Anonym (Ensamstående) skrev 2023-10-20 09:53:17 följande:
Hittade ännu en snusdosa i sängen imorse. Det är styrkan extra strong så det är inget nytt med snusandet tänker jag.
Folk verkar inte tycka det är så stort, men jag tycker det och vet inte riktigt vad jag ska göra. Han vägrar prata. Han låser in sig på sitt rum eller skriker/smäller i dörrar. Jag har grannar som tidigare klagat på honom så jag är lite bakbunden.
Avvakta med samtal ett tag tills han har lugnat ner sig och du har en klar plan över vad som kommer att hända nu så du kan ge tydliga besked. Du kanske redan har tänkt klart, men låt honom lugna sig. Tills vidare inga pengar osv. Självklart vill du inte bidra till nikotinmissbruk, som du kan säga till honom.
Det är viktigt att ha en lugn och saklig diskussion som utgår från din omtanke för honom. Det är svårt för ungdomar att ta in men risken är stor att man blir beroende, det kostar massor med pengar (visa en beräkning av hur mycket snus kostar på ett år, en dosa är rätt dyr, påpeka att han kan ha de pengarna till annat), det finns så klart stora hälsorisker också, även om man inte tänker cancer så är nikotin i sig dåligt. Många tror att de blir piggare i vissa lägen, lugnare i andra. Det är bara inbillning. Ta fram fakta och visa honom.
Tala också om tillit. Det är en väldigt viktig del. Förklara hur det påverkar er relation om du inte kan lita på honom. Hur det urholkar tilltron till att han kan göra kloka val mm.