• Anonym (GS)

Hur hantera en person med paranoida tankar?

Hej! Jag har varit med om en obehaglig händelse. Vill berätta lite kort och be er om en feedback. Vad handlar personens beteende om och hur bör man hantera det på ett korrekt sätt? För ca 2,5 sedan har min nära väninna som jag känt i flera år har sagt upp vänskap med mig utan någon vettig anledning. Hon har inbillat sig att jag är avundsjuk på henne, att jag har en ?dåligt öga? och att min dåliga energi gör att hon inte lyckas ordna sitt privata liv. Hon har alltid varit misstänksam mot andra människor och pratar mycket om att andra är avundsjuka på henne  osv men jag trodde att det är hennes personlighet. Så blev det med mig också. Hon har hittat på något och har bestämt sig att inte umgås med mig mer. Jag blev så klart mycket ledsen men försökt släppa det och gå vidare. Har också haft mycket på den privata planen och har inte orkat att bry mig. Det har gått 2.5 år sedan dess och vi har inte haft någon kontakt. Häromdagen ringer min telefon och jag känner igen hennes nummer. Jag svarar i telefonen. Det som jag fick höra är verkligen lite utöver gränser. Jag trodde att hon ringde för att hon har saknat mig eller ville prata men så var det inte. Hon har direkt börjat anklaga mig för helt vansinniga saker. Hon sa: jag vet att det är du som har förstört alla däck på min bil, det är ingen annan. Som skulle kunna göra sånt. Jag har kamera och filmat och kommer anmäla dig till polisen. Jag vet att du har gjort samma sak för 2 år sedan för att du är arg på mig att jag har sagt upp vänskap med dig. Snälla sluta göra så mot mig, bara släpp det och gå vidare med ditt liv?. Jag blev helt chockad. Hon har på riktigt inbillat sig att det var jag som har förstört hennes däck. Jag visste inte vad jag skulle svara. Började försvara mig pga chocktillstånd men det är fel, jag borde inte förklara något alls. Efter det här samtalet har jag inte mått bra och jag känner mig inte trygg. Det kändes som att hon har inbillat sig något och tror verkligen på det, det gick inte att argumentera eller förklara. Vad handlar detta om? Hur ska jag agera på ett korrekt sätt? Hon har också sagt att någon har förstört hennes däck för 2 år sedan, och hon misstänkte att det var jag. Då åkte hon med sin bekant och kollade på min bil (hon vet var jag bor) och såg att det var samma vita fläckar på min bil som på hennes och därför har hon förstått att det var jag som förstörde hennes däck, alltså helt vansinnigt och jag upplevde det nästan som vanföreställning. Hon har ingen diagnos, men misstänker att det handlar om någon personlighetsstörning.

• Svar på tråden Hur hantera en person med paranoida tankar?
  • Anonym (ööö)

Har hon film så är det sju väldigt enkelt att utesluta dig. Men jag antar hon inte har film, hon verkar sjuk. 

Har personen barn? För i så fall ska du göra en orosanmälan för om en förälder är sjuklig i psykos eller liknande, så måste barnen stöttas.

• Anonym (Jotis)

Men om hon har kamera och har filmat så ser hon väl att det inte är du?

• Anonym (Granbarr)

Det enda du kan göra och det enda du ska göra är att hålla dig borta från denna person.  Blockera henne överallt så hon inte kan ta kontakt med dig.  Skulle hon mot förmodan dyka upp på något sätt i nåt kontaktförsök så bara lägg på/avsluta utan ett ord. Om möjligt ring polis eller 112 och begär psykakuten om det händer något du inte kan hantera. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Jotis) skrev 2023-10-25 17:56:05 följande:

Men om hon har kamera och har filmat så ser hon väl att det inte är du?

Har hon vanföreställningar kommer hennes hjärna tro att det är precis vem som helst ifrån Gustav Wasa till Putin oavsett vad någon annan påpekar. 
  • Lönnsirap

Personligen hade jag kontaktat såväl polis som sjukvård. För att någon faktiskt tror att du är en gärningsperson säger en hel del om vilken av att faktiskt själv ge sig tillkänna.

Lider din bekant/vän av vanföreställningar är det ju viktigt att samhället noterar detta. För såväl vården som polisen behöver ju veta att du fått denna information.

• Anonym (GS)
    Lönnsirap skrev 2023-10-25 18:04:07 följande:

Personligen hade jag kontaktat såväl polis som sjukvård. För att någon faktiskt tror att du är en gärningsperson säger en hel del om vilken av att faktiskt själv ge sig tillkänna.

Lider din bekant/vän av vanföreställningar är det ju viktigt att samhället noterar detta. För såväl vården som polisen behöver ju veta att du fått denna information.

Ja, jag tänkte samma sak. Om hon tänker så dåligt om andra då betyder det att hon själv skulle kunna tänkta sig göra något dumt. Jag får en riktig obehaglig känsla. funderar på att göra orosanmälan men är orolig vad hennes reaktion blir. Hon kanske kommer göra något dumt mot mig.
  • Anonym (GS)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-10-25 17:58:43 följande:

Det enda du kan göra och det enda du ska göra är att hålla dig borta från denna person.  Blockera henne överallt så hon inte kan ta kontakt med dig.  Skulle hon mot förmodan dyka upp på något sätt i nåt kontaktförsök så bara lägg på/avsluta utan ett ord. Om möjligt ring polis eller 112 och begär psykakuten om det händer något du inte kan hantera. 

Ja, det är väl den enda man kan göra. Jag orkar inte med negativitet och dålig energi. Är fortfarande chockad, jag trodde aldrig att det kan gå så långt
  • Anonym (GS)
    Anonym (ööö) skrev 2023-10-25 17:54:27 följande:

Har hon film så är det sju väldigt enkelt att utesluta dig. Men jag antar hon inte har film, hon verkar sjuk. 

Har personen barn? För i så fall ska du göra en orosanmälan för om en förälder är sjuklig i psykos eller liknande, så måste barnen stöttas.

När hon har lagt på luren så har jag kommit på att jag kunde säga så här till henne, att hon har ju enligt henne allt på film så varför kontaktar hon mig överhuvudtaget. Men i den stunden när vi pratade så kunde jag inte tänka klart pga chocktillstånd så har börjat förklara och säga att det var inte jag. Ja, hon har barn i skolåldern och jag är så klart orolig. Men vet inte om jag vågar göra orosanmälan, orolig för hennes reaktion
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (GS) skrev 2023-10-25 18:53:07 följande:
    När hon har lagt på luren så har jag kommit på att jag kunde säga så här till henne, att hon har ju enligt henne allt på film så varför kontaktar hon mig överhuvudtaget. Men i den stunden när vi pratade så kunde jag inte tänka klart pga chocktillstånd så har börjat förklara och säga att det var inte jag. Ja, hon har barn i skolåldern och jag är så klart orolig. Men vet inte om jag vågar göra orosanmälan, orolig för hennes reaktion
    Anmälan kan göras anonym . Du har rätt till anonymitet 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-10-25 19:19:48 följande:
    Anmälan kan göras anonym . Du har rätt till anonymitet 
    Jag ska fundera på det. Känns bara jobbigt alltihopa detta
  • Anonym (L)
    Anonym (ööö) skrev 2023-10-25 17:54:27 följande:

Hur kan du ge sådana råd endast utifrån det ts nämner? Helt vansinnigt.
    Det finns inga belägg för en orosanmälan enbart pga det som ts nämnt och du har ingen aning om det rör sig om en psykos eller bara lite paranoia eller om det faktiskt fanns skäl att misstänka ts. 
  • Anonym (L)
    Anonym (GS) skrev 2023-10-25 19:22:59 följande:
    Jag ska fundera på det. Känns bara jobbigt alltihopa detta
    Man gör inte en orosanmälan pga det du skrivit om henne i ts. Det hade varit en sak om du visste att hon hade en psykos men du skriver ju att du inte vet. Blocka henne så slipper du idioten, case closed
  • Anonym (On point)

Du varken kan eller ska hantera hennes vanföreställningar. Om du känner hennes familj skulle jag råda dig att ta kontakt med dem och berätta så de kan ta tag i problemet. 

• Anonym (-)
    Anonym (L) skrev 2023-10-25 20:19:52 följande:
    Hur kan du ge sådana råd endast utifrån det ts nämner? Helt vansinnigt.
    Det finns inga belägg för en orosanmälan enbart pga det som ts nämnt och du har ingen aning om det rör sig om en psykos eller bara lite paranoia eller om det faktiskt fanns skäl att misstänka ts. 
    Man behöver inga belägg för en orosanmälan. En sådan gör man för att man känner oro för barn. Man måste inte ha bevis eller utreda hur det ligger till, utan det är upp till soc att utreda om något ska göras och i så fall på vilka grunder.
  • Anonym (Dotter)

Det låter som en psykos. Psykotiska personer är ytterst sällan farliga för andra, det är din väninna som är rädd, förvirrad och förtvivlad det är hon som lider mest. Det är en enorm skillnad på att säga konstiga saker i telefon och att ge sig på någon fysiskt. Jag tycker du ska kontakta det mobila psykiatriska teamet där hon bor och informera dem om läget. Vill du inte ha någon kontakt med henne så blockera henne överallt. Läs också på om psykoser, hade det hänt mig hade jag blivit orolig för min väninna. Min mamma är paranoid schizofren och jag har en kollega med den diagnosen också. 

• Anonym (Svårt)

Svaret är att det kan man inte. Du kan aldrig vinna mot de paranoida tankarna. Om du känner familjen så kontakta dom, annars är nog det bästa att backa. De allra flesta psykotiska personer är helt ofarliga och har (ofta i alla fall) låg exekutiv förmåga. Som någon skrev är det nog hon själv som lider mest med rädsla och osäkerhet. Möjligen lider hennes make då han kanske drar hela lasset med hem och familj själv.

Svar på tråden Hur hantera en person med paranoida tankar?