• Anonym (BETTY)

Tips extremt torr hud

Hej. Behöver hjälp. Någon som har tips mot extremt torr hud? Har alltid lidigt av det och det är så jobbigt att alltid ha stram hud. På vintern till och med sårig på tex händerna.

Men värst är ansiktet. Blir inte sårig där men känns som att huden är för liten nästan. Alltid stramt. Provar att smörja med det ena och det andra men det hjälper som mest för stunden. Det är inget som gör det bra på riktigt. Så fort man duschat och den feta krämen rinner av så är det stramt igen. Så det döljer ju bara för tillfället proboemet men "botat" inte den torra huden om ni förstår vad jag menar. 

Nån som har mirakeltips? Dricka olivolja varje dag? Mera vatten? Nån mirakelvitamin?

• Svar på tråden Tips extremt torr hud
  • Anonym (E)

o'keeffe's working hands och bodyshop hemp brukar få väldigt bra betyg, i ansiktet beror det på vad du testat?

• tacotruck

har du provat bepapthens serie sensicalm?jag har använt den när jag fått utbrott av eksem på vintern. Både duschkräm och sen hudkräm efteråt .
    nackdelen är att den är dyr men väldigt dryg! 
    Vad använder du när du duschar? Kanske behöver du någon mild och Återfuktande duschkräm 

https://www.kronansapotek.se/bepanthen-sensicontrol-kram/p/792381/?dfw_tracker=113979-792381&gbraid=0AAAAAD3bL_Qu9nizgAVKzAHLZ8zYQlCp5&gclid=EAIaIQobChMIjv2th6aJggMVgulRCh0YyQpTEAQYAyABEgL9o_D_BwE

https://www.apotekhjartat.se/produkt/bepanthen-sensicontrol-duschgel-oparf-400ml/?ab_version=B&gclid=EAIaIQobChMIjv2th6aJggMVgulRCh0YyQpTEAQYASABEgL3wfD_BwE

• Anonym (Bella)

Tvål och vatten är ofta de stora bovarna men samtidigt behövs det ju, så man får försöka hitta en balans där man håller sig tillräckligt ren utan att bli supertorr.

Duscholja istället för duschtvål. Byt ut dusch mot punkttvätt så ofta det går (tvättlappar av frotté funkar lika bra på vuxna som på bebisar). Böj huvudet framåt när du tvättar håret så att schampot inte rinner längs huden.

Och skaffa en luftfuktare hemma (och på jobbet om det är möjligt). För även om det inte är bra för huden att bli blöt så behövs det en lagom mängd fukt i luften. 

• MsM84

Jag kör duscholja och sen canoderm efter varje dusch. På kroppen. I ansiktet har la roche posay fukrkrämer som är bra. 

• Anonym (A)

Jag fick extremtorr hud i klimakteriet. Stram och kliig. Jobbigt att ha foundation.
    Det som hjälper mig är olja och en fetare kräm på. Fuktkrämer var inte till nån hjälp.
    För stunden kör jag med squalaneolja från The Ordinary och Kceutic från Dermaceutic i ansiktet.
    Min kropp är inte så torr att jag har några tips.

• Anonym (Abc)

Använd inte tvål om det inte behövs. 

Duscha inte varje dag.

Smörj in blöt kropp på de ställen där det behövs med babyolja.

• Anonym (Lilla My)
    tacotruck skrev 2023-10-22 11:08:11 följande:

har du provat bepapthens serie sensicalm?jag har använt den när jag fått utbrott av eksem på vintern. Både duschkräm och sen hudkräm efteråt .
    Vad använder du när du duschar? Kanske behöver du någon mild och Återfuktande duschkräm 

https://www.kronansapotek.se/bepanthen-sensicontrol-kram/p/792381/?dfw_tracker=113979-792381&gbraid=0AAAAAD3bL_Qu9nizgAVKzAHLZ8zYQlCp5&gclid=EAIaIQobChMIjv2th6aJggMVgulRCh0YyQpTEAQYAyABEgL9o_D_BwE

https://www.apotekhjartat.se/produkt/bepanthen-sensicontrol-duschgel-oparf-400ml/?ab_version=B&gclid=EAIaIQobChMIjv2th6aJggMVgulRCh0YyQpTEAQYASABEgL3wfD_BwE

Instämmer. Dessa produkter skyddar huden och gör den smidig. Både jag och en av mina pojkar lider av atopiskt eksem och väldigt torr hud. Vi använder dessa produkter men eftersom de är rätt så dyra varierar vi med vanlig dusch olja.

Tvål och vatten i ansiktet är ett no no.  
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (E) skrev 2023-10-22 10:44:12 följande:

o'keeffe's working hands och bodyshop hemp brukar få väldigt bra betyg, i ansiktet beror det på vad du testat?

Jag har alltid ansiktsolja i ansiktet under hudkräm men det hjälper inte. Jag kan till och med ha behapten i ansiktet och ändå känna mig torr. Men i regler brukar jag ha en fetare ansiktskräm från clarins
  • Anonym (BETTY)
    tacotruck skrev 2023-10-22 11:08:11 följande:

Har använt deras kräm ibland i ansiktet men till och med då känner jag mig stram under
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (Bella) skrev 2023-10-22 11:46:24 följande:

Tvål och vatten är ofta de stora bovarna men samtidigt behövs det ju, så man får försöka hitta en balans där man håller sig tillräckligt ren utan att bli supertorr.

Duscholja istället för duschtvål. Byt ut dusch mot punkttvätt så ofta det går (tvättlappar av frotté funkar lika bra på vuxna som på bebisar). Böj huvudet framåt när du tvättar håret så att schampot inte rinner längs huden.

Och skaffa en luftfuktare hemma (och på jobbet om det är möjligt). För även om det inte är bra för huden att bli blöt så behövs det en lagom mängd fukt i luften. 

Ja det är svårt att undvika dusch när man tränar mycket. Och ansiktet är det som är värst för mig och det vill jag tvätta dagligen pga det jag jobbar med samt pga smink.

Men kanske ska prova duscholja 
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-22 12:31:02 följande:

Använd inte tvål om det inte behövs. 

Duscha inte varje dag.

Smörj in blöt kropp på de ställen där det behövs med babyolja.

Svårt att inte duscha ofta när man tränar mycket
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-10-22 14:29:25 följande:
    Instämmer. Dessa produkter skyddar huden och gör den smidig. Både jag och en av mina pojkar lider av atopiskt eksem och väldigt torr hud. Vi använder dessa produkter men eftersom de är rätt så dyra varierar vi med vanlig dusch olja.

Tvål och vatten i ansiktet är ett no no.  
    Jag har inte tvål i ansiktet utan rengöring som är anpassad för ansiktet utan tvål. Men vatten har jag när jag tvättar ansiktet
  • cotlettis

Min son och man har samma sak. Med sonen fick vi stränga instruktioner från BVC om bad max en gång i veckan, utan tvål och bara med olja för det rengör. Så försök duscha/tvätta dig mer sällan och undvik tvål till max.

Insmörjning av hela kroppen varje dag med Miniderm Duo, viktigt att det är duo! I ansiktet har vi Locobase Repair varje dag.

På sommaren smörjer vi inte alls så mycket men nu på hösten kör vi varje dag igen. Det har blivit en rutin innan pyjamas. På vintern krävs det kanske både morgon och kväll.

Mina händer spricker också nu på hösten och jag snor alltid sonens Miniderm Duo och den är effektiv. 

• Anonym (allergiker deluxe)

Torr hud kan inte hjälpas av krämer mer än för stunden, orsaken ligger ofta i det man äter.

Läkare är i stort sett värdelösa på att utreda torr hud och eksem så jag fick själv komma fram till att det var E202 och E211 som orsakade min första stora omgång med eksem. Levde sen 20 år eksemfritt och med hud som inte behövde smörjas alls, möjligen lite olja från skafferiet på knogarna på vintern, innan sängdags.

Sen kom nästa hudsmäll- då var det veteallergi. Minsta minimala mängd spår av vete gav fruktansvärda eksem. När jag fått bort det värsta ur kosten och läkt huden återstod bara torrheten- dvs det som visar att huden inte riktigt gillar läget utan reagerar mot något, på låg nivå. Om jag äter naturligt glutenfritt, dvs NOLL gluten istället för glutenfritt (får innehålla 20 ppm gluten) så kan jag läka helt.

I samband med det blev jag också känslig mot sulfiter (tillsats i vin bland annat) och tillverkad citronsyra (E330). Den överkänsligheten har att göra med hur citronsyran tillverkas- citronsyran i citroner är inget problem.

Läkaren kan inte följa efter en i vardagen och se vad man äter, men den som vill upptäcka vad deras hud mår bra och dåligt av bör föra matdagbok, och ta bort så många tillsatsämnen som möjligt. Maten idag är inte helt naturlig då den har förändrats mycket under senaste 100 åren, men att undvika tillsatser ger god effekt för många som dras med hudbesvär.

En första åtgärd kan också vara att äta antihistamin i 1-2 veckor och se om man märker skillnad på huden och andra symptom man har. Om man gör det kan det vara någon allergisk reaktion i botten som höjer hudens irritationstillstånd och orsakar torrhet/rodnad/klåda/eksem, beroende på hur stark irritationen är.

Om man blir hjälpt av antihistamin kan det vara värt att slåss för en remiss och ett allmänt allergitest, för vidare funderingar.

• cotlettis

Kan också tillägga att om det är svårt att duscha mer sällan så kan du tvätta dig väldigt bra utan att duscha.

Jag brukar ta en liten handduk, blöta upp och ta babyolja på och tvätta av min son om han känns ofräsch t.ex i de privata delarna. Det blir som ett bad fast utan att torka ut hela kroppens hud. Det brukar bli väldigt mjukt och rent.

En vuxen skulle kunna ta en handduk och tvätta privata delar, armhålor och kanske där man känner man svettas mycket (bröst?). Så slipper armar, ben, mage bli uttorkade i onödan. 

Svar på tråden Tips extremt torr hud