• Anonym (Astrologi)

Hur väl stämmer din personlighet in på beskrivningen av ditt stjärntecken?

Nu vet jag att de flesta anser att astroligi är bluff och båg, trots det var det något som redan de gamla babylonierna sysslade med, så det är en urgammal pseudo-"vetenskap".

Vissa menar att beskrivningarna av alla tecken kan stämma in på alla, men det finns ju uppenbart skillnader i beskrivningarna.

Folk som är födda i Skytten och även vädurar sägs ju t.ex. vara sexuellt utlevande och ombytliga, och har sällan tålamod att stanna länge hos en och samma partner. Väduren är väl det tecken som är mest utlevande när det gäller upplevelser, nöjen och njutningar och som ständigt söker nya miljöer och upplevelser, dvs han/hon trivs inte med att vara fast i enformiga livsmönster.

Annat är det ju med Oxen, som sägs vara stabil, konservativ och lugn, men som gillar att äga saker och ofta har ett ägandebehov när det gäller partnern. Många oxar lär rösta SD, eftersom de värnar om kärnfamiljen och det traditionella. Oxen är ett av de mest pragmatiska tecken, jämsides med Stenbocken,som även har en tendens att vara känslomässigt kall.

Folk födda i Kräftans tecken sägs också vara konservativt lagda och drömmer sig gärna tillbaks till gångna tider, Även kräftan har ett visst kontrollbehov och vill ha pålitlighet hos de människor han har att göra med.

Tvillingarnas tecken sägs vara det sociala tecknet. De gillar att prata med människor och man finner nog sällan tvillingar som är autister eller socialt tillbakadragna. De har också en tendens att vara kameleonter, dvs deras sociala smidighet gör att de kan bli sådana att de ändrar uppfattningar beroende på vilka de umgås/ pratar med. Folk födda i Tvillingarnas tecken passar därför bra inom yrken där man jobbar med människor eller sociala yrken överhuvudtaget.

Folk födda i Skorpionen sägs vara känslomänniskor som inte passar ihop med alltför pragmatiska människor, som t.ex. Oxar och stenbockar. Skorpionen men även folk födda i Vågens tecken drivs ofta med av sina känslor och särskilt Vågen kan ha en tendens att vara känslosamma till det sinnessjukas gräns.

Folk födda i Lejonets tecken sägs ofta ha ledaregenskaper som gör dem lämpliga som chefer och vill gärna styra och ställa (ofta över andra).

Jag har märkt att när jag lärt känna människor och kollat deras tecken, att de förvånansvärt ofta stämmer in på beskrivningarna av dem. Det har gjort att jag kunnat dra vissa slutsatser om hur de kan förväntas vara och agera i olika livssituationer.

Hur väl stämmer du in på beskrivningen av ditt tecken?

• Svar på tråden Hur väl stämmer din personlighet in på beskrivningen av ditt stjärntecken?
  • Anonym (människor)

Människor är mer mångfacetterade än stjärntecken. Det är också så att man är olika i olika situationer och relationer Du har bara skrivit upp hälften av stjärntecknen men jag kan ärligt säga att jag stämmer in på dem allihop, trots att inget av de är mitt.

• Anonym (Steve)

Jag är född i guldhamstern och vi sägs vara kloka, förmögna och sexiga. Och gissa om det stämmer!

• Anonym (H)

Men det du skriver stämmer ju inte överens med vad de flesta skriver om stjärntecken på nätet :) skorpioner och stenbockar brukar ju t ex bli parade som en match, precis som fiskar och skorpionen.
    Nej min personlighet och stjärntecken stämmer inte överens med det du skrivit i din ts, däremot i annan fakta och böcker jag hittat skrivet. Men det är nog mycket slump och hur man identifierar sig. 

• Anonym (Astrologi)
    Anonym (människor) skrev 2023-10-21 17:13:23 följande:

Människor är mer mångfacetterade än stjärntecken. Det är också så att man är olika i olika situationer och relationer Du har bara skrivit upp hälften av stjärntecknen men jag kan ärligt säga att jag stämmer in på dem allihop, trots att inget av de är mitt.

Visst är människor mer mångfacetterade, men astrologin redogör för grundläggande personlighetsdrag hos de olika tecknen. Sedan kan människor under livets gång förändras och utvecklas på ett sätt som gör att de allt mindre stämmer in på beskrivningen av sina tecken.

Astrologin baseras ju egentligen på arketyper eller om man vill hårddra det stereotyper. Själv har jag kommit underfund med att även om en del strävar efter att vara så lite arketypiska eller stereotypa som möjligt, så hemfaller de ändå ofta åt sina grundläggande personlighetsdrag, eftersom det tenderar att vara deras sanna natur.

Människan är inte mer än människa och de egenskaper man fötts med eller utvecklat under barndomen och uppväxten har en tendens att vara kvar även i vuxen ålder, även om man på olika sätt försöker motarbeta eller förneka det.

• Anonym (människor)
    Anonym (Astrologi) skrev 2023-10-21 17:31:17 följande:
    Visst är människor mer mångfacetterade, men astrologin redogör för grundläggande personlighetsdrag hos de olika tecknen. Sedan kan människor under livets gång förändras och utvecklas på ett sätt som gör att de allt mindre stämmer in på beskrivningen av sina tecken.

Astrologin baseras ju egentligen på arketyper eller om man vill hårddra det stereotyper. Själv har jag kommit underfund med att även om en del strävar efter att vara så lite arketypiska eller stereotypa som möjligt, så hemfaller de ändå ofta åt sina grundläggande personlighetsdrag, eftersom det tenderar att vara deras sanna natur.

Människan är inte mer än människa och de egenskaper man fötts med eller utvecklat under barndomen och uppväxten har en tendens att vara kvar även i vuxen ålder, även om man på olika sätt försöker motarbeta eller förneka det.
    Hur förklarar du då att jag stämmer in på alla du skrivit upp trots att ingen av de är mitt stjärntecken?
  • Anonym (Astrologi)
    Anonym (H) skrev 2023-10-21 17:23:26 följande:

Men det du skriver stämmer ju inte överens med vad de flesta skriver om stjärntecken på nätet :) skorpioner och stenbockar brukar ju t ex bli parade som en match, precis som fiskar och skorpionen.
    Nej min personlighet och stjärntecken stämmer inte överens med det du skrivit i din ts, däremot i annan fakta och böcker jag hittat skrivet. Men det är nog mycket slump och hur man identifierar sig. 

Jag har sett att det kan se olika ut när det gäller vilka tecken som passar med varandra och inte på olika astrologi-sidor. Jag antar att de böcker du läst är Robert Hand:s "Planets in transit" och "Planets in youth", det sägs ju bland personer som praktiserar astrologi vara de mest utförliga och beskrivande böckerna inom området.

• Anonym (Astrologi)
    Anonym (människor) skrev 2023-10-21 17:34:39 följande:
    Hur förklarar du då att jag stämmer in på alla du skrivit upp trots att ingen av de är mitt stjärntecken?
    Det kan givetvis finnas gemensamma nämnare hos en del tecken. Det handlar mer om grundläggande personlighetsdrag, som att vara mer eller mindre social, mer eller mindre pragmatisk, mer eller mindre känslosam, att ha ledaregenskaper som en naturlig färdighet eller inte. Att vara mer eller mindre konstnärlig, musikalisk, eller ha känsla för det estetiska, vad som är vackert och stilfullt.

Du kan nog iallafall skriva under på att människor har olika färdigheter, tydliga egenskaper som skiljer dem från en del andra, och att dessa egenskaper och färdigheter på något sätt tycks vara "rotade" i dem.

• Aniiee

Pseudovetenskap i bästa fall, rent, cyniskt kvacksalveri i värsta.

Jag utmanar alla (som inte redan vet när jag är född) att gissa vilket stjärntecken som är mitt. Fråga alla frågor ni känner att ni behöver.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Astrologi)
    Aniiee skrev 2023-10-21 17:41:16 följande:

Pseudovetenskap i bästa fall, rent, cyniskt kvacksalveri i värsta.

Jag utmanar alla (som inte redan vet när jag är född) att gissa vilket stjärntecken som är mitt. Fråga alla frågor ni känner att ni behöver.

Våg eller Vattuman? Har inte läst så många av dina inlägg men jag gissar på dessa.

• Aniiee
    Anonym (Astrologi) skrev 2023-10-21 17:45:27 följande:
    Våg eller Vattuman? Har inte läst så många av dina inlägg men jag gissar på dessa.
    Tvärfel.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Lärare)

Jag tycker det stämmer hyfsat väl för mig. Charmig, ledartypen (mot min vilja iofs, men ändå haha), väldigt social och älskar att vara aktiv i samtal. Gillar vardagslyx, måste inte vara guld och juveler om man säger men det där lilla extra utan att vara extravagant. Jag är ekonomiskt lagd så det är säkert någon särskild planet i ett visst hus som påverkar det.

/Lejonet, om det behövde förtydligas

• Hjelm

Mitt stjärntecken stämmer så väl in att jag är som facit till det. Det blir mer och mer klockrent ju mer man läser om de olika indelningarna etc.
    Med det sagt tror jag inte alls på astrologi, utan ser det som en lustig slump.

• Anonym (Astrologi)
    Hjelm skrev 2023-10-21 18:05:43 följande:

Mitt stjärntecken stämmer så väl in att jag är som facit till det. Det blir mer och mer klockrent ju mer man läser om de olika indelningarna etc.
    Med det sagt tror jag inte alls på astrologi, utan ser det som en lustig slump.

Jag ser astrologi mest som en kul grej, inget jag tror "benhårt" på, även om  jag ofta förbryllas över hur ofta beskrivningarna av tecknen visat sig stämma in på folk jag känt och känner.

Det är rätt fascinerande.

• Anonym (Astrologi)
    Aniiee skrev 2023-10-21 17:47:39 följande:
    Tvärfel.
    Som sagt, jag har läst för lite av vad du skrivit för att kunna avgöra. Fiskarna?

Svar på tråden Hur väl stämmer din personlighet in på beskrivningen av ditt stjärntecken?