• Blomma1

Ensamma vid jul

Hej! Jag och sonens pappa och precis separerat så jag har sonen på heltid nu. Pappan är väl inte riktigt mogen för detta lvi tyvärr. Men jag vetinte hur vi ska göra vid jul. Vi har alltid umgåtts med hans familj och släkt. Min pappa bor inte i Sverige och min mamma har jag ingen kontakt med. Hon har och har alltid haft stora alkholproblem. Det är något som har gjort att hela vår familj/släkt har kommit ihop sig. Mina syskon har jag heller ingen relation till idag. De tyckte att jag tog våran mammas parti för några år sedan. Så dom tycker att jag har valt mitt liksom. Men när jag själv fick barn förstod jag mer hur dom menade och har idag ingen relation med henne. Det var och är inte hållbart. Vi har alla år innan firat jul med sonens pappas familj och släkt. I år har jag inget att erbjuda sonen. Ingen familj eller tomte. Det gör så ont i mig. Vill att han ska ha en underbar jul såklart. Tanken är väl att han får fira med sin pappa som vanligt. Men jag blir helt förstörd av tanken att inte få vara tillsammans med sonen på jul. Själviskt jag vet. Känner mig så ensam bara och misslyckad.

• Svar på tråden Ensamma vid jul
  • Anonym (Mamma)

Sonen kan ju vara med er båda på julafton. Han är väl inte där från morgon till kväll?

• Blomma1

Jo det är klart. Men får dåligt samvete om han ska behöva sitta hos mig och ha tråkigt liksom

• Anonym (S)

Ni kanske kan spendera en del av dagen eller kvällen tillsamman? Ni kan ha det jättemysigt tillsammans, öppna julklappar, äta något gott, lyssna på musik/titta på film, leka mm. Det blir säkert bättre än många barns jular! Han har en mamma som bryr sig, vad mer kan man önska?

Hoppas att ni får en fin jul hur som helst, det är många som inte har någon att fira högtider med, men ni har ju varandra i alla fall och han har även sin pappa med familj. 

• Anonym (Biobonus)

Finns det ingen möjlighet att ni kan fira tillsammans ändå? För sonens skull borde bl vuxna kunna komma överens några timmar, åtminstone om du tidigare kommit överens med hans familj och ingen av er har någon ny som också ska vara där 

• Less is more

Kan du vara välkommen hos hans släkt och familj ändå ? Ävennom du och pappan är skilda så är ni ändå en familj. På julafton i år.

• RaYzLeR

Att fira jul med sonen räcker väl? Jag har inga barn, men om jag hade ett barn så skulle jag kunna fira jul själv med sonen/dottern. 🙂

• Anonym (Mamma2)

Du är ju ändå barnets mamma. Den person som aldrig kan ersättas. Gör mysiga o roliga saker ni två. Man behöver inte firs jul med en stor familj för att det ska bli bra

• Anonym (Res bort)

Då ni nyligen har separerat så lägg fokus på att få en fungerande vardag. Barnet behöver även tid på sig med seperationen och allt dom kommer att hända. Nytt boende med ena föräldern, varannan vecka m.m

Tänk öven på att barn är väldigt trogna sina föräldrar och vill inte göra någon ledsen.
    Som de andra skriver så kan barnet vara hos dig på morgonen och sedan hämtar pappan upp barnet.

Har du några från makens släkt som du umgås med?
    Nu har du även ett tillfälle att göra en helt ny tradition med barnet. Fira jul den 23 med julmat', tomte och klappar.
    Det är ändå jul fast man firar ett annat datum.

Blir det för jobbigt med allting runt jul så ta in på ett hotell.
    Ta en weekend så att du kommer hemifrån.

• Blomma1

Tack för alla snälla svara ❤️ Han har varit otrogen så just nu är inte våran relation så bra. Han bryr sig inte jättemycket om sonen allmänt så jag är väldigt arg på honom för allt just nu. Jag vill och hoppas att vi kan umgås ihop med sonen i Framtiden. Men just nu kan vi knappt vara i samma rum tyvärr.

Svar på tråden Ensamma vid jul