Matpengar
Hur mycket matpengar spenderar ni på ett ungefär per månad ? Hur många är ni i familjen? Är nyfiken då min man tycker det går åt överdrivet mycket pengar men allt är ju så mycket dyrare nu .
Hur mycket matpengar spenderar ni på ett ungefär per månad ? Hur många är ni i familjen? Är nyfiken då min man tycker det går åt överdrivet mycket pengar men allt är ju så mycket dyrare nu .
2 vuxna, 4 barn 5-12 år, 2 hundar
Kvittona från matbutikerna brukar hamna på mellan 2000 och 2500 per vecka, så ca 8000-10000. Då ingår städ, hygien, ibland någon pryl typ bok, leksak, pennor osv, och så hundgodis och tuggsaker. Eftersom vi oftast tar med matlåda till jobbet och äter ute som familj i princip bara när vi reser vilket vi gör väldigt sällan så räknar jag inte med det.
Någon skrev kolla på konsumentverket så jag gjorde det av nyfikenhet för att se var vi ligger i jämförelse. Barnen äter i skolan/förskolan
Barn 5 år:: 1170 kr/månad
Barn 8 år: 1700 kr/månad
Barn 11 år: 2140 kr/månad
Barn 12 år: 2140 kr/ månad
Vuxen 35 år : 3420 kr/månad
Vuxen 36 år: 3420 kr/månad
Totalt: 13990 kr/månad.
Två vuxna som inte äter som hästar längre och en 19-åring som gör det:
7500 kr/mån ca., det är då exklusive utemat men det blir 1-2 ggr/månad.
Då äter vi både en del billig mat (soppa och mackor, rostade rotsaker, blodpudding) och en del specialmat (jag måste ha glutenfritt, kan inte ha mat med tillsatser osv).
Hur mycket handlar ni för då och hur många är ni?
5000-7000
2 vuxna 3 barn mellan 1-16 år. Inkl blöjor,
Ca 4000 kr i månaden.
2 vuxna och ett barn.
Ca 8000 per månad med förbrukningsvaror som schampo, diskmedel osv.
Vi är två vuxna, en femåring och en tonåring.
Handlar på Lidl oftast, kompletterar med kött från Citygross och ibland ngt från ica. Lagar nästan all mat från grunden.
Är själv max 1500kr köper det mesta på halva priset ect.
Vi är två vuxna, två tonåringar och en 11-åring. Ligger på runt 5.000 kr /månad. Ingen äter ute och vi köper ytterst sällan hämtmat.
Vi har flera bra mataffärer med erbjudanden att välja på så genom att välja runt och handla mycket av det som är till bra pris kan kostnaderna tryckas ned. Vi har två frysar.
Men det har blivit svårare och svårare att hålla den budgeten. Köper i stort sett aldrig svenskt kött längre och ost enbart på extrapris.
Vi brukar göra av med ca 9000 kr för mat/hygien/städ. Vi är 3-4 ?vuxna? (dottern är 18 år och ganska ofta äter hennes pojkvän här också)
Är nog runt 10k/mån, två barn (tjejer) 8&12 och två vuxna. Handlar på Ica maxi, skjuter från höften oftast men slänger väldigt lite mat.
Är imponerad att vissa klarar sig på ett par tusen trots de är flera tonåringar i huset osv vad äter ni och äter ni lite ? Vi försöker dra ner men det kostar! Trots inget onödigt handlande.
Är ensam. Spenderar cirka 1500 kr på mat i månaden.
Två vuxna och tre barn i låg och mellanstadiet, ca 10.000 per månad (inräknat övrigt man handlar på Ica, såsom hygien) ej inräknat hämtmat då och då (kanske 2-3 ggr/månad Max)
2 vuxna, 2 barn (12 och 16 år)
10-12 000 kr i månaden.
Då har vi allergier att ta hänsyn till (mjölk, havre, vete och ägg) samt konstval; AIP (en variant av Paleo). Tummar inte på kvalitén på maten och då kostar det.
Jag har precis kollat över min ekonomi flr att se vart mina pengar försvinner och en väldigt stor del går till mat. Altså mat i vardagen, inte att man äter ute utan lagar hemma. Där lägger jag omkring 5000 i månaden, lite beroende på vad man är sugen på osv. Övrigt på resturang så spenderas omkring 1500 till. Så totalt 6500kr. Jag är ensam men stor i maten.
Är ensam. Spenderar cirka 1500 kr på mat i månaden.
En vuxen
Ca 3000 mån. Då ingår toapapper och hygien
Här lägger vi ungefär 5000 kr på mataffären per månad men då ingår även hygien, städ, hundgrejer och ibland någon (svindyr, suck) tidning.
Ca 10.000. 2 vuxna, 3 barn (7, 9, 17).