Inlägg från: Anonym (Byta!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Byta!)

Hur är det att ha dubbla efternamn?

Fattar inte varför folk har så svårt att byta nann idag. Snacka om att ha kvar kakan och äta upp den. 

jag bytte namn när vi gifte oss. Aldrig ångrat det en sekund. Vi är familjen xx! 

• Anonym (Byta!)
    Andreasvan skrev 2023-10-18 12:23:06 följande:
    Som jag skrev är det av akademiska skäl. Jag har publicerade forskningsartiklar i mitt ursprungsnamn och därför är det nästintill omöjligt för mig att byta efternamn om jag vill ha cred för tidigare arbete. Dessutom gifte jag mig i en mogen ålder och har uppnåt mycket i karriären i mitt ursprungsnamn och namnet är en stor del av min identitet. Ganska legitima anledningar i mitt tycke, oavsett om folk som bara byter fattar eller ej ;). 
    Men varför byter inte din partner och dina barn till ditt namn istället då? 
  • Anonym (Byta!)
    Andreasvan skrev 2023-10-18 14:49:49 följande:
    Partnern byter inte av exakt samma anledning som jag. Barnen fick hans efternamn för det är finare. Jag ville inte ge barnen dubbelnamn av samma skäl som gör mig tveksam till dubbelnamn. Det hela är egentligen mycket logiskt, hur mycket du än ifrågasätter. Har du någon input om dubbelnamn att komma med?
    Ja att dubbelnamn bara är krångligt och långt. 
Svar på tråden Hur är det att ha dubbla efternamn?