Bjuden på mat man inte bör äta?
Anonym (vem) skrev 2023-10-27 13:17:56 följande:
Man kan till exempel drabbas av Listeria som kan leda till missfall. Listeria kan finnas just i chark och opastöriserad mjölk/ost.Toxoplasma kan leda till missfall eller fosterskador. Även toxoplasma kan finnas i charkprodukter.
Varför ska man utsätta sitt barn för risker om man vet riskerna och kan undvika dem?
Av de 400 eller så fall som skedde i Sverige då per år så drabbade absoluta majoriteten 65+ som ätit för gammal mat. Endast en enda person det året jag kollade var en gravid kvinna.
Alltså EN gravid av 100 000+ .
Det är 5-6 personer som blir slagna av blixten om året i Sverige så jag antar att du aldrig är utomhus då av rädsla för att det ska ske?
Jag fortsatte i lugn och ro att äta min chark.
Från Folkhälsomyndigheten nu:
Under 2022 rapporterades 125 fall av listeriainfektion motsvarande en incidens av 1,2 fall per 100 000 invånare (figur 1), vilket är något fler fall jämfört med 2021 (n=107). Majoriteten av fallen (92 procent) smittades i Sverige. Medianåldern var 79 år (spridning 0?96 år) och 54 procent av fallen (n=67) var kvinnor.
--
Sen har vi toxoplasma:
I Sverige sker årligen i genomsnitt cirka 114 000 födslar2 (Socialstyrelsen, 2019). Det innebär att det i Sverige uppskattningsvis föds ungefär 10 barn per år som är infekterade med toxoplasma, varav cirka 60 procent beräknas få symtom någon gång i livet (figur 1).14 Oct 2019
10 barn av 114k det blir 1 barn på 11 400.
Om man jämför risknivåer så:
Hälften av alla människor som föds i Sverige kommer statistiskt sett att någon gång i livet att skadas i en trafikolycka, och många svåra olyckor inträffar när man kör i arbetet.
Så jag antar att du aldrig kör bil då eller är nära en trafikerad väg, för det är ju livsfarligt på riktigt!