Anonym (BMR) skrev 2023-10-19 20:00:19 följande:
TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-19 19:45:10 följande:
Tänk också på att när kroppen drar ner på förbränningen så sparar den in på allt långsiktigt underhåll på kroppen, vilket leder till för tidigt åldrande , tex benskörhet. Kroppen kan ju inte trolla, för att överleva på svältkost prioriteras enbart kortsiktig överlevnad av kroppen.
Tack för svar! Intressant det med att ämnesomsättningen gick ned med 27 %! Liksom, oj... Jag vet att det inte är långsiktigt hållbart att svälta sig utan att det är bättre att inte dra ned så himla mycket och låta det ta lite längre tid. Men, jag tänker att det ju inte är nån "ras-bantning" att satsa på att gå ned ett halv kilo i veckan; det är väl ändå en ganska moderat och långsiktig plan, eller tänker jag fel?
Jag tror att du tänker fel och din kropp talar ju om det för det genom att inte vilja gå ner . Är du överviktig? I så fall testa intensiv träning, intensiv träning minskar hunger och sätter igång olika hormoner eftersom kroppen försöker att anpassa sig till de utmaningar som krävs, Denna effekt är extra stor för överviktiga.
Tex testa att spring uppför en brant backe tills du är helt slut tre gånger i veckan. Kroppen kommer då att vilja anpassa sig till denna utmaning och då vill den inte vara tung! Längdåkning är också superbra men kräver ju förutom snönen hel del teknikträning, De flesta klarar att springa. Komplettera den högintensiva träning med mycket lågintensiv motion, vardagsmotion.
Är man mycket överviktig är kanske intensivträning på motionscykel vara bra. Men det måste vara högintensiv träning , det är det som är viktigt.
Det handlar alltså inte om att förbränna kalorier , det handlar om att kroppen anpassar sig till de utmaningar den utsätts för.
Sen är det också så att stress, sömnbrist, svältkost , mörker mm talar om för kroppen att nu är det krig, fimbulvinter eller hungersnöd som hotar. Då anpassar sig kroppen genom att premiera kortsiktig överlevnad, dra ner på allt långsiktigt underhåll och gör allt för att inte förlora fettreserverna som är bufferten kroppen har för överlevnad.