Torr hud kan inte hjälpas av krämer mer än för stunden, orsaken ligger ofta i det man äter.
Läkare är i stort sett värdelösa på att utreda torr hud och eksem så jag fick själv komma fram till att det var E202 och E211 som orsakade min första stora omgång med eksem. Levde sen 20 år eksemfritt och med hud som inte behövde smörjas alls, möjligen lite olja från skafferiet på knogarna på vintern, innan sängdags.
Sen kom nästa hudsmäll- då var det veteallergi. Minsta minimala mängd spår av vete gav fruktansvärda eksem. När jag fått bort det värsta ur kosten och läkt huden återstod bara torrheten- dvs det som visar att huden inte riktigt gillar läget utan reagerar mot något, på låg nivå. Om jag äter naturligt glutenfritt, dvs NOLL gluten istället för glutenfritt (får innehålla 20 ppm gluten) så kan jag läka helt.
I samband med det blev jag också känslig mot sulfiter (tillsats i vin bland annat) och tillverkad citronsyra (E330). Den överkänsligheten har att göra med hur citronsyran tillverkas- citronsyran i citroner är inget problem.
Läkaren kan inte följa efter en i vardagen och se vad man äter, men den som vill upptäcka vad deras hud mår bra och dåligt av bör föra matdagbok, och ta bort så många tillsatsämnen som möjligt. Maten idag är inte helt naturlig då den har förändrats mycket under senaste 100 åren, men att undvika tillsatser ger god effekt för många som dras med hudbesvär.
En första åtgärd kan också vara att äta antihistamin i 1-2 veckor och se om man märker skillnad på huden och andra symptom man har. Om man gör det kan det vara någon allergisk reaktion i botten som höjer hudens irritationstillstånd och orsakar torrhet/rodnad/klåda/eksem, beroende på hur stark irritationen är.
Om man blir hjälpt av antihistamin kan det vara värt att slåss för en remiss och ett allmänt allergitest, för vidare funderingar.