• Deceree1

Straffmyndighetsålderna

Jimmy Åkesson vill sänka straffmyndighets åldern till 13 år. Han säger kort och koncist att om man är tillräckligt gammal för att begå ett grovt våldsbrott, är man tillräckligt gammal för att ta konsekvenserna av det. Vad tycker ni? Jag tycker att det är helt rätt. Brottsligheten sjunker i åldrarna hela tiden och nåt måste göras för att få stopp på det. 

• Svar på tråden Straffmyndighetsålderna
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vekhet) skrev 2023-10-21 11:55:45 följande:
    Men var ska gränsen gå 15, 13, 11, 9, 7, 5, 3 eller 1 år? När är man tillräckligt gammal för att ta fullt ansvar för sina handlingar?

Jag säger som TS, är man tillräckligt gammal att begå ett brott är man tillräckligt gammal för att ta konsekvenser av det.

Vi kan inte vara veka mot brottslingar och måste sluta dalta!
    Så.... ett år då eller? Det där med mognadsprocess och hjärnans utveckling av empati och konsekvenstänk är inget vi ska ta hänsyn till?
  • Anonym (M)

Tror de bara e å bestämma en dag när de e dax att ta tag i problemet å då gör man de, de lokala poliserna har sten koll på vilka de kriminella är !

• Anonym (qq)
    Deceree1 skrev 2023-10-21 09:53:12 följande:
    Straffmyndighetsålderna

Jimmy Åkesson vill sänka straffmyndighets åldern till 13 år. Han säger kort och koncist att om man är tillräckligt gammal för att begå ett grovt våldsbrott, är man tillräckligt gammal för att ta konsekvenserna av det. Vad tycker ni? Jag tycker att det är helt rätt. Brottsligheten sjunker i åldrarna hela tiden och nåt måste göras för att få stopp på det. 

Undrar om hans egen hjärna stannade i utveckling som tonåring, för det där var det sämsta förslag jag läst om. 
  • Anonym (S)

Åsikten att om man är gammal nog att begå ett allvarligt brott så är man gammal nog att ta straffet är bara populistiskt dravel..
    Finns inte en barnpsykolog, läkare eller liknande som skulle skriva under på att en 13-åring (som dessutom i många fall inte haft goda uppväxtvillkor och dessutom proppats full med narkotika) har förutsättningarna att till fullo förstå konsekvenserna och kan göra goda val.

Och vad löser förslaget? Finns ingen forskning som styrker att det fungerar avskräckande...
    Danmark sänkte ju sin ålder men tog tillbaka för det gav ingen effekt på ungdomsbrottsligheten

Är det inte bättre att jobba stenhårt på det förebyggande arbetet, ge socialtjänsten, BUP och förskola och skola riktiga förutsättningar att göra ett bra jobb och ta rejäla krafttag med att få ungdomsvården på SIS-hem att faktisk fungera än att stänga in 13-åringar på livstid....

Så trött på Jimmie och SDs dumma förslag som har noll bäring i forskning.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-10-21 11:37:23 följande:

Med tanke på hur SIS-hemmen fungerar idag kommer dessa barn antingen bli ännu mer hatiska och kriminella eller rekryteras till droghandel, prostitution och drivas till självmord.    

Det har i många decennier bevisats att barn på dessa hem inte är den avskräckande behandling dom tänkte sig... Jimmy måste börja läsa på lite innan han öppnar munnen. Men vad kan man vänta sig av nån som inte ens gått ut skolan....

Håller med. Unga brottslingar måste omhändertas men samtidigt få förebyggande vård. Men som du skriver, SIS-hemmen är under all kritik. För det första så ska man inte blanda ungdomarna hur som helst, sedan måste man ha utbildad personal. Att låta grova brottslingar ha tillgång till telefon och internet är fel väg. För att inte prata om övergrepp som begås av både personal och intagna.

Hur många ungdomar, oavsett anledningen, kommer ut därifrån som en bättre och välmående människa?

• Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (S) skrev 2023-10-21 12:27:39 följande:

Åsikten att om man är gammal nog att begå ett allvarligt brott så är man gammal nog att ta straffet är bara populistiskt dravel..
    Finns inte en barnpsykolog, läkare eller liknande som skulle skriva under på att en 13-åring (som dessutom i många fall inte haft goda uppväxtvillkor och dessutom proppats full med narkotika) har förutsättningarna att till fullo förstå konsekvenserna och kan göra goda val.

Och vad löser förslaget? Finns ingen forskning som styrker att det fungerar avskräckande...
    Danmark sänkte ju sin ålder men tog tillbaka för det gav ingen effekt på ungdomsbrottsligheten

Är det inte bättre att jobba stenhårt på det förebyggande arbetet, ge socialtjänsten, BUP och förskola och skola riktiga förutsättningar att göra ett bra jobb och ta rejäla krafttag med att få ungdomsvården på SIS-hem att faktisk fungera än att stänga in 13-åringar på livstid....

Så trött på Jimmie och SDs dumma förslag som har noll bäring i forskning.

Exakt! 

Vi inom förskola/skolan har i decennier efterfrågat mer resurser till dessa instanser, vi har kunskap och verktyg att minska att fler barn hamnar i riskzonen.
    Vi är några som minns ett stort arbete man förde i vår Komun för SAMTLIGA anställda som hade någon slags koppling till barn och ungdomar som gick på en utbildning-seminarie i  HUR vi kan arbeta mot våld,missbruk utanförskap och hjälpa barn som inte har de rätta förutsättningarna i livet och som behöver NÄRVARANDE VUXNA.
    Detta ville vi efterleva och vi insåg redan DÅ ( i mitten av 90-talet) att detta är ett MÅSTE om vi vill få en förändring i samhället och hindra att allt fler dras in på fel vägar 
    Vi hade kunskapen om att allas insats krävs och RESURSER.
    Vad hände? 

Allt bleknade bort i samma takt som man minskade in pengarna från kommunen. 
    Att bara rädda 1 barn från tex fängelse kostar så mycket pengar från samhället att du i princip skulle kunna säga upp dig på dags datum för resten av ditt liv.
    Det har du sparat in i framtida kostnader.
    TÄNKVÄRT.

Att sätta redan trasiga och otrygga 13-åringar i fängelset är LÅNGT ifrån ett sätt att stoppa det som sker.

Ser dagligen barn med extrema behov men jag räcker långt ifrån att varken orka eller mäkta med att stötta och vägleda i den mån jag vet att jag skulle ifall resurserna och bemanningen var optimal.
    Det behövs helt klart mer folk i vår bransch som tidigt kan gå in och sätta in olika insatser i samarbete med andra instanser.

Att politiker också började att VÄRDESÄTTA  all den kunskap och de insatser vi alla inom förskolan och skolan gör för barnen (och i viss mån familjen) samtidigt som vi ska bedriva både utbildning och omsorg med alldeles för höga krav med tanke på all andra krav vi har.

Börja att lyssna på oss i branschen någon gång och börja i rätt ände!!! 

Sunt förnuft, små barn små bekymmer  stora barn stora bekymmer.

• Anonym (M)

Bättre å städa upp i de högre åldrarna först, så de unga slipper springa ärendena. 

• Anonym (Erik)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2023-10-21 13:28:31 följande:

Exakt! 

Vi inom förskola/skolan har i decennier efterfrågat mer resurser till dessa instanser, vi har kunskap och verktyg att minska att fler barn hamnar i riskzonen.
    Vi är några som minns ett stort arbete man förde i vår Komun för SAMTLIGA anställda som hade någon slags koppling till barn och ungdomar som gick på en utbildning-seminarie i  HUR vi kan arbeta mot våld,missbruk utanförskap och hjälpa barn som inte har de rätta förutsättningarna i livet och som behöver NÄRVARANDE VUXNA.
    Detta ville vi efterleva och vi insåg redan DÅ ( i mitten av 90-talet) att detta är ett MÅSTE om vi vill få en förändring i samhället och hindra att allt fler dras in på fel vägar 
    Vi hade kunskapen om att allas insats krävs och RESURSER.
    Vad hände? 

Allt bleknade bort i samma takt som man minskade in pengarna från kommunen. 
    Att bara rädda 1 barn från tex fängelse kostar så mycket pengar från samhället att du i princip skulle kunna säga upp dig på dags datum för resten av ditt liv.
    Det har du sparat in i framtida kostnader.
    TÄNKVÄRT.

Att sätta redan trasiga och otrygga 13-åringar i fängelset är LÅNGT ifrån ett sätt att stoppa det som sker.

Ser dagligen barn med extrema behov men jag räcker långt ifrån att varken orka eller mäkta med att stötta och vägleda i den mån jag vet att jag skulle ifall resurserna och bemanningen var optimal.
    Det behövs helt klart mer folk i vår bransch som tidigt kan gå in och sätta in olika insatser i samarbete med andra instanser.

Att politiker också började att VÄRDESÄTTA  all den kunskap och de insatser vi alla inom förskolan och skolan gör för barnen (och i viss mån familjen) samtidigt som vi ska bedriva både utbildning och omsorg med alldeles för höga krav med tanke på all andra krav vi har.

Börja att lyssna på oss i branschen någon gång och börja i rätt ände!!! 

Sunt förnuft, små barn små bekymmer  stora barn stora bekymmer.

Mycket bra inlägg. Vill bara tillägga att det är samtidigt viktigt att man ger deras föräldrar stöd i sin föräldraroll. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-21 11:52:03 följande:
    Håller med om det du skriver, men varifrån får du att han inte har gått ut skolan? Han har såvitt jag kan se en ganska bred universitetsutbildning. Tror inte han hade kommit in om han hade haft ofullständiga skolbetyg.
    Var hittar du det att han skulle vara utbildad? Han har så vitt jag vet inte fullföljt sina studier utan tog sig in i politiken istället vilket han tyckte var roligare. Han har heller aldrig haft ett jobb vilket iallafall jag anser vore en bättre utbildning om man ska hålla på med politik så man vet vad man pratar om. 
  • Deceree1
    Anonym (qq) skrev 2023-10-21 12:05:53 följande:
    Undrar om hans egen hjärna stannade i utveckling som tonåring, för det där var det sämsta förslag jag läst om. 
    Så du menar att dom ska få springa omkring i samhället och få nya möjligheter till våldsbrott? 
Svar på tråden Straffmyndighetsålderna