde ett samtal i parken för några månader sedan som jag inte har kunnat släppa. Det var en mamma som berättade om att hon brukar ge Postafen (medicin mot illamåande och allergi) till sina barn när de blev för besvärliga, var tröstlösa eller fick långvarigt tantrum. Barnen blev då lugna, dåsiga eller somnade vilket hon tyckte var bättre än att de skulle behöva uppleva obehaget av att vara ledsna eller arga. Hon hade stämt av med en läkare att Postafen i rätt mängd var helt säkert för små barn och ansåg därmed att hon lite då och då kunde använda det för att lugna sina ungar.

Har någon annan här hört om något liknande? Om någon som använder Postafen på detta sätt?

postafen, föräldraskap, lugna barn, tantrum
  • Svar på tråden Postafen - För att lugna jobbiga barn
  • Agda90

Man droger för helvete inte barn för att de är ledsna, arga eller får ett utbrott!

Den mamman borde få sina barn omhändertagna!

• Anonym (123)

Jag har svårt att tro att det här stämmer

• Anonym (Äh)
    Anonym (123) skrev 2023-10-17 16:04:09 följande:

Jag har svårt att tro att det här stämmer

Varför då? Det finns ju föräldrar som stoppar i sina barn alla möjliga "ofarliga" tabletter som inte behövs.
  • blomman 2

Är det sant så är det under all kritik!!
    Hur i helvete har hon tänkt sig att de ska hantera sina känslor i högre ålder? Andra tyngre droger förmodligen 🤬
    Snacka om höjde av LATHET.

Vad har hänt i samhället när små barn inte tillåts att ha känslor??!! 

Bedrövligt. 

• Anonym (Lugn)
    blomman 2 skrev 2023-10-17 18:57:18 följande:

Är det sant så är det under all kritik!!
    Hur i helvete har hon tänkt sig att de ska hantera sina känslor i högre ålder? Andra tyngre droger förmodligen 🤬
    Snacka om höjde av LATHET.

Vad har hänt i samhället när små barn inte tillåts att ha känslor??!! 

Bedrövligt. 

Lugn, det är inget som "hänt i samhället". Tidigare använde de sig av an slurk alkohol för att få ungarna att sova.
  • blomman 2
    Anonym (Lugn) skrev 2023-10-17 19:05:09 följande:
    Lugn, det är inget som "hänt i samhället". Tidigare använde de sig av an slurk alkohol för att få ungarna att sova.
    Man borde veta bättre idag.
  • Anonym (Anonym)

Bedrövligt. Jag tänker att det kanske är en person som själv typ fått medicin för ADHD eller ångestdämpande och liksom har den bilden av tabletter. Att det är lösningen när man mår dåligt? Mår du dåligt så går du ut till badrumsskåpet och letar efter lösningen där inne.

Detta kanske bara är början på en växande trend? Att medicinera bort känslor av obehag, adhd, depression är ju något vi redan gör med barn i lågstadieålder (vet egentligen ingen ting om detta). Steget att ge ännu mindre barn lugnande kanske inte är så stort.

• Agda90
    Anonym (Lugn) skrev 2023-10-17 19:05:09 följande:
    Det fanns en förskola i England som gjorde så under 2018 eller 2019. Så det förekommer även i modern tid i moderna länder.
Svar på tråden Postafen - För att lugna jobbiga barn