Anonym (jury) skrev 2023-10-25 19:34:18 följande:
Fråga 1. Bara i ett tänkt scenario där inspelningen bevisar något kriminellt, som du vill göra en polisanmälan omkring. Hot om avsked pga. någon konflikt på arbetsplatsen är inte det.
Fråga 2. Chefens ord står över lagen genom att denne kan förbjuda saker som inte är straffbara i någon lagstiftning. Gå i shorts till exempel.
Fråga 3. Det är inte olagligt att spela in ett samtal om du själv deltar i det.
Om du vill att facket skall medverka bör du ha en representant med på mötet, inte komma med en hemlig inspelning efteråt som lika gärna kan tolkas till din nackdel.
1. Självklart går det inte polisanmäla hot om uppsägning. Då jag skrev "det mest realistiska scenariot ex i samtal med facket" så trodde jag att man kunde förstå att förhoppningen är att det inte går längre än så.
Men visst jag kanske skrev det lite luddigt.
2. Jag tror inte man kan se det som att chefens ord står över lagen direkt då lagen oftast träder i kraft för att förhindra skador, olyckor eller annan brottslighet.
Att chefen kan komma med små bagatell artade krav kan inte ses som att chefens ord står över lagen då det fortfarande fyller bredden av att lagen måste träda i kraft.
(Gissar på att du själv är chef o att det ev har stigit dig lite grann i huvudet?
3. Tack för svaret som jag eftersökte.