• Anonym (frustrerad)

"Balancera dina hormoner"

Kikar ibland på Instagram eller TikTok, och får se massa videor om att man bör "balansera sina hormoner" - speciellt om man är i förklimakteriet som jag är...

Trots att jag varit smal (164cm och pendlat mellan 50-54 kg sedan tonåren), så har jag senaste 4 åren plötsligt blippat upp till 60kg! Sååå frustrerande! TYcker itne jag ändrat något egentligen heller, förutom att jag kanske sabbade metabolismen en del när jag först blev vegan en period (och gick ner mycket i vikt under 6 månader) samt året efter igen gick ner en del (skulle gifta mig och hade tight klänning). 

Eftersom jag inte äter mer, eller annorlunda, mot vad jag gjorde förr, är det för mig ett mysterium varför jag plötsligt är 1-2 storlekar större! 

Har nått upp till nästan 60kg varje vinter de senaste 3 åren, men gått ner igen på sommaren - detta var första sommaren då jag INTE lyckades gå ner... Så nu är jag rädd att vikten kommer gå upp ännu mera under vintern...

Så, tillbaka till ämnet... Om det nu är hormoner eller störd ämnesomsättning, VAD KAN MAN GÖRA? Alla dessa d-a smartisar på Instagram osv kräver betalt...

• Svar på tråden "Balancera dina hormoner"
  • Mrs Moneybags

Tror inte riktigt på det där uttrycket att "balansera hormonerna". Jag tror att man helt enkelt måste äta lite mindre när man blir äldre för att kunna hålla samma vikt som man hade förut. 

Jag tror även på styrketräning för att hålla formerna på plats så att man inte förvandlas till en plattrumpa med putmage. Glad Inte för att det gör så mycket, det handlar väl mer om hur mycket arbete man är villig att lägga ner kontra hur jobbigt det är. För många är några kilo upp i högre ålder inte så farligt, för andra känns det viktigt att komma i samma jeans år efter år. Man får göra en avvägning. 

• Anonym (Kvinna)

Du bokar Tid hos en bra näringsterapeut

• Anonym (bara bs)
    Anonym (frustrerad) skrev 2023-10-26 13:17:48 följande:
    "Balancera dina hormoner"

Kikar ibland på Instagram eller TikTok, och får se massa videor om att man bör "balansera sina hormoner" - speciellt om man är i förklimakteriet som jag är...

Trots att jag varit smal (164cm och pendlat mellan 50-54 kg sedan tonåren), så har jag senaste 4 åren plötsligt blippat upp till 60kg! Sååå frustrerande! TYcker itne jag ändrat något egentligen heller, förutom att jag kanske sabbade metabolismen en del när jag först blev vegan en period (och gick ner mycket i vikt under 6 månader) samt året efter igen gick ner en del (skulle gifta mig och hade tight klänning). 

Eftersom jag inte äter mer, eller annorlunda, mot vad jag gjorde förr, är det för mig ett mysterium varför jag plötsligt är 1-2 storlekar större! 

Har nått upp till nästan 60kg varje vinter de senaste 3 åren, men gått ner igen på sommaren - detta var första sommaren då jag INTE lyckades gå ner... Så nu är jag rädd att vikten kommer gå upp ännu mera under vintern...

Så, tillbaka till ämnet... Om det nu är hormoner eller störd ämnesomsättning, VAD KAN MAN GÖRA? Alla dessa d-a smartisar på Instagram osv kräver betalt...

Nej sådan där reklam är bara BS.

När man blir äldre saktar metabolismen ner, du får äta mindre helt enkelt. Samt börja styrketräna, då behåller du formen och kan äta lite mer.
  • Anonym (bara bs)

Du låter som en sådan som aldrig behövt tänka på vad du äter eller träna. Men nu saktar metabolismen ner, så nu är det hög tid att tänka på det.

• Anonym (ålder)

Läs på för den ålder du är. Med klimakteriet ökar bland annat kilona på flera kvinnor. 

• Anonym (frustrerad)
    Anonym (bara bs) skrev 2023-10-26 14:05:27 följande:

Du låter som en sådan som aldrig behövt tänka på vad du äter eller träna. Men nu saktar metabolismen ner, så nu är det hög tid att tänka på det.

Sant... Inte tränat knappt alls, och ätit det jag haft lust med... Slut på detta nu :(

VARFÖR går metabolismen ner??
  • Anonym (--)
    Anonym (frustrerad) skrev 2023-10-26 16:09:05 följande:
    Sant... Inte tränat knappt alls, och ätit det jag haft lust med... Slut på detta nu :(

För att alla hormoner hänger ihop och i klimakteriet blir det en annan balans (i brist på bättre uttryck) som gör att man lättare går upp i vikt samt att fettet sätter sig på andra ställen än tidigare. Typiskt magen istället för höfter och lår. 
  • Anonym (bara bs)
    Anonym (frustrerad) skrev 2023-10-26 16:09:05 följande:

Ja men var glad för att du kunnat äta vad du vill större delen av livet!

När man blir äldre börjar ju muskler brytas ner och då sparar väl kroppen energi på att ämnesomsättningen går ner. 

Men börjar du styrketräna så stannar det där av lite
  • Anonym (Mia.)

Det kan ju vara så att du har en faktisk hormonobalans också och inte bara åldersrelaterade normala förändringar. Alltså till exempel att din sköldkörtel är lite svajig eller så, för det kan verkligen påverka vikten. Kolla upp det på VC.

• Anonym (bara bs)
    Anonym (Mia.) skrev 2023-11-09 08:09:37 följande:

Det kan ju vara så att du har en faktisk hormonobalans också och inte bara åldersrelaterade normala förändringar. Alltså till exempel att din sköldkörtel är lite svajig eller så, för det kan verkligen påverka vikten. Kolla upp det på VC.

sant! nu skrev du inte till mig, men tänkte lite på mig själv. 
Svar på tråden "Balancera dina hormoner"