• DVQ

    Trick or treat med allergi

    Mitt barn är allergiskt mot jordnötter. Vi har därför inte tänkt gå trick or treat eller liknande saker.

    Men nu har vi flyttat till ett område där sånt är stort. Det ska arrangeras en trick or treat-runda och snart fyraåringen som råkat få reda på det är eld och lågor.

    Det känns ju lite väl mycket att begära att grannarna ska ordna allergifritt godis. Vi funderar på att hitta på något riktigt roligt på egen hand under tiden som rundan ska gås för att avleda. Men vi inser att vi troligen kommer hamna i liknande situationer framöver.

    Ni som har allergiska barn, hur har ni löst det?

  • Svar på tråden Trick or treat med allergi
  • Yuppyupp

    Klart liten ska få gå! 


    regeln är ju att alltid ge godis som har plast på (för de som delar ut godis). Om barnet är väl medveten om sin allergi är det väl bara att ni går igenom godiset innan det är dags att hugga in och plockar bort det han inte kan äta? Den största lyckan är ju att få gå rundan med kompisarna, sällan själva godiset i sig :)

  • Gusa

    Har ett barn med glutenintolerans och för oss har det inte funnits på kartan med liknande aktiviteter då han blir så jättedålig vid intag även av små mängder. Men om det verkar vara viktigt för barnet hade ni kanske kunnat komma överens med antingen släkt eller vänner om att ni kommer förbi på ett litet "bus eller godis" och  lämnat över godis i förväg. Tror inte det viktiga i den åldern är att gå runt till så många hus som möjligt utan att det räcker med ett eller två, bara det får klä ut sig och kan prata om att han varit på "bus eller godis" runda. Och ja det kommer att bli många saker i framtiden man kommer få hoppa eller göra varianter av, men livet är tyvärr inte alltid rättvist. Vi har iblad gjort liknande aktiviter när han fått hoppa över pga celiakin och ibland har han fått finna sig i att livet är orättvist, men att det faktiskt brukar jämna ut sig med tiden.

  • enmamma

    Min uppfattning är att barnen samlar godis.
    Mina ungar brukade hälla ut allt på köksbordet så sorterade vi, äckliga och okända godisar slängdes.
    Om en föräldrar följer med så kan ni ju hålla koll så han inte äter något som inte är godkänt av er.
    Ni måste ju ändå lära barnet att inte äta främmande föda.

  • cosinus

    Mina har bara fått byta ut sånt de inte tål mot annat godis när de kommer hem.

    vi har ju också haft godis hemma för barn som knackar på här så bara växla bort det som inte funkar.

  • Räkan77

    Utgår från att ni kommer vara med då barnet bara är fyra år. Då kan ni ju styra det hela beroende på hur allergisk sonen är. Om han är superallergisk och inte kan äta/ ta på inplastade godisar som har varit i samma hus där det finns jordnötter så får han stå över att ta godis öht. I övrigt så ser ni ju vilket godis som bjuds och kan avstyra när det behövs. Se till att ha bra godis hemma som ni ksn byta med. 

  • Hyllemor

    Min son får anafylaktisk chock av ägg och äggprotein samt spår av ägg. Det finns  mycket i sådant godis, i stort sett alla köpekakor och liknande. Han gick halloween-runda när han var 4 år, men åt ingenting alls förrän han kom hem. Hans allergi är luftburen och kontaktburen, så han tog aldrig i någonting när de ville ge godis och vi höll oss i bakgrunden med Epipen i fickan. Första gången var supernervöst, men det gick bra (han gick ju inte in hos någon och när en tant ville bjuda på mjuk kaka så backade han direkt och sade: "Nej, jag är allergisk!"


    Jag förklarade noga, att nu är du 4 år och du vet ju om din allergi, så rör absolut ingenting, om du vill kunna göra det här fler gånger. Vad som var riktigt tråkigt var att han inte fick ihop så mycket godis och majoriteten av det kunde han inte äta, men vi hade liksom räknat med det, så när vi kom hem så hade vi redan gömt en påse i skåpet, lade upp det i en halloweenskål som vi hade köpt på dollarstore och plockade ur sådant med papper på som vi öppnade innan vi lade ner det. Vi trodde att han skulle bli jättebesviken, men han tyckte att allt var toppen. Det var liksom inte värre än födelsedagskalaset han varit hos en förskolekompis någon månad tidigare där vi sade att "även om andra äter godis, så gör du det när du kommer hem, eftersom det finns risk att det finns sådant som du blir allergisk mot."


    Även om det här känns superjobbigt för er föräldrar, så är det en totalt nödvändig grej nu när han är 4 år gammal, eftersom ditt barn måste kunna hantera sin allergi när han är äldre. Jag litar (nästan) blint på min son nu när han är 9 år. Han är väldigt försiktig när någon vill bjuda på någonting och när han är hemma hos andra.

  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2023-10-27 22:47:50 följande:

    Min son får anafylaktisk chock av ägg och äggprotein samt spår av ägg. Det finns  mycket i sådant godis, i stort sett alla köpekakor och liknande. Han gick halloween-runda när han var 4 år, men åt ingenting alls förrän han kom hem. Hans allergi är luftburen och kontaktburen, så han tog aldrig i någonting när de ville ge godis och vi höll oss i bakgrunden med Epipen i fickan. Första gången var supernervöst, men det gick bra (han gick ju inte in hos någon och när en tant ville bjuda på mjuk kaka så backade han direkt och sade: "Nej, jag är allergisk!"


    Jag förklarade noga, att nu är du 4 år och du vet ju om din allergi, så rör absolut ingenting, om du vill kunna göra det här fler gånger. Vad som var riktigt tråkigt var att han inte fick ihop så mycket godis och majoriteten av det kunde han inte äta, men vi hade liksom räknat med det, så när vi kom hem så hade vi redan gömt en påse i skåpet, lade upp det i en halloweenskål som vi hade köpt på dollarstore och plockade ur sådant med papper på som vi öppnade innan vi lade ner det. Vi trodde att han skulle bli jättebesviken, men han tyckte att allt var toppen. Det var liksom inte värre än födelsedagskalaset han varit hos en förskolekompis någon månad tidigare där vi sade att "även om andra äter godis, så gör du det när du kommer hem, eftersom det finns risk att det finns sådant som du blir allergisk mot."


    Även om det här känns superjobbigt för er föräldrar, så är det en totalt nödvändig grej nu när han är 4 år gammal, eftersom ditt barn måste kunna hantera sin allergi när han är äldre. Jag litar (nästan) blint på min son nu när han är 9 år. Han är väldigt försiktig när någon vill bjuda på någonting och när han är hemma hos andra.


    Tillägg: halloween är den perfekta början på att försöka bli självständig och medveten kring allergin! (Ni måste förstås under några år alltid kolla, men ni kommer vara sååå glada när ert barn är 7 år gammalt och när ni äntligen har vågat lämna barnet helt ensam på ett kalas och han talar om för er att "ALLA åt godiset redan när vi fick godispåsen, men jag har det ju lite bättre, eftersom jag har kvar allt - ni skulle sett så avundsjuka de var" och när ni tillsammans kollar igenom godispåsen och ungen har stenkoll på vad han kan och inte kan äta. Då fäller man en liten tår av lycka eftersom man vet att det inte blir många gånger i livet som man måste ringa ambulans och att man då nästan förgås av oro för sitt barns liv.
  • DVQ
    Yuppyupp skrev 2023-10-27 21:46:59 följande:

    Klart liten ska få gå! 


    regeln är ju att alltid ge godis som har plast på (för de som delar ut godis). Om barnet är väl medveten om sin allergi är det väl bara att ni går igenom godiset innan det är dags att hugga in och plockar bort det han inte kan äta? Den största lyckan är ju att få gå rundan med kompisarna, sällan själva godiset i sig :)


    Jag visste inte att det var norm att bara ha godis med plast på nuförtiden Jag brukar ha det själv just för att jag är mer medveten om allergirisk osv men var osäker på hur andra gjorde. Det känns ju skönt att höra. ❤️
    Hyllemor skrev 2023-10-27 22:47:50 följande:

    Min son får anafylaktisk chock av ägg och äggprotein samt spår av ägg. Det finns  mycket i sådant godis, i stort sett alla köpekakor och liknande. Han gick halloween-runda när han var 4 år, men åt ingenting alls förrän han kom hem. Hans allergi är luftburen och kontaktburen, så han tog aldrig i någonting när de ville ge godis och vi höll oss i bakgrunden med Epipen i fickan. Första gången var supernervöst, men det gick bra (han gick ju inte in hos någon och när en tant ville bjuda på mjuk kaka så backade han direkt och sade: "Nej, jag är allergisk!"


    Jag förklarade noga, att nu är du 4 år och du vet ju om din allergi, så rör absolut ingenting, om du vill kunna göra det här fler gånger. Vad som var riktigt tråkigt var att han inte fick ihop så mycket godis och majoriteten av det kunde han inte äta, men vi hade liksom räknat med det, så när vi kom hem så hade vi redan gömt en påse i skåpet, lade upp det i en halloweenskål som vi hade köpt på dollarstore och plockade ur sådant med papper på som vi öppnade innan vi lade ner det. Vi trodde att han skulle bli jättebesviken, men han tyckte att allt var toppen. Det var liksom inte värre än födelsedagskalaset han varit hos en förskolekompis någon månad tidigare där vi sade att "även om andra äter godis, så gör du det när du kommer hem, eftersom det finns risk att det finns sådant som du blir allergisk mot."


    Även om det här känns superjobbigt för er föräldrar, så är det en totalt nödvändig grej nu när han är 4 år gammal, eftersom ditt barn måste kunna hantera sin allergi när han är äldre. Jag litar (nästan) blint på min son nu när han är 9 år. Han är väldigt försiktig när någon vill bjuda på någonting och när han är hemma hos andra.



    Ja, vårt barn är redan väldigt duktig och medveten om sin allergi för sin ålder. Och vi är självklart med och kollar i så fall. Hans allergi tycks inte vara luftburen heller så det är inte nervöst på det sättet. 

    Det var mer att han kanske inte skulle få ihop så mycket godis (om något alls) och bli besviken som jag var orolig för. Men det kanske är mer att gå rundan utklädd som är grejen och sedan kan vi kompensera med eget godis.
Svar på tråden Trick or treat med allergi