Challe N skrev 2023-10-27 21:17:35 följande:
Jo men herrgud sjävklart! hur skulle vi kunna sälja huset utan att prata om det? Det är ingen dans på rosor och något som går obemärkt förbi med hela processen med mäklare, visningar osv vill jag lova 😅
jag lyckas tydligen inte få fram min fråga. vi är sams, vi pratar, Vi har bara olika tankar och åsikter om just boendekostnaden under den här tiden.
Alltså jag har gått igenom det själv så jag vet att det är asjobbigt. Beklagar verkligen din situation! Jag förstår bara inte riktigt hur ni hamnat där ni är nu. Han borde ha protesterat direkt som du slutade betala på huset, eller i vart fall lyft frågan om ekonomin. Det blir ju som ett tyst accepterande att han tar boendekostnaden själv för huset, eller vad man ska säga. Det är så du tolkat det? Om mitt ex hade slutat betala på huset med hänvisning till att han köpt ny bostad som kostar pengar så hade jag fullkomligt gått i taket.
Krasst sett har han rätt rent juridiskt, men som flera föreslagit så försök få det till att ni delar på kostnaden inklusive din lägenhet.
Har han skjutsat barnen till skolan på sina veckor? Är det långt (?) så är ju det också en kostnad. Om barnen istället bott heltid hos dig under denna mellanperiod så har du barnbidrag och underhåll? Det är ju också pengar som spelar in i er situation.
Hoppas att ni kommer vidare med er bodelning. Glöm inte privata pensionsförsäkringar. När ni väl kommit överens så är det bra att låta en jurist skriva avtalet så det blir juridiskt korrekt. Ett tips är att gå in på skilsmässa.se (googla, det går aldrig att länka dit från FL). Där finns mycket kunskap om bodelning.