Hur hantera en person med paranoida tankar?
Hej! Jag har varit med om en obehaglig händelse. Vill berätta lite kort och be er om en feedback. Vad handlar personens beteende om och hur bör man hantera det på ett korrekt sätt? För ca 2,5 sedan har min nära väninna som jag känt i flera år har sagt upp vänskap med mig utan någon vettig anledning. Hon har inbillat sig att jag är avundsjuk på henne, att jag har en ?dåligt öga? och att min dåliga energi gör att hon inte lyckas ordna sitt privata liv. Hon har alltid varit misstänksam mot andra människor och pratar mycket om att andra är avundsjuka på henne osv men jag trodde att det är hennes personlighet. Så blev det med mig också. Hon har hittat på något och har bestämt sig att inte umgås med mig mer. Jag blev så klart mycket ledsen men försökt släppa det och gå vidare. Har också haft mycket på den privata planen och har inte orkat att bry mig. Det har gått 2.5 år sedan dess och vi har inte haft någon kontakt. Häromdagen ringer min telefon och jag känner igen hennes nummer. Jag svarar i telefonen. Det som jag fick höra är verkligen lite utöver gränser. Jag trodde att hon ringde för att hon har saknat mig eller ville prata men så var det inte. Hon har direkt börjat anklaga mig för helt vansinniga saker. Hon sa: jag vet att det är du som har förstört alla däck på min bil, det är ingen annan. Som skulle kunna göra sånt. Jag har kamera och filmat och kommer anmäla dig till polisen. Jag vet att du har gjort samma sak för 2 år sedan för att du är arg på mig att jag har sagt upp vänskap med dig. Snälla sluta göra så mot mig, bara släpp det och gå vidare med ditt liv?. Jag blev helt chockad. Hon har på riktigt inbillat sig att det var jag som har förstört hennes däck. Jag visste inte vad jag skulle svara. Började försvara mig pga chocktillstånd men det är fel, jag borde inte förklara något alls. Efter det här samtalet har jag inte mått bra och jag känner mig inte trygg. Det kändes som att hon har inbillat sig något och tror verkligen på det, det gick inte att argumentera eller förklara. Vad handlar detta om? Hur ska jag agera på ett korrekt sätt? Hon har också sagt att någon har förstört hennes däck för 2 år sedan, och hon misstänkte att det var jag. Då åkte hon med sin bekant och kollade på min bil (hon vet var jag bor) och såg att det var samma vita fläckar på min bil som på hennes och därför har hon förstått att det var jag som förstörde hennes däck, alltså helt vansinnigt och jag upplevde det nästan som vanföreställning. Hon har ingen diagnos, men misstänker att det handlar om någon personlighetsstörning.