• Anonym (Kärleksproblem)

Min bästa killkompis är kär i mig, vad ska jag göra?

Min bästa killkompis har erkänt att han har känslor för mig.

Jag är redan i ett förhållande som jag trivs mycket bra (även om det självklart varit upp och ned gångar.) Jag sa till min vän att han betyder mycket för mig men att jag bara vill fortsätta vara vänner, att platonisk vänskap också är fint och värdefullt. Han sa att han inte tror att det kommer kunna vara riktig vänskap från han sida men att han ändå uppskattar vad som än blir. 

Jag har inte sagt till pojkvännen att vännen deklarerat sin kärlek för mig, men han vet att vi är goda vänner och är helt fine med vår relation i övrigt (Ingen av oss är speciellt svartsjuk.) 

Hur ska jag göra, vad ska jag säga? Den här vänskapen är viktig för mig och jag skulle väldigt gärna kunna bibehålla en vänskaplig relation med honom, men är det oetiskt och taskigt mot dem båda? 

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Min bästa killkompis är kär i mig, vad ska jag göra?
  • Anonym (Erfaren_man)

För det första så borde du ha insett redan från början att killkompisen ville mer. Så är det nästan alltid. Det är ovanligt att killar är nära vänner med tjejer som de inte är intresserade av på något vis. 

För det andra så vore det väldigt fel mot din pojkvän att fortsätta umgås med killkompisen nu när du vet att han vill mer. 

• Fiona M

Var snäll mot honom och bryt.
    Fortsätter ni umgås kommer du föda ditt ego av att känna dig eftertraktad, och han kommer tolka varje smula som uppmuntran.
    Ni kan inte vara vänner nu.

• Tecum

Jag tror inte du behöver göra så mycket, nu när han "kommit ut" men fått nobben blir det bara jobbigt för honom att umgås med någon han är olyckligt kär i. Så er kontakt kommer att tyna bort eller gå ner till en nivå där ni bara umgås tillsammans med andra vänner. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Skulle han mot förmodan lägga an på dig måste du givetvis bryta.

Säg inget till pojkvännen, detta är helt ditt ansvar och lägg inte det på någon annan! Det riskerar att skapa hjärnspöken och misstänksamhet hos honom.

• Anonym (jury)

För det första skall du sluta med hyckleriet att låtsas att du inte visste att killkompisen var förälskad i/tänd på  dig. Det gäller ju för 99% av alla killkompisar som uppvaktar upptagna kvinnor, så varför låtsas något annat som om att just han skulle vara ett undantag?

För det andra skall du sluta låtsas som om att det nu efter hans kärleksförklaring skulle finnas någon möjlighet att gå tillbaka till hyckleriet omkring er platoniska vänskap bara genom att säga några ord till honom du vill samtidigt som du håller kärleksdramat hemligt för din ordinarie.

Du får helt enkelt skärpa dig och avsluta något som du säkert varit medveten om borde ha avslutats långt innan. Både för din killkompis och din ordinarie.

• Anonym (Uffe)

Ha sex med honom. Det är han värd efter att han lekt stöttande, inlyssnande vän och hjälpt dig med en massa saker.

• Anonym (Hanna)

Alltså, det som är schysstast i den här situationen är ju att låts kompisen gå vidare. Ta avstånd från varandra ett tag, låt honom acceptera att det inte kommer bli nåt, låta känslorna dö ut och så småningom kanske hitta sig någon ny. Varför ska ni fortsätta vara bästaste bästisar när du har en kille och kompisen är förälskad? Känns ju inte schysst mot någon.

• Anonym (Kärleksproblem)

Varför skulle det vara en naturlag att tjejer och killar inte kan vara vänner? Tycker det är ett konstigt och sexistiskt argument, och känns i övrigt rätt uppblåst att gå runt och tro att alla vill ha en.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kärleksproblem) skrev 2023-10-23 21:56:24 följande:

Varför skulle det vara en naturlag att tjejer och killar inte kan vara vänner? Tycker det är ett konstigt och sexistiskt argument, och känns i övrigt rätt uppblåst att gå runt och tro att alla vill ha en.

Absolut kan killar och tjejer bara vara vänner, men nu är ju din killkompis tydligen kär i dig. Då måste man ta ett steg tillbaka och ge honom en chans att komma över dig.
  • Anonym (Dumt)

Olämpligt av din kompis att berätta om sina känslor när han vet att du har en pojkvän. Han försätter dig i en knepig och obekväm sits här och borde ha förstått bättre tycker jag.

Är historien verkligen sann så vore det kanske bättre att han höll sig på avstånd tills känslorna för dig svalnat. Hade själv blivit enormt stressad om en killkompis kommit med såna bekännelser. särskilt också som han vet att du har en partner. Dumt som sagt och egotrippat av honom.

Sen är det också bara rena dumheter att vuxna män och kvinnor inte skulle kunna umgås på ett platoniskt och vänskapligt plan utan dolda avsikter.

Det är inte kvinnor som gör fel i att anta detta utan snarare de män som tror att de kan nästla sig in i en kvinnas liv genom att låtsas vara hennes vän. Dåligt och bedrägligt beteende det.

Svar på tråden Min bästa killkompis är kär i mig, vad ska jag göra?