• Anonym (De)

Hur har man en dejt?

Det kan se olika ut. Det får du komma överens med den du dejtar, vad ni ska göra. Flera dejter skedde hemma hos nån av oss. Vi åt lite, kollade film, satt och pratade. Andra dejter var på kafé, sen var det promenaddejter. Vad man inte ska göra? Jag har aldrig varit för på, aldrig gjort närmanden. Vissa kvinnor gillar det, andra vill att mannen ska våga ta för sig.
    Man känner nog av om det finns kemi mellan er. Om du vill träffa henne igen så kan du säga det redan när skiljs åt, eller nästa gång ni hörs.

• Anonym (De)
    Anonym (Ny) skrev 2023-10-25 17:22:01 följande:
    Tack för svar och för att du delade med dig av egna erfarenheter.
    Varsågod Glad Hoppas att det går bra, man ska nog inte övertänka sånt där (lättare sagt än gjort)
    Ni ska ju försöka lära känna varann och se om det finns nåt där, ha kul.
  • Anonym (De)
    Anonym (Ny) skrev 2023-10-25 18:50:37 följande:
    Vågar inte skriva ut min ålder men jag är i sammanhanget pinsamt gammal. Har haft stora problem med mig själv i unga år som jag långsamt lyckats få bukt med och har jobbat med mig själv i flera år för att försöka bli bättre socialt så därför har jag fortfarande noll koll på sånt som rör dejtande. Men nu har jag för första gången fångat någons intresse så pass att vi skrivit ett tag. Det är lite min bakgrund.

Tack för tips men vet inte om jag vågar ge en kram första gången . Är det förväntat? Om hon tar initiativ till kram besvarar jag den förstås. Samma sak med fysisk kontakt.
    Men annars var det bra tips och synpunkter.
    Ge en kram om du känner för det, finns inga rätt eller fel där. Hon kan lika gärna ge dig en kram.
  • Anonym (De)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-10-25 20:03:43 följande:
    Glöm det, killen tar initiativet.

Enkelt. Bara att prova. Behöver ju inte brotta ner henne. Prova att ge en kram och se hur hon reagerar. Samma sak med puss, kyss, smek, och rulla runt i hö-halmen. Till och med sex går att pröva med.
    Ja, jag brukade ge dom en kram när vi skulle skiljas åt. Jag sa bara "måste ge dig en kram"
    Och så blev det en hejdå-kram. Tror inte man måste läsa in för mycket i det.
  • Anonym (De)
    FillippaFL skrev 2023-10-25 20:31:01 följande:

Håller med någon som skrev ovan. Tycker ABSOLUT att du ska börja med ett stort leende och en liten kram. Vilken fin början på en dejt! Jag hade blivit jätteglad och tänkt att du var glad att se mig. Kan bara gå bra därifrån. Att inte krama personen från start skulle nog dra ner dejten rejält för mig faktiskt.

Jag har nog aldrig gett en dejt en kram i början, utan bara när vi skulle säga hejdå. Jag är för försiktig av mig men vill ändå visa att jag uppskattade att vi träffats.
  • Anonym (De)
    FillippaFL skrev 2023-10-25 21:36:26 följande:
    Jag tycker att en kram som start lyfter dejten oerhört. Kram efter är också trevligt förstås, om dejten gått bra. Men en bra start är viktigt för mig.
    Ja, så gör jag i alla fall. Så det hänger på honom om det blir en kram i början av dejten?
  • Anonym (De)
    FillippaFL skrev 2023-10-25 21:45:02 följande:
    Jag tror att TS har mycket att vinna på att starta med en kram.
    Varför ska han göra det? Kan inte hon göra det? Många män vill nog inte verka för påflugna med sån kroppskontakt det första man gör.
  • Anonym (De)
    FillippaFL skrev 2023-10-25 21:54:17 följande:
    TS frågar ju om tips om hur han ska göra och mitt tips är att börja med ett stort leende och en kram. Om hon hade startat tråden hade jag gett samma råd, men nu riktar jag mig mot TS. Att ge en liten kram till någon som gillar honom så pass att hon vill gå på dejt med honom är inte påfluget.
    Jag skulle inte våga i alla fall. Svårt att veta om kvinnan man träffar skulle tycka det var påfluget eller inte.
  • Anonym (De)
    FillippaFL skrev 2023-10-25 22:04:56 följande:
    Ja, alla gör självklart som de själva vill. Solig
    Ja, klickar man så klickar man. Även om man inte är perfekt och inte gör allt "korrekt"
  • Anonym (De)
    Mandel skrev 2023-10-26 08:19:24 följande:
    Idag är kramar mycket vanligare bland vänner, släktingar, familj och även ibland bland kollegor om man ses utanför arbetet.

Så har man skrivit ett tag med varandra och bestämt en dejt så är en "hejkram" inget konstigt.
    En kort enkel kram ihop med ett hej, trevligt att ses.

En första dejt med en fick jag till och med en puss på munnen när han sa hej. Blev paff, men han finns kvar som vän i mitt liv drygt 4 år senare.
    Ni som tycker att mannen ska ta initiativ till en kram är kvinnor. Så det är lätt för er att säga. Det är inte ni som riskerar att framstå som alltför påflugna och desperata.
  • Anonym (De)
    Anonym (De) skrev 2023-10-26 08:23:22 följande:
    Ni som tycker att mannen ska ta initiativ till en kram är kvinnor. Så det är lätt för er att säga. Det är inte ni som riskerar att framstå som alltför påflugna och desperata.
    Senaste dejten var med en 25 år yngre tjej. Jag tog det väldigt lugnt. Det blev en kortkram sista gången vi sågs, på hennes initiativ.
    Flera tyckte att jag skulle ha försökt att ligga med henne, hon också.
  • Anonym (De)
    Mandel skrev 2023-10-26 08:32:56 följande:
    Om nu de flesta kvinnor i denna tråd skriver att de gärna vill ha en liten snabb hej-kram, varför skulle vi då tycka att ni är påflugna och desperata?
    Är väl en jäkla skillnad på en kort snabb hej-kram mot att hålla om och krama hårt, smeka utmed ryggen och avsluta med att klämma oss på rumpan...
    Det sistnämnda är desperat och för påfluget.

Nu har väl på de flesta dejter jag varit på varit mer ett gemensamt beslut at ge en hejkram eftersom båda möts i kramen eller hur jag ska säga det.
    Båda har lett stort, sagt hej och fällt ut armarna för att bjuda in till en kram.
    Inte så att någon av oss stått med armarna ned utmed kroppen och tittat ned i backen och sagt hej...
    Det finns fler kvinnor än ni som är i denna tråden. Hur ska jag kunna veta vad kvinnan jag träffar känner? Hon kanske inte alls är pigg på kroppskontakt direkt när man ses första gången.
    Flera dejter jag träffat så stod vi båda så med armarna utmed kroppen, och sa hej
    Det var första gången vi sågs irl, så det kunde vara lite stelt, vi var avvaktande, hade inte känt av stämningen mellan oss direkt. 
  • Anonym (De)
    Mandel skrev 2023-10-26 08:32:56 följande:
    Är väl en jäkla skillnad på en kort snabb hej-kram mot att hålla om och krama hårt, smeka utmed ryggen och avsluta med att klämma oss på rumpan...
    Det sistnämnda är desperat och för påfluget.
    Är det vanligt att män gör så på första dejten?
    Är det så du tror att män tänker att en kram ser ut med kvinnan på första dejten?
  • Anonym (De)
    Anonym (De) skrev 2023-10-26 08:23:22 följande:
    Det är väl typiskt könsrollerna. Kvinnan vill känna sig uppvaktad och åtråvärd, mannen ska ta initiativ, visa vad han vill. Han måste ha lite mod. Det är bättre, än att hon riskerar att göra bort sig och verka påflugen. Om det visar sig att han inte uppskattar att kramas, så känner hon sig avvisad. Bättre att hon avvisar honom.
  • Anonym (De)
    Anonym (Mini) skrev 2023-10-26 08:51:06 följande:

Alla dejter jag har varit på inleds med en kort kram. Det är normalt beteende människor emellan, allt annat ser jag som skumt. Kramen initieras av båda, som att säga hej. 

Då har jag varit på flera dejter där vi båda var onormala och skumma.
  • Anonym (De)

Man ser skillnad när kvinnor ger en man råd. Då är det "såhär SKA du göra".

Svar på tråden Hur har man en dejt?