• Anonym (Undrar)

Får man spela in samtal med sin chef?

Och om man får det, behöver man hymla med det? 

Vill kunna lägga upp telefonen o säga; säg vad du vill men jag tänker spela in vårat samtal. 

För skulle chefen kasta sönder mobilen eller kräva att man öppnat upp så denna kan radera det så borde det väl gå under egen mäktigt förfarande alt skadegörelse på egendom? 

• Svar på tråden Får man spela in samtal med sin chef?
  • Anonym (jury)

Är inte olagligt eftersom du själv deltar i samtalet, men inte så konstruktivt om inte chefen själv tycker det är en bra ide. 

Att spela in utan dennes vetskap är meningslöst eftersom du inte kan använda det inspelade materialet till något förnuftigt.

Att be om dennes accept innan skapar antagligen riktigt dålig stämning från början och du blir tvungen att låta bli om denne avvisar din begäran eftersom denne fortfarande är din chef och kan sätta sina egna regler omkring vad som är lämpligt oavsett vad som formellt sett är lagligt eller inte.

• Anonym (..)

Man får spela in om man själv deltar oh det behöver inte vara öppet heller. Man får spela in utan att den andra vet, om man nu skulle välja det. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (jury) skrev 2023-10-25 17:42:47 följande:

Är inte olagligt eftersom du själv deltar i samtalet, men inte så konstruktivt om inte chefen själv tycker det är en bra ide. 

Att spela in utan dennes vetskap är meningslöst eftersom du inte kan använda det inspelade materialet till något förnuftigt.

Att be om dennes accept innan skapar antagligen riktigt dålig stämning från början och du blir tvungen att låta bli om denne avvisar din begäran eftersom denne fortfarande är din chef och kan sätta sina egna regler omkring vad som är lämpligt oavsett vad som formellt sett är lagligt eller inte.

"Att spela in utan dennes vetskap är meningslöst då du ändå inte kan använda det inspelade till något förnuftigt".

Är det så? 

Så om det skulle förekomma hot osv så skulle jag inte kunna använda mig utav det? Ex hot om att få sparken om jag inte skriver på något jag inte är skyldig till o därmed inte kan skriva på ? Kan jag inte använda mig utav det inspelade vid antingen en polisanmälan eller i det mest realistiska scenariot i samtal med facket? 

I ditt sista stycke så låter det som att chefens ord står över lagen? Frågan var i grunden menad som, är det lagligt eller inte, att spela in?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-10-25 18:55:02 följande:
    "Att spela in utan dennes vetskap är meningslöst då du ändå inte kan använda det inspelade till något förnuftigt".

Är det så? 

Så om det skulle förekomma hot osv så skulle jag inte kunna använda mig utav det? Ex hot om att få sparken om jag inte skriver på något jag inte är skyldig till o därmed inte kan skriva på ? Kan jag inte använda mig utav det inspelade vid antingen en polisanmälan eller i det mest realistiska scenariot i samtal med facket? 

I ditt sista stycke så låter det som att chefens ord står över lagen? Frågan var i grunden menad som, är det lagligt eller inte, att spela in?
    Ta med dig facket
  • Anonym (jury)

Fråga 1. Bara i ett tänkt scenario där inspelningen bevisar något kriminellt, som du vill göra en polisanmälan omkring. Hot om avsked pga. någon konflikt på arbetsplatsen är inte det. 

Fråga 2. Chefens ord står över lagen genom att denne kan förbjuda saker som inte är straffbara i någon lagstiftning. Gå i shorts till exempel. 

Fråga 3. Det är inte olagligt att spela in ett samtal om du själv deltar i det. 

Om du vill att facket skall medverka bör du ha en representant med på mötet, inte komma med en hemlig inspelning efteråt som lika gärna kan tolkas till din nackdel.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (jury) skrev 2023-10-25 19:34:18 följande:
    Fråga 1. Bara i ett tänkt scenario där inspelningen bevisar något kriminellt, som du vill göra en polisanmälan omkring. Hot om avsked pga. någon konflikt på arbetsplatsen är inte det. 

Fråga 2. Chefens ord står över lagen genom att denne kan förbjuda saker som inte är straffbara i någon lagstiftning. Gå i shorts till exempel. 

Fråga 3. Det är inte olagligt att spela in ett samtal om du själv deltar i det. 

Om du vill att facket skall medverka bör du ha en representant med på mötet, inte komma med en hemlig inspelning efteråt som lika gärna kan tolkas till din nackdel.
    1. Självklart går det inte polisanmäla hot om uppsägning. Då jag skrev "det mest realistiska scenariot ex i samtal med facket" så trodde jag att man kunde förstå att förhoppningen är att det inte går längre än så. 

Men visst jag kanske skrev det lite luddigt. 

2. Jag tror inte man kan se det som att chefens ord står över lagen direkt då lagen oftast träder i kraft för att förhindra skador, olyckor eller annan brottslighet. 

Att chefen kan komma med små bagatell artade krav kan inte ses som att chefens ord står över lagen då det fortfarande fyller bredden av att lagen måste träda i kraft. 
    (Gissar på att du själv är chef o att det ev har stigit dig lite grann i huvudet? 

3. Tack för svaret som jag eftersökte.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-10-26 04:38:55 följande:
    Att chefen kan komma med små bagatell artade krav kan inte ses som att chefens ord står över lagen då det fortfarande INTE* fyller bredden av att lagen måste träda i kraft. 
    (Gissar på att du själv är chef o att det ev har stigit dig lite grann i huvudet?)*
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (jury) skrev 2023-10-25 19:34:18 följande:
    Bästa rådet.

Om man misstänker att någon kommer säga något värt att spela in så är det 100 gånger bättre att ha vittnen.

Finns det en fungerande facklig organisation på arbetsplatsen så fungerar det utmärkt att ta med någon därifrån in på samtal som man befarar kommer vara otrevliga.

Mina egna erfarenheter av att vara facklig förtroendeman är att om bara chefen eller arbetsledaren har minsta lilla som fungerar korrekt innanför pannbenet så uppvisar de alltid ett korrekt och sakligt beteende vid samtal där någon från facket närvarar.
    De har ofta lärt sig den härda vägen vad som händer när man som chef eller arbetsledare kliver över gränsen för vad som är ok. Om det finns en fungerande facklig organisation på arbetsplatsen som ser till att det kostar att göra fel.
  • Agda90

Är det så? 

Nope, det kan användas!
    Min mamma spelade in sin chef. Det slutade med att mamma fick ett avgångsvederlag som motsvarade 9 månadslöner tack vare inspelningen.
  • Elis73

Frågan är väl vad du har för syfte med att spela in. 

- Har du en hotfull eller kriminell chef som du vill säkra bevis mot, för att sedan anmäla och avsluta din anställning = spela in.

- Vill du lösa problem och arbeta kvar = spela inte in. Kan du inte lösa problemen själv så är det bra idé att blanda in facket.

Ruggigt obehagligt att bli inspelad i hemlighet. Jag skulle ta riktigt illa upp om någon hade med sig en dold mikrofon på ett möte. Särskilt om det bara rörde sig om "normala" konflikter som kan uppstå på en arbetsplats. 

• Anonym (JB)

Såvitt jag vet, ja. Det har jag gjort en gång. 

Svar på tråden Får man spela in samtal med sin chef?