• Anonym (Anonym)

Yoga_girl gör det som känns rätt för henne

Jag förstår verkligen inte varför tittarna blir så upprörda över yoga_girls uttalande om att föda barn hemma. Om det är något som fungerar för henne och hon känner sig trygg med det, vad är problemet då? Varför ska vi alla hålla oss till samma normer och regler när det kommer till förlossning? Varför inte respektera att varje individ har rätt att fatta sina egna beslut?

Att säga att hon försätter många kvinnors liv i fara är att ta det hela för långt. Förlossning är en personlig upplevelse och varje kvinna har rätt att välja den metod som passar bäst för henne och hennes barn. Det finns risker med både hemförlossningar och förlossningar på sjukhus, och det är upp till varje individ att göra en informerad och välgrundad beslut.

Så istället för att vara upprörda över att någon gör något annorlunda än vad vi är vana vid, låt oss vara öppna och acceptera att olika sätt att föda barn fungerar för olika människor. Låt oss sluta döma och istället stötta varandra i våra individuella val och beslut.

• Svar på tråden Yoga_girl gör det som känns rätt för henne
  • Anonym (D)

Nu har jag inte följt debatten just om yoga_girl. Men hur har hemmafödande tänkt sig med beredskapen om något går fel? Om fem personer ska föda samtidigt hemma och akutpersonal ska förflyttas hit och dit?
    Ett vägrundat beslut innefattar inte bara att man kan utgå från sig själv och sina preferenser, i det här fallet är det en sjukvårdsapparat som också ska stå stand-by.
    Jag säger inte att det är fel med hemmafödande, försöker bara förstå.

• Anonym (fråga barnet)

Det är snarare barnets rättigheter jag tänker på, att hon tar sig rätten att äventyra sitt barns liv och hälsa genom sina val. Men om man har åsikten att man äger sitt barn kanske det känns rätt. 

Jag tänker snarare att man som förälder ödmjukt fattar de beslut som man tror att barnet själv skulle välja om man hade kunnat fråga barnet 30 år gammalt t ex. Ett barn som föds med akuta behov kommer att må bäst på sjukhus. 

Om hon vill äventyra sin egen hälsa har jag ingen synpunkt på. Det är upp till henne. 

• Anonym (Spam igen)

Sara tycker till.

• Anonym (Pilateswoman)

Har ingen aning om vem Yoga girl är. 

Hur som helst tycker jag att det är med omtanke om barnet man väljer att föda på sjukhus. Om något händer vill man att hjälpen ska finnas nära. Får man barn lägger man sig själv åt sidan och sätter barnet främst. Jag har gjort saker som är obehagliga, äckliga, skrämmande mm för mina barns skull. Att de får det de behöver är det viktigaste. 

Yogaflickans omständigheter känner jag inte till, så det jag skriver är generellt, inte just om henne. 

• OlgaElvira

Du har helt rätt att Rachel Bråthen har full rött att göra sina egna val i livet. Den rätten har vi alla så länge inte mitt val skadar någon annan. Det problem som man kan se här är det faktum att hon har 2 miljoner följare på sitt konto. Hin har alltså ett stort inflytande. Med inflytande följer ansvar. Hennes val att inte gör några kontroller under graviditeten och att föda hemma är hennes eget val. Men hon påverkar andra. Detta är något som oror oss som vet att det är dessa kontroller och närheten till akutvård glr att vi idag har en extremt låg barnadödlighet. Men det kan snabbt förändras om Rachel Bråthens inställning sprids bland blivande mammor.

• Anonym (Pilateswoman)
    OlgaElvira skrev 2023-10-23 09:20:20 följande:

Du har helt rätt att Rachel Bråthen har full rött att göra sina egna val i livet. Den rätten har vi alla så länge inte mitt val skadar någon annan. Det problem som man kan se här är det faktum att hon har 2 miljoner följare på sitt konto. Hin har alltså ett stort inflytande. Med inflytande följer ansvar. Hennes val att inte gör några kontroller under graviditeten och att föda hemma är hennes eget val. Men hon påverkar andra. Detta är något som oror oss som vet att det är dessa kontroller och närheten till akutvård glr att vi idag har en extremt låg barnadödlighet. Men det kan snabbt förändras om Rachel Bråthens inställning sprids bland blivande mammor.

Inga kontroller? Det är ju faktiskt jättekorkat. :( 
    Vad anger hon för skäl till det? 
  • Anonym (35)

Visste inte vem det är men googlade. Hon är 35 år. Inte ens i den åldern så får man avgöra själv vad man vill göra.

• Anonym (Realist)

Problemet med att en känd person går ut med något officiellt i media är att det kan skapas en ny trend, i det här fallet att fler influeras och tänker tanken att föda hemma som Yoga girl.

Att föda hemma utan möjlighet till medicinsk utrustning och snabb läkarvård innebär stora och livsfarliga risker för både barnet och mamman. 

• Anonym (olagligt)

Jag håller inte med dig. Det borde vara olagligt att föda hemma om inte olyckliga omständigheter gör så att det blir så. Ni är okunniga. Jag hoppas en dag ni förstår bättre. 

• Anonym (Terese)
    Anonym (Realist) skrev 2023-10-23 13:40:13 följande:

Problemet med att en känd person går ut med något officiellt i media är att det kan skapas en ny trend, i det här fallet att fler influeras och tänker tanken att föda hemma som Yoga girl.

Att föda hemma utan möjlighet till medicinsk utrustning och snabb läkarvård innebär stora och livsfarliga risker för både barnet och mamman. 

Det är ju väldigt, väldigt vanligt att hemmafödslar går fel. Många föräldrar har mist sina barn genom att välja att föda hemma. Jag fattar ju att det känns trevligt och bekvämt, och det går ju ofta bra, men när det inte gör det går det riktigt illa. 

Jag är kluven. Nånstans tycker jag vän att vuxna människor får ta och göra sin egen research kring hur de vill föda barn, och får ta eget ansvar, men det känns också ansvarslöst att promota nåt som hemmafödslar på sociala medier.

Svar på tråden Yoga_girl gör det som känns rätt för henne