• Anonym (.)

Försörjningsstöd frågar efter anställningsavtal - Jag har inte avtalet kvar

Försörjningsstöd frågar efter anställningsavtal eftersom i mitt kontoutdrag så framgår det att jag har fått lön under augusti månaden.

Lönen var ca 800kr. Jag jobbar inte där längre. Jag sökte förslrjningsstöd någonstans under septemeber. Sedan har jag haft jättebesvär med att få försörjningsstöd och träffa arbetskonsult överhuvudtaget.

Jag har problem över allt och har väldigt svårt.

Jag kommer bli bostadslös. Finns det ingen hjälp någonstans?

Jag har ingen kontakt med familj eller släkt.

• Svar på tråden Försörjningsstöd frågar efter anställningsavtal - Jag har inte avtalet kvar
  • Anonym (Livia)

Du ringer stället du jobbade på och ber om ett arbetsgivarintyg. På detta kommer de se hur du jobbat. Var det en timanställning? Eller blev du uppsagd?

• Anonym (e)

Du fick ju förklarat på bra sätt i förra tråden varför inte en konsulent kan koppla på direkt :)

• Anonym (.)
    Anonym (Livia) skrev 2023-10-26 18:36:33 följande:

Du ringer stället du jobbade på och ber om ett arbetsgivarintyg. På detta kommer de se hur du jobbat. Var det en timanställning? Eller blev du uppsagd?

Men problemet är att jag är osäker om jag överhuvudtaget skrev någon avtal. Det var en tid där jag tog jobbet direkt, men var tydlig med att skatt skulle betalas.

Men det var väldigt jobbigt att få någon avtal ifrån stället överhuvudtaget, vill jag minnas.

Jag har ingen avtal. Tror jag. Jag var oförsäkrad. Vad gör jag nu och jag vill inte att myndighet skall tro att jag jobbat svart.

Allt är så katastrofalt i mitt liv just nu.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (.) skrev 2023-10-26 18:54:31 följande:
    Men problemet är att jag är osäker om jag överhuvudtaget skrev någon avtal. Det var en tid där jag tog jobbet direkt, men var tydlig med att skatt skulle betalas.

Men det var väldigt jobbigt att få någon avtal ifrån stället överhuvudtaget, vill jag minnas.

Jag har ingen avtal. Tror jag. Jag var oförsäkrad. Vad gör jag nu och jag vill inte att myndighet skall tro att jag jobbat svart.

Allt är så katastrofalt i mitt liv just nu.
    Du har rätt att få ett arbetsgivarintyg oavsett. Arbetsgivarintyget är ett dokument som visar hur mycket du har jobbat och vad du fått betalt. Det är inte samma sak som ett anställningsavtal.
  • Anonym (Livia)

Att du betalat skatt visar du ju enkelt med deklarationen. Den ska du också lämna in till försörjningsstöd.

Som sagt börja med att ringa och be om intyget. Du kan också be om att få dina lönespecifikationer.

Jag tror att det försörjningsstöd vill se är vad för typ av jobb du hade, om det var att du sa upp dig själv eller inte. Sa du upp dig själv så kan de ha synpunkter på det, men var det så att jobbet vägrade dig avtal och gjorde flera andra fel, så kommer de inte ha några negativa åsikter om att du slutade där.

Ta inte ut massa problem i förskott nu utan samla ihop så mycket du kan från ditt jobb och lämna in. Det du skriver här kan du också säga till dem, att jobbet vägrade dig ett avtal så därför var du tvungen att sluta där.

• Anonym (.)
    Anonym (Moa) skrev 2023-10-26 19:05:41 följande:
    Du har rätt att få ett arbetsgivarintyg oavsett. Arbetsgivarintyget är ett dokument som visar hur mycket du har jobbat och vad du fått betalt. Det är inte samma sak som ett anställningsavtal.
    Men det är anställningsintyg de vill ha.

Brukar försörjningsstöd fråga efter det?

Min arbetsgivare vill inte ge sådant och det var sedan juli jag jobbade där.

Skattedeklationen syns väl inte förs nästa år att jag jobbat där?

Jag försökte tjata på ett avtal.

Vad gör jag nu?

Brukar försörjningsstöd kräva anställningsavtal?

Alltså jag klarr inte det här ensam. Jag har ingen familj eller släkt. Jag kommer bli helt bostadslös.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (.) skrev 2023-10-26 19:55:20 följande:
    Men det är anställningsintyg de vill ha.

Brukar försörjningsstöd fråga efter det?

Min arbetsgivare vill inte ge sådant och det var sedan juli jag jobbade där.

Skattedeklationen syns väl inte förs nästa år att jag jobbat där?

Jag försökte tjata på ett avtal.

Vad gör jag nu?

Brukar försörjningsstöd kräva anställningsavtal?

Alltså jag klarr inte det här ensam. Jag har ingen familj eller släkt. Jag kommer bli helt bostadslös.
    De vill bara ha något som visade vilken typ av anställning det är!
    Detta för att folk inte bara ska säga upp sig och söka försörjningsstöd istället.

Du har ju inget avtal, därför får du be din tidigare arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg istället. 

Du har ju bara två val här. 1, lämna inte in något alls eller 2, lämna in det du kan.

Varför hålla på och tjafsa med folk som försöker hjälpa dig? Vad gör jag nu? Frågar du. Du ringer din gamla arbetsgivare imorgon och ber dem skicka intyg!
  • Anonym (.)
    Anonym (Livia) skrev 2023-10-26 20:54:27 följande:
    De vill bara ha något som visade vilken typ av anställning det är!
    Detta för att folk inte bara ska säga upp sig och söka försörjningsstöd istället.

Du har ju inget avtal, därför får du be din tidigare arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg istället. 

Du har ju bara två val här. 1, lämna inte in något alls eller 2, lämna in det du kan.

Varför hålla på och tjafsa med folk som försöker hjälpa dig? Vad gör jag nu? Frågar du. Du ringer din gamla arbetsgivare imorgon och ber dem skicka intyg!
    Men det är det jag säger. Jag tjafsar inte. Förlåt.

Jag menar att jag har ingen anställningsavtal och får inget sådant av arbetsgivaren. Jag har bett om det tidigare, när jag jobbade, men fick inte det.

Skatten har dock betalats, tack och lov för det. Jag kollade tidigare idag.

Men jag har ingen anställningsavtal. Jag får inget sådant.
  • Anonym (Men Jesus!!!!)
    Anonym (.) skrev 2023-10-26 21:29:36 följande:

Jag menar att jag har ingen anställningsavtal och får inget sådant av arbetsgivaren. Jag har bett om det tidigare, när jag jobbade, men fick inte det.

Men hon skriver ju arbetsgivarintyg! Ser du inte det? Inte konstigt att det blir fel i kommunikationen med myndigheter.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (.) skrev 2023-10-26 21:29:36 följande:

Och vad hindrar dig från att skaffa ett ARBETSGIVARINTYG?
Svar på tråden Försörjningsstöd frågar efter anställningsavtal - Jag har inte avtalet kvar