Flerbarnstillägg
Det bästa är väl att barnbidraget blir inkomstbeprövat. De säger att det blir för dyrt men konstigt nog är det inte för dyrt att inkomstbepröva bostadsbidraget?
Slopa både barnbidrag och bostadsbidrag. Sätt en gräns för alla bidrag vid 2 barn.
Det sjuka vad gäller bostadsbidrag tycker jag är detta:
Jag är ensamstående och sett till min inkomst (studerar) har jag rätt till bostadsbidrag. Men jag är en spara och har snålat in och sparat upp till över det man får ha på kontot för bidrag. Jag hade kunnat shoppa loss och sedan få bidrag på några tusen varje månad.
Så en annan förälder som är i samma sits som jag men som istället prioriterat shopping framför spara, har rätt till bidrag. Men inte jag. Jag ?straffas? för att jag tar hand om min ekonomi.
Jag har själv som ensamstående och tidigare studerande valt att inte ta ut bidrag jag hade rätt till. Det var ju mitt val och jag hade möjlighet till det valet, vilket inte alla har. Inte går jag och är bitter över att andra nyttjar det systemet. Jag har ju ingen aning om hur de använder sina pengar eller vilka omkostnader de har, eller varför de har behovet av det stödet. Jag tycker det är bra att det finns sådana bidrag, som kan hjälpa en när livet inte riktigt blir som man tänkt och inte riktigt går ihop sig. Sen att det finns idioter som utnyttjar systemet så mycket de kan, ja det är tråkigt, speciellt då de förstör för alla andra, men ska de som verkligen behöver det straffas och bli helt utelämnade då. Vad är det för samhälle att sträva efter.