Flerbarnstillägg
Jag har barn och tycker flerbarnstillägget är märkligt faktiskt. Nu är mina barn fortfarande små. Men min erfarenhet är att det första barnet kostar mest. För med första barnet hade man inget. Fick köpa barnvagn, babyskydd spjälsäng, kläder och mycket mycket mer. Med de andra barnen har man ju allt. har knappt behövt köpa något alls till mina minsta då dom kan ärva barnkläder, vagnar, leksaker, nappflaskor, spjälsäng och allt annat typ. Sen köper jag inte barnmat, barngröt eller så utan ger dom samma mat som resten av familjen. Vi använder tygblöjor och barnen är små så vi behöver inte bo stort heller. Skulle vara mer rimligt att ta bort flerbarnstillägget och ge förstagångsföräldrar ett bidrag till att köpa babysaker (om de har tigt ekonomi) sen ha högre barnbidrag till äldre barn för dom kosta såklart mer. Tycker även att man kan ta bort barnbidraget för de rika. Helt meningslöst att rika ska ha barnbidrag. Bidrag ska vara till för dom som behöver det. Inte för att man ska kunna spara hela barnbidraget till barnen i alla år. Bättre att dom fattiga får högre bidrag. Jag är inte rik och inte fattig och förstår att jag skulle få lägre barnbidrag då men som sagt det är jag som valt att skaffa barnen och skulle ha råd att ha dom utan bidrag.