Inlägg från: Anonym (BETTY) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BETTY)

Tips extremt torr hud

Hej. Behöver hjälp. Någon som har tips mot extremt torr hud? Har alltid lidigt av det och det är så jobbigt att alltid ha stram hud. På vintern till och med sårig på tex händerna.

Men värst är ansiktet. Blir inte sårig där men känns som att huden är för liten nästan. Alltid stramt. Provar att smörja med det ena och det andra men det hjälper som mest för stunden. Det är inget som gör det bra på riktigt. Så fort man duschat och den feta krämen rinner av så är det stramt igen. Så det döljer ju bara för tillfället proboemet men "botat" inte den torra huden om ni förstår vad jag menar. 

Nån som har mirakeltips? Dricka olivolja varje dag? Mera vatten? Nån mirakelvitamin?

• Svar på tråden Tips extremt torr hud
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (E) skrev 2023-10-22 10:44:12 följande:

o'keeffe's working hands och bodyshop hemp brukar få väldigt bra betyg, i ansiktet beror det på vad du testat?

Jag har alltid ansiktsolja i ansiktet under hudkräm men det hjälper inte. Jag kan till och med ha behapten i ansiktet och ändå känna mig torr. Men i regler brukar jag ha en fetare ansiktskräm från clarins
  • Anonym (BETTY)
    tacotruck skrev 2023-10-22 11:08:11 följande:

har du provat bepapthens serie sensicalm?jag har använt den när jag fått utbrott av eksem på vintern. Både duschkräm och sen hudkräm efteråt .
    nackdelen är att den är dyr men väldigt dryg! 
    Vad använder du när du duschar? Kanske behöver du någon mild och Återfuktande duschkräm 

https://www.kronansapotek.se/bepanthen-sensicontrol-kram/p/792381/?dfw_tracker=113979-792381&gbraid=0AAAAAD3bL_Qu9nizgAVKzAHLZ8zYQlCp5&gclid=EAIaIQobChMIjv2th6aJggMVgulRCh0YyQpTEAQYAyABEgL9o_D_BwE

https://www.apotekhjartat.se/produkt/bepanthen-sensicontrol-duschgel-oparf-400ml/?ab_version=B&gclid=EAIaIQobChMIjv2th6aJggMVgulRCh0YyQpTEAQYASABEgL3wfD_BwE

Har använt deras kräm ibland i ansiktet men till och med då känner jag mig stram under
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (Bella) skrev 2023-10-22 11:46:24 följande:

Tvål och vatten är ofta de stora bovarna men samtidigt behövs det ju, så man får försöka hitta en balans där man håller sig tillräckligt ren utan att bli supertorr.

Duscholja istället för duschtvål. Byt ut dusch mot punkttvätt så ofta det går (tvättlappar av frotté funkar lika bra på vuxna som på bebisar). Böj huvudet framåt när du tvättar håret så att schampot inte rinner längs huden.

Och skaffa en luftfuktare hemma (och på jobbet om det är möjligt). För även om det inte är bra för huden att bli blöt så behövs det en lagom mängd fukt i luften. 

Ja det är svårt att undvika dusch när man tränar mycket. Och ansiktet är det som är värst för mig och det vill jag tvätta dagligen pga det jag jobbar med samt pga smink.

Men kanske ska prova duscholja 
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-22 12:31:02 följande:

Använd inte tvål om det inte behövs. 

Duscha inte varje dag.

Smörj in blöt kropp på de ställen där det behövs med babyolja.

Svårt att inte duscha ofta när man tränar mycket
  • Anonym (BETTY)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-10-22 14:29:25 följande:
    Instämmer. Dessa produkter skyddar huden och gör den smidig. Både jag och en av mina pojkar lider av atopiskt eksem och väldigt torr hud. Vi använder dessa produkter men eftersom de är rätt så dyra varierar vi med vanlig dusch olja.

Tvål och vatten i ansiktet är ett no no.  
    Jag har inte tvål i ansiktet utan rengöring som är anpassad för ansiktet utan tvål. Men vatten har jag när jag tvättar ansiktet
Svar på tråden Tips extremt torr hud